جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

بومرنگ آمریکا به خودش برگشت

۱۳۹۹/۰۳/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: سال‌ها آمریکا عده­ ای را در ایران تحریک می‌­کرد تا فراتر از اعتراضات مدنی به خیابان‌ها بریزند، آتش بزنند، تخریب کنند، آدم بکشند و آن‌ها را آزادی طلب می‌نامید و از آن‌ها رسماً حمایت می‌کرد. آمریکا فریاد می‌زد که به زودی در ایران تغییر رژیم رخ خواهد داد تا آنجا که مدعی شد ایرانیان چهلمین سال انقلاب خود را نخواهند دید. فشار حداکثری را با استفاده از همه ابزارهایی که در اختیار دارد ظالمانه بر ملتی ایران تحمیل کرد و انتظار داشت ایرانیان زیر فشار تحریم دوام نیاورند و زانو بزنند و بدین ترتیب در ایران فروپاشی رخ دهد.

قضایا برعکس شد. ایرانیان غیور و دشمن‌شناس همه فشارها و توطئه‌ها را تحمل کردند و به مقاومت دربرابر قلدری آمریکا و نفاق اروپاییان ادامه دادند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند. فرصت اتکا به منابع داخلی، فرصت توسعه توانایی‌های علمی و فرصت تقویت تولیدات داخلی. ایرانیان نشان دادند که می‌توانند در برابر ابرقدرت آمریکا و حامیان آن از منافع خود و هم پیمانان خود دفاع کنند و نفوذ خویش را در قلب‌های سایر ملت‌های تحت ظلم گسترش دهند.

چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که ایرانیان بتوانند در برابر جنگی که هشت سال طول کشید و همه قدرت‌های مادی از دشمن قداری چون صدام حسین حمایت می‌کردند، ایستادگی کنند و پیروز شوند. چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که ایرانیان بتوانند در برابر تجاوز بیگانگان از تمامیت ارضی و شرف و حیثیت خود با اراده پولادین و سلاح‌های تولیدی خود دفاع نمایند و فراتر از مرزهای ایران به جنگ لشکر تروریستی داعش بروند که با هدف تسلط بر کشورهای همسایه ایران و سرانجام ایجاد ناامنی در ایران پدید آمده بود.

اما امروز تیری که دولت آمریکا به سمت ایران پرتاب کرد، کمانه کرد و به خود آن رژیم بازگشت. مردم آمریکا که از سلطه سرمایه‌داری عنان گسیخته و فرهنگ نژادپرستی پشتوانه آن عاصی شده‌اند به دلیل مرگ سیاه پوستی که مظلومانه زیر فشار زانوی پلیس حامی آن رژیم بر گردنش جان داد، به‌پا خواستند و عصیان و نافرمانی از دستورات دولت، سراسر آمریکا را فراگرفت تا آنجا که حکومت نظامی اعلامی نادیده گرفته شد و مردم شب را در خیابان‌ها باقی ماندند.

ایرانیان از تخریب اماکن عمومی و آتش زدن ماشین‌ها در هر جا که باشد حمایت نمی‌کنند، ولی این بومرنگی است که دولت آمریکا به سمت ایران پرتاب می‌کرد و اینک به خودش برگشته است. کجایند مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان که همواره ایران را مورد فشار قرار می‌دادند و امروز در برابر آشکارترین موارد نقض حقوق بشر  ساکتند و دم بر نمی‌آورند. باشد که طغیان امروز آزادی‌طلبان و مبارزان ضد نژادپرستی منجر به تحول دیگری در جامعه آمریکا گردد همانطور که در گذشته تاریخ آمریکا شاهد لغو برده‌داری و تصویب قانون برابری سیاهان با سفید پوستان هرچند بر روی کاغذ بوده است.

به گفته مولانا:

در فتاد اندر چهی کو کنده بود     زانک ظلمش در سرش آینده بود

چاه مظلم گشت ظلم ظالمان      این چنین گفتند جملهٔ عالمان

هر که ظالم‌تر چهش با هول‌تر     عدل فرمودست بتر را بتر

ای که تو از جاه ظلمی می‌کنی     دانک بهر خویش چاهی می‌کنی

گرد خود چون کرم پیله بر متن     بهر خود چه می‌کنی اندازه کن

مر ضعیفان را تو بی‌خصمی مدان    از نبی ذا جاء نصر الله خوان

گر تو پیلی خصم تو از تو رمید     نک جزا طیرا ابابیلت رسید

گر ضعیفی در زمین خواهد امان    غلغل افتد در سپاه آسمان

گر بدندانش گزی پر خون کنی     درد دندانت بگیرد چون کنی

شیر خود را دید در چه وز غلو     خویش را نشناخت آن دم از عدو

عکس خود را او عدوی خویش دید    لاجرم بر خویش شمشیری کشید

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *