جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

Loading

غارت نفت سوریه؛ راهبرد آمریکا

۱۳۹۸/۰۸/۱۵ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس تحولات خاورمیانه با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا در قاچاق نفت از شمال سوریه، راهزنی دولتی است، اظهار کرد: آمریکا از مدت‌ها پیش چشم به چاه‌های نفتی دیرالزور و بوکمال دوخته و یک سلسله مطالعات را بر روی این چاه‌ها انجام داده و به این نتیجه رسیده است که سفره‌‎های نفتی و منابع گازی عظیمی در شرق فرات و در منطقه دیرالزور وجود دارد.

حسن هانی زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اقدام آمریکا در خروج از شمال سوریه و پس از مدتی بازگشت دوباره به آن افزود: آمریکایی ها ابتدا بخشی از نیروهای خود را خارج کردند اما در ادامه راه به این نتیجه رسیدند که باید روی چاه های نفتی دیرالزور چنگ بیندازند و این ذخائر عظیم نفتی و گاز سوریه را به غارت ببرند. در شرایط کنونی آمریکایی‌ها با همکاری کردهای منطقه الحسکه و قامشلی بخشی از نفت بوکمال و دیرالزور را استخراج می‌کنند و در بازارهای بین‌المللی مخصوصا به شرکت‌های نفتی آمریکایی، با قیمت کمتر از قیمت بازار جهانی می‌فروشند.

هانی زاده تاکید کرد: این اقدام آمریکا کاملا در تعارض با قوانین بین المللی است و نوعی راهزنی به شمار می رود، زیرا آمریکایی‌ها به این ترتیب ثروت مردم سوریه را به غارت می‌برند.

این کارشناس تحولات خاورمیانه همچنین درباره اقدامات حقوقی که دولت سوریه می تواند در رابطه با این اقدام آمریکا انجام دهد، خاطرنشان کرد: دولت سوریه اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده و در این خصوص به شورای امنیت سازمان ملل اعتراضی شفاهی داشته که به پیگیری این مسئله بپردازد، اما از آنجا که آمریکا روی نهادهای بین‌المللی تسلط دارد تاکنون تلاش‌های سوریه برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از دیرالزور به جایی نرسیده است.

وی یادآورشد: این مسئله طبیعتا یک نوع هژمونی اقتصادی و نظامی است که آمریکایی‌ها در سوریه پیگیر آن هستند و خود دونالد ترامپ هم صریحا اعلام کرده است که عاشق نفت است. این نشان امر می دهد ترامپ در غارت منابع و ثروت طبیعی سوریه دست دارد.

هانی زاده درباره نقشی که روسیه در منطقه و شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با پیگیری این مسئله می تواند ایفا کند، گفت: به هر حال نقش روسیه تاثیرگذار است، اما روس‌ها منافع مشترکی با آمریکایی ها دارند و تا حدی پیش نمی روند که این منافع تحت تاثیر قرارگیرد. روس‌ها به اصطلاح همواره عصا را از وسط می گیرند و مایل نیستند که به خاطر این مسائل در سوریه با آمریکا دچار چالش شوند. به همین دلیل تلاش روسیه این است که دولت سوریه بتواند از طریق مجامع و نهادهای بین‌المللی حق خود را استیفا کند، اما تا جایی پیش نمی‌رود که منافع مسکو تحت تاثیر قرار گیرد.

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه این اقدام با همکاری بخشی از کردهای شمال سوریه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: به هر حال هدف آمریکا این است که وضعیت رفاهی کردها به جایگاه نسبتا مطلوبی برسد. بخشی از درآمدهای نفتی که از سوریه استخراج می شود، به جیب آن‌ها می‌رود تا شرایط اقتصادی آنها هم بهبود یابد.

هانی زاده با اشاره به عملکرد آمریکا در زمان حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه افزود: آنها انتظار داشتند که آمریکا به آنها کمک نظامی کند، اما آمریکا پشت آنها را خالی کرد. کردها دلگیر شدن خود را در این رابطه به شکل‌های مختلف نشان دادند، الان آمریکا به خاطر دلجویی از کردها سعی می‌کند که آن‌ها را شریک اقتصادی و نفتی خود کند که به نظر می رسد کردها هم تا اندازه ای از این وضعیت راضی هستند و با آمریکایی ها همکاری می کنند؛ چون به هر صورت بخشی از درآمدهای نفتی دیرالزور به جیب آنها می‌رود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *