جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

اهداف سنای آمریکا از کاهش اختیارات جنگی ترامپ

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نمایندگان و سناتورهای آمریکا از تصویب قانون کاهش اختیارات جنگی ترامپ دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند؛ نخست بازگرداندن نقش تعیین کننده کنگره در فرآیند اتخاذ تصمیمات در خصوص جنگ و دیگری جلوگیری از اقدامات ماجراجویانه دولت ترامپ علیه ایران. امیرعلی ابوالفتح - کارشناس مسائل آمریکا

در طول تاریخ در ایالات متحده آمریکا همواره بین شاخه اجرایی حکومت یعنی ریاست جمهوری و شاخه قانونگذاری یعنی کنگره بر سر اختیارات مرتبط با اعلان جنگ اختلاف‌نظر وجود داشته است. قانون اساسی آمریکا اعلان جنگ را در اختیار انحصاری کنگره قرار داده و فقط کنگره است که می‌تواند اعلان جنگ و فرمان اعزام نیروها را به خارج از کشور صادر کند، اما طی تاریخ 230 ساله ایالات متحده آمریکا، روسای جمهوری این کشور بارها این موضوع را نادیده گرفته و بدون دریافت مجوز از کنگره، آمریکا را وارد یک جنگ کرده‌اند.

در سال 1973 قطعنامه‌ای به نام «قطعنامه جنگ» در آمریکا تصویب شد مبنی بر اینکه اگر رئیس‌جمهور در وضعیت اضطراری قرار بگیرد و زمان کافی برای مطلع کردن و اجازه گرفتن از کنگره نداشته باشد، می‌تواند نیرو اعزام کند و سپس به کنگره اطلاع دهد. بعد از حادثه 11 سپتامبر این وضعیت بار دیگر دچار تحول شد و دولت وقت مجوزی را برای مبارزه با تروریسم ارائه کرد. مجوزی که روسای جمهور بعدی یعنی باراک اوباما بارها از آن سوءاستفاده کرد و اقدامات نظامی انجام داد. توجیه وی این بود که بر اساس مجوز سال 2002 دولت آمریکا در وضعیت مبارزه با تروریسم قرار دارد و می‌تواند هر اقدامی انجام دهد.

در برهه فعلی که بحث جنگ با ایران مطرح شد، این نگرانی به وجود آمد که دولت کنونی دونالد ترامپ یک بار دیگر از موضوعی که ربطی به ایران ندارد یعنی بحث مبارزه با تروریسم سوء استفاده کند. مجوز سال 2002 در شرایطی مطرح شد که بحث مبارزه با تروریسم القاعده مطرح بود. دولت ترامپ مدعی است همین که نام سپاه پاسداران در لیست ادعایی گروه‌های تروریستی قرار گرفته دولت آمریکا می‌تواند بر اساس مجوز سال 2002 عمل کند. در این بین دولت ترامپ سعی داشت اقداماتی را که در قبال سردار سلیمانی انجام داد نیز در چارچوب مبارزه ادعایی‌شان با تروریسم توجیه کند.

در چنین شرایطی اغلب نمایندگان کنگره آمریکا شامل تمامی دموکرات‌ها و تعدادی از جمهوریخواهان نگران آن شدند که دولت ترامپ از این موضوع سوءاستفاده و ناخواسته آمریکا را وارد جنگ با ایران کند. به همین دلیل تلاش‌هایی صورت دادند تا دولت را ملزم کنند که برای اقدامات نظامی علیه ایران به کنگره اطلاع‌رسانی کند و دلایل قانع‌کننده‌ای ارائه دهد؛ لذا صرف اینکه دولت تشخیص داد که باید اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد، کفایت نمی‌کند.

در این چارچوب ابتدا مجلس نمایندگان و سپس سنا مصوبه‌ای را تصویب کردند که به کاهش اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران مربوط می‌شود. در این رابطه 8 سناتور جمهوریخواه نیز با دمکرات‌ها همراهی کردند.

این نمایندگان و سناتورهای آمریکایی دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند؛ نخست بازگرداندن نقش تعیین‌کننده کنگره در فرآیند جنگ و دیگری جلوگیری از اقدامات ماجراجویانه دولت ترامپ علیه ایران.

یعنی از یک طرف بحث ساختاری مطرح است که در این راستا کنگره می‌خواهد قدرت خود را به رخ رئیس‌جمهور بکشاند و از سوی دیگر کنگره در پی آن است که اجازه ندهد دونالد ترامپ با اقداماتش به صورت ناخواسته ایران و آمریکا را وارد جنگ کند.

در مورد بحث ساختار به این نکته نیز باید توجه داشت که کنگره تأکید دارد که حدود اختیارات این نهاد از سوی روسای جمهوری آمریکا همواره نادیده گرفته شده است. البته این بحث تنها مربوط به دولت ترامپ و اوباما نیست و از 230 سال پیش این بحث بین کنگره و کاخ سفید وجود داشته است.

درواقع بر اساس اطلاعات آماری، ایالات متحده آمریکا تا به امروز نزدیک به 270 جنگ را در تاریخ خود ثبت کرده و از این تعداد فقط پنج جنگ با اعلان جنگ کنگره صورت پذیرفته است. در باقی موارد ابتدا روسای جمهور نیرو گسیل کرده‌اند و سپس کنگره خبردار شده است. به همین دلیل نمایندگان و سناتورهای آمریکایی تلاش‌شان این است که یک انضباط و نظمی را در این خصوص ایجاد کنند.

بحث دیگر هم به نگرانی آن‌ها درقبال جنگ با ایران بازمی‌گردد؛ درواقع بعد از ترور سردار سلیمانی و پاسخ موشکی ایران، نمایندگان آمریکا نگران آن شدند که بار دیگر در شرایط بحرانی اتفاقاتی رخ بدهد که جنگ‌هایی مانند جنگ عراق و افغانستان تکرار شود. به همین دلیل نیز نمایندگان کنگره به این فکر افتادند که اختیارات رئیس‌جمهور را محدود کرده و به سیاست‌های نظامی دولت آمریکا نظم بدهند.

هرچند ممکن است این مصوبه توسط ترامپ وتو شود. در این خصوص دو روایت مطرح است؛ نخست اینکه این قطعنامه باید به امضای رئیس‌جمهور برسد که در این صورت احتمالا ترامپ آن را امضا نخواهد کرد و وتو خواهد شد؛ لذا چون کنگره دو سوم آرای لازم را کسب نکرده در صورت وتو، امکان ابطال وتوی رئیس‌جمهور وجود ندارد.

یک روایت دیگر هم مطرح است مبنی بر اینکه این مصوبه به گونه‌ای مطرح شده که از اساس نیازی به ارسال به دفتر رئیس‌جمهور برای امضا ندارد. اگر این روایت صحت داشته باشد موضوع وتو منتفی و تصمیم کنگره نهایی است.

البته این مصوبه الزام‌آور و به‌عنوان یک قانون نیست که دولت ملزم به رعایت آن باشد، اما به هر حال در آستانه انتخابات یک پیام سیاسی مهم دارد مبنی بر اینکه اگر رئیس‌جمهور این مصوبه را وتو کند یا نادیده بگیرد به جنگ‌افروزی متهم خواهد شد که این مسئله با تصویری که ترامپ از خودش به‌عنوان قهرمان پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان ارائه داده در تناقض است و احتمال دارد که منجر به کاهش آرای وی شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *