جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

نبود هیچ آلودگی پرتوی غیرعادی در رود ارس

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بعد از بررسی‌های دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر مرکز نظام ایمنی و اندازه‌گیری‌هایی که انجام شد، باید قاطعانه اعلام داشت تاکنون هیچ آلودگی غیر عادی پرتوی در رودخانه ارس وجود ندارد.

سناتور اسبق آمریکایی در گذشت

تهران-ایرنا- «جوزف لیبرمن» سناتور اسبق آمریکایی که اغلب به اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت از رژیم صهیونیستی شهرت داشت، در سن ۸۲ سالگی در اثر عوارض ناشی از زمین خوردگی درگذشت.

Loading

تلاش عربستان برای خروج آبرومندانه از جنگ یمن

۱۳۹۹/۰۱/۳۱ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عربستان سعودی تلاش دارد به نوعی وانمود کند که پیروزی‌های زیادی در جنگ یمن کسب کرده و این پیروزی‌ها را نیز در بمباران های پراکنده مردم یمن خلاصه می‌کند. اما قطعا مردم یمن، انصارالله و نیروهای انقلابی هوشمندانه تحرکات عربستان را رصد می‌کنند و اجازه نخواهند داد عربستان سعودی همانگونه که جنگ را بر این مردم تحمیل کرده بود صلح را نیز بر آنها تحمیل کند. حسن هانی‌زاده/ کارشناس مسائل خاورمیانه

منابع یمنی روز جمعه ۲۹ فروردین ماه از ادامه نقض آتش‌بس در الحدیده و تجاوزات مجدد جنگنده‌های سعودی به مناطق مختلف استان مأرب خبر دادند. جنگنده‌های سعودی، بار دیگر بخش صرواح در استان مأرب را بمباران کردند. ائتلاف متجاوز سعودی 77 بار آتش‌بس در الحدیده را نقض کرده است. بخش مجزر در استان مأرب هم 6 بار هدف حملات جنگنده‌های سعودی قرار گرفت.

در رابطه با اهداف عربستان سعودی و چشم‌انداز نقض مکرر آتش‌بس توسط این رژیم باید گفت که پس از ۵ سال جنگ ظالمانه ائتلاف به رهبری سعودی علیه مردم یمن که هزینه‌های انسانی و اقتصادی بسیار بالایی برای کشور فقیر یمن به دنبال داشت، اکنون با توجه به کاهش قیمت نفت و کسری بودجه ۱۵۰ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ به نظر می‌رسد که رژیم آل‌سعود دیگر توانایی لازم را برای ادامه جنگ در یمن ندارد. چرا که طی ۵ سال اخیر، عربستان در مجموع ۳۵۰ میلیارد دلار در جنگ علیه یمن هزینه کرد و به طور میانگین جنگ یمن سالانه هفتاد میلیارد هزینه برای عربستان در بر داشته است. از سوی دیگر در ۵ سال گذشته به ویژه در یک سال اخیر بسیاری از کشورهای عضو ائتلاف عربستان به دلیل طولانی شدن جنگ و کشتارهای بی‌رویه کودکان توسط ائتلاف عربستان، از این ائتلاف خارج شدند و حتی امارات متحده عربی که از جمله همپیمانان اصلی و سنتی عربستان به شمار می‌رود نیز از این ائتلاف خارج شده است. همچنین ریاض اخیرا به این نتیجه رسیده که کشورها اروپایی در شرایط فعلی یعنی درگیر شدن با ویروس کرونا قادر به ارسال اسلحه به عربستان نیستند. در این راستا هم آمریکا و هم اروپا اخیرا اعلام کردند که تسلیحات نظامی در اختیار رژیم آل‌سعود قرار نخواهند داد. مجموعه این عوامل، عربستان سعودی را بر آن داشت تا طرح آتش‌بس با انصارالله یمن را اعلام کند. این در حالی است که طی بیش از ۱۰ روز گذشته عربستان علیرغم آنکه آتش‌بس یک‌جانبه‌ای را اعلام کرده اما همچنان به حملات هوایی خود علیه مردم یمن ادامه می‌دهد. با این تفاسیر می‌توان پیش‌بینی کرد که عربستان هم توانایی ادامه جنگ را از دست داده و هم تلاش می‌کند تا از باتلاق یمن به گونه‌ای خارج شود که به عنوان یک طرف شکست‌خورده تلقی نشود. انصارالله و نیروهای انقلابی یمن با طرح آتش‌بس موافقت کردند مشروط بر اینکه این آتش‌بس با نظارت سازمان ملل باشد و سازمان ملل نیز یک کمیته حقیقت‌یاب برای شناسایی متجاوز و تعیین خسارات ناشی از جنگ ۵ ساله عربستان علیه یمن تعیین کند. همچنین طبق این درخواست انصارالله، عربستان باید خسارت جنگ را به یمن بپردازد. عربستان نیز برای فرار از این شرایط و پیش‌شرط‌ها همچنان به بمباران مردم یمن ادامه می‌دهد تا به عنوان بازنده جنگ معرفی نشود. لذا به نظر می‌رسد ریاض در حال انجام آخرین تلاش‌های خود است تا به صورت آبرومندانه و بدون آنکه خسارت و غرامتی به مردم یمن پرداخت کند، از این جنگ خارج شود. در چنین شرایطی باید گفت عربستان هم به لحاظ نظامی، هم اقتصادی و هم وجهه بین‌المللی دچار انزوا و شکست شد و قادر به ادامه جنگ یمن نیست. همچنین در حال حاضر ابتکار سیاسی در دست نیروهای انقلابی یمن است.

در نهایت باید توجه داشت که عربستان سعودی تلاش دارد به نوعی وانمود کند که پیروزی‌های زیادی در جنگ یمن کسب کرده و این پیروزی‌ها را نیز در بمباران های پراکنده مردم یمن خلاصه می‌کند. اما قطعا مردم یمن، انصارالله و نیروهای انقلابی هوشمندانه تحرکات عربستان را رصد می‌کنند و اجازه نخواهند داد عربستان سعودی همانگونه که جنگ را بر این مردم تحمیل کرده بود صلح را نیز بر آنها تحمیل کند. یعنی بدون پرداخت غرامت بخواهد از باتلاق یمن پس از ۵ سال حملات به مردم بی‌گناه خارج شود. لذا می‌توان گفت چشم‌انداز آینده یمن به گونه‌ای است که این درگیری‌ها به صورت پراکنده ادامه خواهد داشت مگر آنکه عربستان سعودی به خواست مردم یمن،‌ نیروهای انقلابی و انصارالله تن دردهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *