جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

راهبرد کرونایی چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در حالی که جهان از شیوع کرونا گیج شده است، چین می‌کوشد برای شکل دادن به جهان در جهت منافع استفاده کند، اما پکن هنوز ثابت نکرده است که می‌تواند ردای رهبری جهان را به تن کند.

جو بودنار در یادداشتی که اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: بسیاری از مفسران پیش بینی کرده‌اند که چین در استفاده از اهرم کرونا برای تقویت جایگاه ژئوپلیتیک خود موفق خواهد بود و جهانی که از کرونا سر برآورد بیش‌تر مبتنی بر محور چین و کمتر پذیرای منافع و ارزش‌های دولت‌های دموکراتیک خواهد بود. این روایت با کناره‌گیری روزافزون آمریکا از عرصه جهانی، تلاش برخی از قدرتمندترین دموکراسی‌ها برای محدود کردن ویروس کرونا و فقدان هماهنگی جدی میان متحدان دموکراتیک برای پاسخ به این بیماری همه گیر شکل گرفته است.

با این حال اقدامات چین برای کسب فرصت‌های راهبردی از این بحران باعث پس زده شدن و تضعیفش به دلیل اشتباهاتی ساده شده است.

چین به دلیل آن که منشاء این بیماری بود، مسئولیت داشت شیوعش را محدود و جهان بیرون را برای روبرو شدن با دشواری‌های بالقوه آن آماده کند، اما پکن در عوض، بیش‌تر به حفظ وجهه بین‌المللی خود علاقه نشان داد. نتیجه پژوهشی که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد که اگر چین برای محدود کردن آن سریعتر اقدام می‌کرد، تعداد مبتلایان تا 95 درصد کاهش می‌یافت و شیوع جغرافیایی آن می‌توانست محدود شود.

در 12 مارس سخنگوی وزارت امورخارجه چین توییت کرد که «ممکن است» ارتش آمریکا مسئول این بیماری باشد و به مقامات چینی در توکیو گفته شد به این ویروس با عنوان «کروناویروس ژاپنی» اشاره کنند. سفارت چین در فرانسه هم در توییتر نوشت که برخی افراد در فرانسه «از ناتوانی کشورشان» در مدیریت این بحران بیزارند.

تلاش چین برای تضعیف اعتماد به دولت‌های دموکراتیک سراسر جهان باعث پس زدن جدی از سوی کشورهای هدف شد که همگی در کنار یکدیگر بخش عمده‌ای از قدرت را در نظامی بین‌المللی که چین در صدد بازسازی آن است، شکل می‌دهند.

بعد از تحسین‌هایی که چین با اعطای کیت‌های آزمایش، ماسک و تجهیزات پزشکی به سراسر جهان به دست آورد، صادرات پزشکی این کشور نتوانست استانداردهای ایمنی برخی کشورهای پذیرنده را برآورده کند. هلند، اسپانیا و ترکیه استاندارد ماسک‌ها و کیت‌های آزمایشی چین را پایین‌تر از حداقل استانداردها معرفی کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *