جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading

باج‌خواهی از لبنان و حزب‌الله با ابزار شورای امنیت

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بیانیه شورای امنیت برای خلع سلاح حزب‌الله لبنان، هم‌زمان با گفتگوی لبنان با صندوق بین‌المللی پول صادر شده و گویا شورای امنیت با فشار آمریکایی- غربی می‌خواهد وارد مرحله‌ای از مراحل باج‌گیری ‌شود تا میان حمایت مالی و اقتصادی و خلع سلاح حزب‌الله ارتباط برقرار کند. حسن هانی‌زاده - کارشناس مسائل خاورمیانه

شورای امنیت سازمان ملل متحد اخیراً با تأکید بر لزوم اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ خواستار خلع سلاح همه گروه‌های مسلح لبنان ازجمله حزب‌الله شد. طبیعی است که اقدام شورای امنیت سازمان ملل، تحت‌فشار آمریکا و لابی صهیونیستی و برخی دولت‌های مرتجع عرب صورت گرفته است. این بیانیه شورای امنیت در حقیقت دخالت آشکار در مسائل داخلی لبنان و نقض صریح حاکمیت ملی این کشور تلقی می‌شود؛ زیرا حزب‌الله یک سازمان نظامی- سیاسی است و بخش مهمی از پیکره نظام لبنان به شمار می‌رود. همچنان که حزب‌الله دارای اکثریت کرسی‌های مجلس لبنان بوده و بخشی از بدنه دولت لبنان، وابسته به این جریان است.

از سوی دیگر حزب‌الله در طول 37 سال گذشته هرگز دست به عملیاتی خارج از مرزهای لبنان علیه منافع هیچ کشوری نزده و اساساً آیین‌نامه داخلی لبنان بر ضرورت حفظ امنیت مرزهای این کشور در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی صراحت دارد. قرار دادن حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی، زمینه‌سازی آمریکا، غرب و نهادهای بین‌المللی برای افزایش سطح ماجراجویی رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود؛ زیرا به دلیل ساختار ضعیف نظامی لبنان، حزب‌الله بار سنگین دفاع از مرزهای این کشور را به عهده دارد و طی سال‌های گذشته شهدای زیادی را برای حفظ امنیت لبنان تقدیم کرده است.

ازاین‌رو شورای امنیت با هدف تضعیف ساختار نظامی و امنیتی لبنان، حزب‌الله را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرده و خواستار خلع سلاح این نهاد درون ساختاری لبنان شده است. این امر بیانگر آن است که یک توطئه سازمان‌یافته بین‌المللی برای ضربه زدن به محور مقاومت در حال شکل‌گیری است. همچنین با توجه به شرایط رژیم صهیونیستی در داخل به دلیل ناکامی احزاب صهیونیستی برای تشکیل یک کابینه ائتلافی، می‌توان تصمیم اخیر شورای امنیت برای خلع سلاح حزب‌الله را در چارچوب تقویت سیاسی احزاب افراطی رژیم صهیونیستی تلقی کرد.

به‌هرحال تصمیم شورای امنیت فاقد ارزش قانونی است؛ زیرا این امر ارتباطی به شورای امنیت ندارد و دولت لبنان است که باید تشخیص دهد سلاح در دست حزب‌الله باقی بماند یا خیر.

تنها اقدامی که شورای امنیت می‌تواند انجام دهد این است که در‌ آینده لبنان را تحت فصل هفت منشور سازمان ملل قرار دهد که این امر نیز با توجه به شرایط منطقه و خطراتی که برای امنیت جهانی به همراه خواهد داشت، بسیار بعید به نظر می‌رسد؛ لذا این تصمیم شورای امنیت تنها جنبه اعتباری و حیثیتی دارد و به لحاظ قانونی و اجرایی فاقد ارزش است.

دراین‌بین طبیعی است که حزب‌الله تحت هیچ شرایطی به دلیل وجود خطری مانند رژیم صهیونیستی، سلاح خود را تحویل نخواهد داد و حتی اگر لبنان تحت فصل هفت منشور سازمان ملل قرار بگیرد نیز این جریان تن به خلع سلاح نمی‌دهد؛ زیرا در صورت تسلیم سلاح حزب‌الله، مرحله بعدی محاکمه سران این جریان خواهد بود. این در حالی است که اکنون سران رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی باید محاکمه شوند. این مسائل بیانگر نگاه جانب‌دارانه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نسبت به موضوعات مختلف در جهان است.

دراین‌بین نکته جالب‌توجه این است که این بیانیه شورای امنیت هم‌زمان با گفتگوی لبنان با صندوق بین‌المللی پول منتشر شده و گویا شورای امنیت با فشار آمریکایی- غربی می‌خواهد وارد مرحله‌ای از مراحل باج‌گیری ‌شود تا میان حمایت مالی و اقتصادی و خلع سلاح حزب‌الله ارتباط برقرار کند.

درواقع می‌توان گفت به‌نوعی صندوق بین‌المللی پول پرداخت وام به لبنان را منوط به خلع سلاح حزب‌الله کرده است. این در حالی است که بر اساس توافق طائف قرار شده بود کشورهای غربی، آمریکا و عربستان برای تقویت زیرساخت‌های اقتصادی، سالانه کمک‌های مالی در اختیار دولت بیروت قرار بدهند. این کمک مالی اخیراً قطع شده و ازآنجاکه لبنان منبع درآمد زیادی ندارد با بحران اقتصادی مواجه شد. این شرایط پیش‌آمده یکی از ابزارهای باج‌خواهی غرب، لابی صهیونیستی و عربستان برای حذف حزب‌الله از ساختار سیاسی و نظامی لبنان به شمار می‌رود.

همچنین ظاهراً شورای امنیت در جلسه خود اعلام کرده که اجرای کامل قطعنامه شماره ۱۵۵۹ شورای امنیت صادره در سال ۲۰۰۴ میلادی که خواهان خلع سلاح همه گروه‌های مسلح در لبنان و انحصار استفاده از سلاح فقط برای ارتش لبنان است، بسیار دارای اهمیت است؛ به‌گونه‌ای که هیچ اسلحه‌ای نباید در دست هیچ قدرتی غیر از دولت این کشور باشد. در این جلسه ذکر شده که نیروهای مسلح فقط نیروهای قانونی در لبنان هستند که بر اساس قانون اساسی این کشور و توافقنامه طایف (صادرشده در سال ۱۹۸۹) برای جلوگیری از درگیری‌های داخلی این کشور اجازه فعالیت دارند.

اما باید توجه داشت که بر اساس قطعنامه 1559 جریان‌هایی مانند قواه لبنانیه و دروزی‌ها اگر سلاح‌شان را تحویل دادند به این دلیل بود که سلاح‌ آن‌ها در داخل استفاده می‌شد؛ این در حالی است که حزب‌الله سلاح خود را تنها برای حفظ مرزهای لبنان در مقابل تجاوزات خارجی یعنی رژیم اسرائیل به کار می‌گیرد و تا به امروز با وجود تلاش‌های صورت گرفته حزب‌الله خلع سلاح نشده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *