جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

اشغالگران بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کردند

تهران – ایرنا – دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد که براساس اطلاعات به دست آمده، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی پناه گرفته در بیمارستان شفا را قتل عام و بیش از یک هزار آواره دیگر را بازداشت کرده‌اند.

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

Loading

دلایل و پیامدهای تغییر موضع آمریکا درباره شهرک‌سازی صهیونیست‌ها

۱۳۹۸/۰۹/۱۴ | خبر تاپ, رصد, سیاسی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: آمریکا در بیانیه ای عجیب اعلام کرده است شهرک سازی های اسرائیل دیگر مغایر با قوانین بین المللی نیست. پیامدهای احتمالی این اقدام چیست؟

آرون دیوید میلر در مصاحبه‌ با اندیشکده کارنگی به ابعاد مختلف حمایت آمریکا از شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی پرداخته است.

پمپئو چه گفت؟

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه 18 نوامبر 2019 اعلام کرد که آمریکا از این پس، شهرک‌سازی های اسرائیل در کرانه باختری (و احتمالا در شرق بیت المقدس و بلندی های جولان) را مغایر با حقوق بین‌الملل  نمی داند.

پمپئو به طور خاص به این واقعیت اشاره داشت که در این موضوع برخلاف رویکرد باراک اوباما، رئیس جمهور سابق، دولت دونالد ترامپ موضع خود را به شیوه دولت ریگان در سال 1981 پیوند می دهد که این شهرک سازی ها «غیرقانونی نیستند»، اما پمپئو به این نکته اشاره نکرد که دیدگاه ریگان در مورد شهرک سازی ها بسیار سخت و پیگیرانه بوده و خواستار توقف شهرک سازی ها شده بود.

 

چرا حالا؟

دلایل زمانبندی دقیق این اظهارات معلوم نیست. سیاست های داخلی همواره در صدر دستورکار ترامپ بوده است. البته، در حوزه های انتخابیه طرفدار اسرائیل، به ویژه یهودی ها، مشروعیت بخشیدن به شهرک سازی های اسرائیل نتایج مطلوبی خواهد داشت. مقامات ارشد دولت ترامپ، مخصوصا دیوید فریدمن، سفیر آمریکا [در اسرائیل] و طرفدار دیرینه شهرک سازی ها [ی اسرائیل] و حامی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ برای تغییر در این سیاست تلاش کرده است. علاوه بر این، شکی نیست که نتانیاهو تحت فشار شدید قرار گرفته و برای بقای سیاسی خود مبارزه می کند، این اقدام [آمریکا] را راه نجات احتمالی قلمداد می کند. با این حال، دقیقا معلوم نیست که چطور این اقدام آمریکا باعث رهایی نتانیاهو خواهد شد – چراکه نتانیاهو احتمالا با اتهاماتی مختلف از رشوه تا کلاهبرداری مواجه خواهد شد.

 

این اقدام آمریکا به چه معناست؟

برخی ممکن است این اقدام اخیر آمریکا را به عنوان اقدامی نمادین و فاقد پیامدهای عملی تلقی کنند، اما به هر حال، دولت ترامپ حتی اگر فعالیت شهرک سازی اسرائیل را تشویق نکرده باشد، فعالانه با آن موافقت کرده است. از زمان آغاز مذاکرات اعراب – اسرائیل در دهه 1990، دولت های قبلی آمریکا ( به استثنای موارد محدود) از مساله حقوقی این موضوع شدیدا اجتناب کرده و به اعتراضات لفظی بسنده کرده اند.

با این وجود، این تصمیم دولت ترامپ را باید در راستای عزم ظاهری وی برای بازآرایی سیاست آمریکا در قبال مناقشه فلسطین- اسرائیل نگاه کرد. ترامپ اهمیت موضوع پناهندگان فلسطینی و تشکیل دولت [فلسطینی] را کاهش داده و سپس بیت المقدس را پایتخت دولت اسرائیل اعلام کرده است، و همچنین به پیوندهای عمیق فلسطینیان با این شهر و روابط شان با آن توجه چندانی نکرده است. در حال حاضر، ترامپ به این رفتار اسرائیل (فعالیت شهرک سازی) چراغ سبز نشان داده و به آن اعتبار بخشیده است؛ در حالی که این رفتار اسرائیل بیش از همه شانس حل و فصل سیاسی را تخریب کرده است.

پمپئو سعی کرد تا چنین القاء کند که این تغییر [سیاست آمریکا] تاثیری در وضعیت نهایی کرانه باختری نخواهد داشت؛ اما برخلاف تلاش وی، چنین تاثیری را در پی خواهد داشت. همچنین، تغییر سیاست آمریکا باعث بیگانگی هرچه بیشتر فلسطینیان خواهد شد و آنها باید در هر نوع راه حل احتمالی مناقشه اعراب – اسرائیل، [این شهرک ها را] از اسرائیلی ها خریداری کنند. علاوه بر این، این امر ممکن است باعث بروز خشونت ها شود؛ به‌طوری‌که پس از اعلامیه پمپئو، وزارت امور خارجه آمریکا هشدار سفر صادر کرده و به شهروندان آمریکا در خصوص احتمال بروز خشونت هشدار داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *