جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین / رویترز: دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند. این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

واکنش وزیر خارجه ایران به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading
نگاهی به چگونگی ارتقای نیروهای نظامی در شمال ‌اروپا

الگوی فنلاندی برای تحول نیروهای مسلح

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: هفت سال پیش هنگامی ‌که مایکل گرانلوند به ارتش فنلاند فراخوان شد، می‌توانست سعی کند معافیت بگیرد. برای یک بازیکن نخبه‌ هاکی روی یخ مانند گرانلوند که در حال حاضر برای تیم ملی لیگ هاکی "مینه سوتا وایلد" بازی می‌کند، یک سال در نیروهای مسلح می‌تواند ضعف‌های ورزشی جدی را به همراه آورد، اما سعی نکرد که معاف شود.

الیزابت براو، عضو ارشد شورای آتلانتیک در تحلیلی که نشریه فارن افرز منتشر کرد، نوشت: گرانلوند 25 ساله گفت: “برای یک فنلاندی، خدمت در ارتش یک افتخار است. این کاری است که اگر بخواهید کشورتان مستقل بماند، انجام می‌دهید.” در مورد قهرمانان ورزشی چطور؟ گرانلوند افزود: “ورزشکاران حرفه‌ای نیز این کار را انجام می‌دهند. این درست چیزی است که می‌خواهید انجام دهید.”

گرانلوند تنها نیست. هر ساله چندین ورزشکار بزرگ فنلاند به عنوان سرباز وظیفه به نیروهای دفاعی فنلاند می‌پیوندند. ستارگان موسیقی نیز که به طور مشابه می‌توانند معاف شوند، چنین می‌کنند. اگرچه نیروهای دفاعی فنلاند – همانند اکثر نیروهای مسلح – تنها به دلایل مربوط به سلامت، معافیت سربازی اعطا می‌کنند، در بسیاری از کشورها جوانان به منظور اجتناب از خدمت سربازی، برای خود بیماری جعل می‌کنند. و ستارگان جوان ورزشی و هنری ممکن است فکر کنند دلیل خوبی برای اجتناب از سربازی دارند زیرا حرفه آن‌ها می‌تواند به خاطر یک سال دوری از توجه عموم به طور جبران‌ناپذیری آسیب ببیند. رابین یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های پاپ کشور جزو گروهی از سربازان است که سال آینده وارد نیروی دریایی می‌شود.

در واقع، همان‌طور که خدمت سربازی گرانلوند و رابین نشان می‌دهد، ارتش فنلاند شاهکاری را مدیریت کرده که سایر نیروهای مسلح می‌توانند یاد بگیرند: این ارتش خود را به یک مقصد جذاب برای سربازان وظیفه و نیروهای حرفه‌ای تبدیل کرده است. این امر روشن می‌کند که چرا نیروهای مسلح به‌طور عادی متقاضیان بیشتری از درخواست کنندگان شغل افسری دارند. برطبق نظرسنجی “یورو-بارومتر” در ماه مه گذشته، 95 درصد از مردم فنلاند به ارتش خود اعتماد دارند. این نرخ بالاتر از هر کشور دیگر در اتحادیه اروپا است. (در آلمان، 66 درصد به ارتش اعتماد دارند؛ در سراسر اتحادیه اروپا، نرخ متوسط ​​75 درصد است.)

گرانلوند و بسیاری دیگر از مردم فنلاند ممکن است خدمت سربازی را یک وظیفه میهن‌پرستانه تلقی کنند، اما نیروهای نظامی‌ نمی‌توانند به عشق شهروندان به کشور برای استخدام نیروی لازم حساب کنند. مورد روسیه را در نظر بگیرید: با وجودی که در نظرسنجی ژوئن نشان داده شد که 87 درصد از شهروندان این کشور از سیاست خارجی ولادیمیر پوتین حمایت می‌کنند، فقط حدود 37 درصد از مردان جوان روسیه به خدمت سربازی که در تئوری برای همه اجباری است، می‌روند.

درخواست ارتش فنلاند فراتر از وطن‌پرستی است و تا حدودی به تمایل آن برای گوش فرادادن به سربازانش بستگی دارد. در سال 2002، ارتش فنلاند سیستمی‌ را معرفی کرد که تجربیات سربازان و افسران را پی‌گیری و ارزیابی می‌کند. ژنرال “جوکا سونینن” رییس آموزشی ارتش فنلاند گفت “این که چگونه ما با سربازان خود رفتار می‌کنیم و چگونه سربازان به ارتش فنلاند نگاه می‌کنند، تغییر یافته است.”

تحت این سیستم، که ارتش فنلاند آن را “رهبری تحول‌گرا” می‌نامد، به طور مرتب از سربازان در طول خدمت خود در زمینه مسائلی مانند شرایط خواب، رهبری سرپرستان، مدیریت استرس، انسجام واحد و ارتباطات از دفاتر مرکزی نظرسنجی به عمل می‌آید. این نظرسنجی در کلیه سطوح گروه، دسته، گردان، و تیپ نیز انجام می‌گیرد.

واحد سونینن نتایج را پی‌گیری و ارزیابی می‌کند و به تغییر در نمرات توجه ویژه دارد.

سونینن گفت: “هدف این نیست که ارزیابی کنیم و نمرات خوب داشته باشیم و بگوییم عالی است. نکته این است که ما نتایج را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و سپس به دلیل ریشه‌ای آن نگاه می‌کنیم: آیا یک رویداد خاص باعث نمره خاصی شده است؟ یک فرد خاص؟ بعضی از فرآیندها مانند مراقبت‌های بهداشتی؟ وقتی مردم متوجه شوند که این روند کار می‌کند، به طور چشم‌گیری رفتارشان تغییر می‌کند.”

به عبارت دیگر، نیروهای فنلاند می‌دانند که مجبور نیستند با یک تلفن اضطراری و یا با یک مافوق تماس بگیرند و درباره مشکلات خود صحبت کنند. کارکنان سونینن به طور مرتب پیش آن‌ها می‌آیند و نتایج را دنبال می‌کنند.

در پاییز جاری، سربازان از 5 نمره 2/4 را به هم‌بستگی واحدهای خود و همین نمره را به افسران مسئول آموزش خود دادند. این نمره‌ها و دیگر نمره‌های مربوطه طی 15 سال گذشته بهبود یافته‌اند. در یک نظرسنجی که در پاییز جاری از سربازان به عمل آمد، 66 درصد از سربازان وظیفه خدمت نظامی‌ خود را مثبت ارزیابی کردند؛ در سال 2002، کمتر از نیمی‌ از سربازان این خدمات را مثبت ارزیابی کرده بودند.

توانایی‌های رهبری افسران فتلاند به لطف طرح مزبور به سرعت بهبود یافته است. اگرچه افسران فنلاندی هرگز با سربازان خود بدرفتاری نکرده‌اند، اما اغلب به اقتدار خود برای به سرانجام رساندن کارها تکیه کرده‌اند. اکنون سونینن می‌گوید موفقیت برپایه پیوند اعتماد متقابل بین فرماندهان و زیردستان می‌باشد. سلامت سربازان فنلاندی نیز افزایش یافته است. او می‌افزاید “شما سر زیردست‌های خود داد نمی‌زنید؛ با آن‌ها مانند یک شخص عادی صحبت می‌کنید. به حرف‌های کسانی که رهبری می‌کنید گوش فرا دهید؛ صرفا به آن‌ها فرمان ندهید.”

فنلاند نشان داده است که راز محبوب ساختن نیروهای مسلح، اطمینان از این امر است که سربازان و افسران وظیفه خوشحال باشند.

این رویکرد کار می‌کند. در آخرین نظرسنجی از سربازان فارغ‌التحصیل که در پاییز امسال صورت گرفت، 80 درصد از حفظ خدمت سربازی حمایت کردند؛ 42 درصد گفتند که حتی اگر خدمت سربازی اجباری نبود، خدمت می‌کردند؛ و 22 درصد بی‌طرف بودند. فقط 36 درصد از آن‌ها گفتند که خدمت نمی‌کنند. اگر فنلاندی‌ها را مجبور به خدمت کنند، می‌گویند که حتی اگر آن‌ها مجبور نباشند، این کار را می‌کنند و در این صورت ارتش فنلاند یک شاهکار را که کشورهای دیگر می‌توانند یاد بگیرند مدیریت کرده است. “چارلی سالونیوس پاسترناک”، یک تحلیل‌گر امنیت در موسسه امور بین‌الملل فنلاند (که به عنوان یک سرباز وظیفه خدمت کرده است) استدلال کرد که چیزهای زیادی وجود دارد که کشورهای دیگر می‌توانند تقلید کنند. وقتی سربازگیری انجام می‌شود، ارتش‌ها باید خدمت سربازی را ارزش‌مند سازند. او گفت “به آن‌ها مهارت‌هایی یاد بدهید که می‌توانند در جای دیگر هم استفاده کنند. بین درک کردن افراد و ایجاد انگیزه در آن‌ها تفاوت وجود دارد. به این طریق به جای این که تعداد زیادی از افراد را استخدام کنید که نتوانسته‌اند کار دیگری پیدا کنند، بهترین افراد را می‌گیرید.” (ارتش ایالات متحده از زمانی که معیارهای پذیرش را تسهیل نموده، با استخدام سربازانی که از عهده آموزش برنمی‌آیند، با مشکل مواجه شده است.)

نیروهای مسلح در جاهای دیگر دارای فرماندهانی هستند که با زیردستان خود با احترام رفتار می‌کنند، الهام‌بخش آن‌ها هستند، و به پیشرفت آن‌ها کمک می‌کنند. فنلاند با سیستماتیک کردن این فضائل، بر دیگران برتری یافته است.

اگر چه نظرسنجی از ارتش ممکن است به مانند یک روی‌کرد نرم به نظر برسد که برای یک نیروی مبارز مناسب نباشد، اما در واقع یک روش هوش‌مندانه برای ایجاد انگیزه در سربازان وظیفه است. در حالی که ارتش‌های اروپا و آمریکای شمالی به دنبال گسترش نیروهای خود هستند، حفظ روحیه بالا برای توانایی‌های آن‌ها جهت استخدام سرباز و حفظ نیرو بسیار مهم است. آن‌ها باید به الگوی فنلاند توجه کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *