جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

واکنش ایران به حملات اسرائیل علیه سوریه

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حملات هوایی شب گذشته رژیم صهیونیستی به مناطقی از استان حلب سوریه که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی و غیرنظامیان سوری شد را به شدت محکوم کرد.

پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

Loading

پیامدهای تشدید بحران کرونا بر آمریکا

۱۳۹۹/۰۲/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک دیپلمات کشورمان با بیان اینکه تأثیر و پیامدهای کرونا در جهان و آمریکا می‌تواند بسیار گسترده و غیرقابل‌تصور باشد، در رابطه با آثار این بحران بر آمریکا، اظهار کرد: تأثیر کرونا در هر دو سیستم جهانی، سیستم دموکراسی و نظام‌های اقتدارگرا را می‌توانیم در آمریکا ببینیم و رئیس‌جمهور آمریکا درواقع ضعف هر دو سیستم را در مدیریت ویروس کرونا نشان داد.

جواد کچوئیان در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: ترامپ در ابتدا نسبت به این بحران با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی برخورد کرد و پس‌ازآن هم عدم مدیریت صحیحش در مرحله بعدی که منجر به افزایش مبتلایان و جان‌باختگان شد افزایش نارضایتی‌های مردم آمریکا را در پی داشت. اگر ترامپ نتواند این مسئله را به‌خوبی مدیریت کند حتماً تأثیر زیادی در انتخابات آتی آمریکا خواهد گذاشت.

 

مدیریت بحران کرونا، پاشنه آشیل ترامپ

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ناکامی‌های ترامپ در مدیریت این بحران می‌تواند منجر به کاهش شدید آرای ترامپ شود، ادامه داد: درواقع بحران کرونا در حال تبدیل‌شدن به پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات آتی است. آمریکا و دیگر کشورها در این بحران به‌جای اینکه از تجربیات دیگر کشورها استفاده کنند، مرزهایشان را بستند و دست به کنترل‌های داخلی زدند. آن‌ها تنها در فکر نجات کشور خود بودند و همه را کنار گذاشتند و حتی آمریکا مانند برخی کشورهای اروپایی تجهیزات پزشکی سایر کشورها را ربود.

 

ضعف‌های ساختار آمریکا

وی با اشاره به انتقادات ترامپ از سازمان بهداشت جهانی که منجر به قطع کمک‌های مالی آمریکا به این سازمان شد و همچنین تنش های او با دیگر کشورها و پزشکان عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در آمریکا، گفت: ترامپ تلاش می‌کند تقصیرها در رابطه با سوء مدیریت بیماری را متوجه دیگران کند. در این دوران ساختار آمریکا برخی ضعف‌های سیستم لیبرال دموکراسی را در حوزه‌های مختلف نشان داد؛ ازجمله در سیستم بهداشتی، حمل‌ونقل و اشتغال که نشان دادند آمادگی لازم را برای مقابله با این بحران بزرگ ندارند و همین امر باعث شده که اعتماد بین مردم و حاکمیت در این رابطه ضربه بخورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه نقش محوری دولت‌ها در این بحران افزایش پیدا کرده است، افزود: در آمریکا هم مانند سایر کشورها شاهد نوعی ملی‌گرایی و حرکت‌های ناسیونالیستی خواهیم بود که ازجمله در حوزه اقتصاد خود را نشان خواهد داد.

 

سستی اعتماد میان مردم و حاکمیت

کچوئیان در رابطه با آثار و تبعات این بحران در آینده کوتاه‌مدت در آمریکا، گفت: آثار و تبعات این بحران به نحوه مدیریت مسائل آن بستگی دارد. اگر این بحران طولانی شود و آن‌ها نتوانند با مدیریت مناسب مانع از افزایش بیشتر جان‌باختگان شوند، اعتماد میان مردم و حاکمیت سست خواهد شد و قطعاً تأثیرات شگرفی را خواهد گذاشت.

وی توضیح داد: قطعاً همان‌طور که اروپای 2019 با اروپای 2020 تفاوت اساسی خواهد داشت، همین تأثیر را ما در آمریکا هم شاهد خواهیم بود. اگر ترامپ نتواند این بحران را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مدیریت و رضایت مردم را کسب کند آثارش به‌زودی آشکار خواهد شد؛ اما در سوی دیگر هم دموکرات‌ها تاکنون برنامه‌ای برای این مسئله ارائه نداده‌اند. انتقاد می‌کنند اما طرح و برنامه‌ای هم ندارند. آن‌ها در تلاش‌اند مدیریت ترامپ را ضعیف نشان دهند. ترامپ هم سعی می‌کند نشان دهد در حال مدیریت این مسئله است. اگر بتواند مانع تبعاتش شود می‌تواند موفق شود.

 

بحران کرونا در حال از بین بردن نقاط قوتی که ترامپ داشت

سفیر پیشین کشورمان در ایرلند در رابطه با تأثیر این بحران در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: در شرایط فعلی بسیار زود است که درباره این موضوعات نتیجه‌گیری کرد. همه‌چیز بستگی به نحوه مدیریت ترامپ و جمهوری خواهان دارد. البته دستاوردهایی که ترامپ تاکنون داشته بیشتر در حوزه اقتصادی محدود شده بود، اما این بحران تمام این دستاوردها را موردتهاجم قرار داده و در حال از بین بردن نقاط قوتی که ترامپ داشت، است. تداوم این بحران قطعاً بر اشتغال، تجارت و سایر ارکان اقتصادی آمریکا آثار زیادی خواهد داشت و نقاط قوت ترامپ تبدیل به نقاط ضعف او می‌شود.

 

آثار کرونا بر صنایع نظامی آمریکا

وی ادامه داد: قطعاً این بحران بر صنایع نظامی آمریکا هم تأثیر خواهد گذاشت و آمریکایی‌ها توان اینکه با این ضعف اقتصادی وارد تنش و یا جنگی شوند نخواهند داشت. این مسئله نارضایتی مردم و مشکلات اقتصادی این کشور را افزایش می‌دهد. آمریکا نمی‌تواند در این شرایط دست به بحران سازی در نقاط مختلف دنیا بزند، حتی اگر تصور کنیم به دنبال کسب درآمد از طریق فروش سلاح هم باشد، باید در نظر داشت جنگ تنها فروش سلاح نیست. تبعات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی هم دارد و گسترش ویروس کرونا را افزایش می‌دهد، موضوعی که موردپذیرش هیچ کشوری در این شرایط نیست.

وی افزود: همه کشورها در تلاشند تبعات و تاثیر این بحران را در کشورشان کنترل کنند، آمریکا هم به همین شکل؛ البته دولت آمریکا با یک سری مشکلات جدید مواجه خواهد شد، اما اینکه این بحران و مشکلات مربوطه را چگونه مدیریت کنند و میزان توفیق یا عدم توفیق آنها چه باشد را بایستی در آینده مورد بازاریابی قرارداد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *