جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

در کرملین درباره وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در خصوص کره شمالی در شورای امنیت توضیح دادند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد استفاده روسیه از حق وتو برای جلوگیری از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تمدید مأموریت کارشناسان در زمینه تحریم ها علیه کره شمالی با منافع فدراسیون روسیه مطابقت دارد.

Loading

ابعاد سیاسی – اقتصادی شیوع ویروس کرونا

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگر انتشار ویروس کرونا ادامه پیدا کند صدمه جدی به اقتصاد چین وارد خواهد آمد و درعین‌حال اگر آمریکا در کنترل این بیماری همکاری نداشته باشد شایعاتی مبنی بر سود بردن آمریکا از انتشار این ویروس و اثرگذاری آن بر اقتصاد چین و همچنین بزرگنمایی این خبر بیشتر قابل‌پذیرش است. عبدالرضا فرجی راد - کارشناس مسائل ژئوپلیتیک

ویروس کرونا یا به‌عبارت‌دیگر جنگ روانی کرونا این روزها به عنصری برای فشار بر چین تبدیل‌شده است و آمریکا بیش از دیگر کشورها تلاش دارد تا به‌واسطه این ویروس که منشأ آن کشور چین است، پکن را تحت‌فشار قرار دهد.

باید توجه داشت که تاکنون ویروس‌های بسیاری در نقاط مختلف جهان انتشار یافته‌اند و این بار این ویروس ناشناخته از چین منتشر شده است. ازآنجایی‌که چین جمعیت بالایی دارد و رفت‌وآمد و تجارت آن‌ها نیز به‌ویژه با کشورهای جهان سوم قابل توجه است موجب شده که گسترش و شیوع سریع این ویروس افکار عمومی جهان را به خود مشغول سازد.

مسئله دیگر اینکه در برخی اخبار آمده که ممکن است آمریکایی‌ها در انتشار این ویروس در چین نقش داشته باشند؛ البته هنوز چینی‌ها در این رابطه صحبتی‌ نکرده‌اند و در حد مقاله و خبر و در برخی رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند. این در حالی است که تا سندی در این رابطه منتشر نشود نمی‌توان در این مورد صحبت کرد؛ اما یک واقعیت را باید در نظر گرفت مبنی بر اینکه بیش از یک دهه است که آمریکا به دلیل رشد بالای اقتصادی چین روی این کشور تمرکز کرده و فشارهایی را نیز بر این کشور وارد می‌آورد. همچنین از زمانی که دونالد ترامپ در کاخ سفید به قدرت رسیده این فشارها به‌واسطه تعرفه‌های سنگینی که وضع کرده‌اند چند برابر شده است؛ زیرا آمریکایی‌ها نتوانستند رشد اقتصادی و گسترش اقتصاد این کشور را که در حال نزدیک شدن به اقتصاد آمریکا است مهار کنند. پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصاد چین تا چند سال آینده از آمریکا نیز پیشی بگیرد و این کشور ازنظر اقتصادی در جایگاه نخست قرار بگیرد. یکی از دلایلی که این شایعات مطرح می‌شود این است که ایالات‌متحده آمریکا از طرق دیگری می‌خواهد رشد اقتصادی چین را متوقف کند.

البته همچنان که اشاره شد هنوز سندی در این رابطه منتشرنشده و دولتمردان چین نیز صحبتی نکرده‌اند؛ اما واقعیت این است که این ویروس به اقتصاد چین صدمه زیادی وارد کرده است. باید توجه داشت که گردشگری چین بسیار فعال است و سالیانه میلیون‌ها انسان به این کشور سفر می‌کنند و این مسئله اشتغال‌زایی بالایی را ایجاد کرده است؛ اما در حال حاضر بحث ویروس کرونا صدمه جدی به بعد گردشگری چین وارد آورده است.

از سوی دیگر شاهد هستیم که بسیاری از کارخانه‌های چینی فعالیت‌هایشان کاهش‌یافته یا خوابیده است. درعین‌حال رشد اقتصادی این کشور هم‌روند نزولی گرفته است. همچنین این مسائل باعث شده که به اقتصاد جهانی نیز لطمه وارد شود. به‌خصوص کشورهایی که صاحب نفت هستند و چین از آن‌ها انرژی خریداری می‌کند اکنون دچار ضرر و زیان شده‌اند.

در این راستا باید به هزینه‌های جانبی چین نیز توجه داشت که در این مدت افزایش زیادی داشته است. درواقع چین باهدف کنترل ویروس کرونا هزینه‌های زیادی را در راستای بهداشت و درمان صرف کرده است. هم‌زمان ارتش چین نیز برای کمک به خدمات بهداشتی دولت وارد عمل شده است. لذا این ویروس مانند یک جنگ برای چین هزینه‌ساز شده است.

وقتی مشاهده می‌کنیم که اقتصاد چین با کندی روبرو شده یا صدمه‌دیده بیش‌ازپیش این گزینه مطرح می‌شود که شاید آمریکا در پشت پرده انتشار ویروس کرونا یا بزرگ‌نمایی آن نقش داشته است. البته بزرگنمایی این مسئله توسط آمریکا کاملاً مشهود است و به نظر می‌رسد که این اقدام آمریکا باهدف ضربه زدن بیشتر به اقتصاد چین است.

درنهایت این احتمال وجود دارد سرمایه‌هایی که از کشورهای دیگر ازجمله آمریکا وارد چین می‌شود دیگر به این کشور نیاید و حتی سرمایه‌های کشورهای دیگر به‌جای چین به آمریکا منتقل شود.

البته این مسائل بستگی به آن دارد که آیا می‌توانند این بیماری و ویروس را کنترل کنند یا خیر. قابل‌ذکر است که اگر این انتشار ویروس کرونا ادامه پیدا کند صدمه جدی به اقتصاد چین وارد خواهد آمد و درعین‌حال اگر آمریکا در کنترل این بیماری همکاری نداشته باشد شایعاتی مبنی بر سود بردن آمریکا از انتشار این ویروس و اثرگذاری آن بر اقتصاد چین و همچنین بزرگنمایی این خبر بیشتر قابل‌پذیرش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *