جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

تنش با ایران، اشتهای متحدان اونجلیست نتانیاهو برای آخرالزمان را تقویت کرد / می‌گویند حمله ایران ثابت کرد که «از نظر پیش بینی‌های انجیلی، ما در آستانه جنگ یاجوج و ماجوج قرار داریم»

نتانیاهو بار‌ها ادعا کرده که مسئله فلسطین از دستور کار جهانی خارج شده و اینکه تشکیلات خودگردان فلسطینی باید تضعیف و حاکمیت حماس در غزه تقویت شود. وی روابط با یهودیان آمریکا و حزب دموکرات را به نفع پیش بینی جنگ یاجوج و ماجوج هیگی تخریب نموده است؛ و پس از تمام اینها، راست گرایان همچنان به خود جرات می‌دهند بگویند که این اردوگاه چپ است که باید از خواب غفلت برخیزد.

Loading

ارزیابی پنتاگون از تلفات درگیری با کره شمالی

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ارزیابی جدید و صریح خود درباره چشم‌انداز احتمالی جنگ در شبه جزیره کره که به اعضای کنگره ارائه شد، اعلام کرد تنها راه شناسایی موقعیت انبارهای سلاح هسته‌ای کره شمالی و جلوگیری از آسیب دیدن آنها «با اطمینان کامل»، حمله زمینی است و در صورت بروز درگیری، ممکن است پیونگ یانگ از تسلیحات میکروبی و شیمیایی استفاده کند.

دن لاموت و کارول مورلو در مقاله‌ای که روزنامه واشنگتن پست منتشر کرد، نوشتند: پنتاگون در نامه ای خطاب به قانونگذاران آمریکایی اعلام کرد بهترین راه بحث کامل درباره توانمندی های آمریکا برای «مقابله با توان کره شمالی در پاسخ با استفاده از سلاح هسته‌ای و از بین بردن سلاح هسته‌ای کره شمالی که در تاسیسات زیرزمینی واقع است، (برگزاری) یک جلسه محرمانه است.»
همچنین در این نامه آمده است سران پنتاگون «ارزیابی می کنند که شاید کره شمالی درصدد استفاده از تسلیحات میکروبی برآید» و اینکه کره شمالی «برنامه تسلیحات شیمیایی دیرینه ای با قابلیت تولید عوامل عصبی، و گازهایی دارد که موجب خفگی، ایجاد تاول و خونریزی می شود.»
پنتاگون بار دیگر تاکید کرد درباره جزئیات نحوه پاسخ آمریکا به این تهدید نمی‌توان به طور علنی تبادل نظر کرد.
مایکل دامونت، جانشین رئیس ستاد مشترک پنتاگون این نامه را در پاسخ به درخواست دو تن از نمایندگان مجلس برای ارائه اطلاعاتی درباره «ارزیابی تلفات احتمالی در درگیری (احتمالی) با کره شمالی»، اعم از تلفات غیرنظامیان و نظامیان آمریکایی و نظامیان کشورهای متحد آمریکا یعنی کره جنوبی، ژاپن و گوام شده بودند، نوشت.
تد لیو، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا، و روبن گالگو، نماینده دموکرات ایالت آریزونا در نامه خود به پنتاگون نوشته بودند: «تصمیم برای حمله به یک کشور دیگر تا دهه ها برای نظامیان و مالیات دهندگان ما و نیز منطقه پیامدهایی خواهد داشت. ما تاکنون تحلیل مفصلی درباره تلفات احتمالی نیروهای آمریکایی یا نیروهای متحدان آمریکا، تلفات احتمالی غیرنظامیان و اینکه چه طرح هایی برای پس از حمله وجود دارد، نشنیده ایم.»
پنتاگون اعلام کرد ارزیابی «بهترین یا بدترین سناریو درباره تلفات» دشوار است و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: «ماهیت، شدت، و مدت» حمله کره شمالی؛ شدت هشدار به غیرنظامیان در کره جنوبی برای رفتن به پناهگاهها ؛ و همچنین توانایی نیروهای آمریکا و کره جنوبی برای پاسخ به توپخانه ها، راکت ها و موشک های بالستیک کره شمالی از طریق حملات هوایی و دیگر حملات تلافی جویانه خود.
در این نامه تصریح شده است سئول، پایتخت کره جنوبی از نظر جمعیتی، منطقه ای متراکم است و حدود 25 میلیون نفر جمعیت دارد.
هر گونه عملیات برای هدف قرار دادن سلاح هسته‌ای کره شمالی، احتمالاً با هدایت نیروهای عملیات ویژه آمریکا اجرا خواهد شد. باراک اوباما، رئیس جمهور، و اشتون کارتر، وزیر دفاع وقت آمریکا پارسال برای هماهنگی تلاش های پنتاگون در مقابله با تسلیحات کشتار جمعی، نقش جدیدی را به «فرماندهی عملیات ویژه آمریکا» واگذار کردند. فرماندهی عملیات ویژه آمریکا هیچ اختیارات حقوقی جدیدی برای این ماموریت دریافت نکرد، اما در نحوه پاسخ به چنین تهدیدهایی، نفوذ پیدا کرد.
نیروهای نخبه آمریکایی مدت ها در این باره آموزش دیده است که اگر سلاح هسته‌ای به دست تروریست ها بیفتد، چگونه عمل کند. اما مقامات بلندپایه اعلام کردند فرماندهی عملیات ویژه آمریکا بیش از پیش تمرکز خود را بر کره شمالی معطوف کرده است.
دامونت گفت ارتش از راهبرد فعلی آمریکا در قبال کره شمالی حمایت می کند؛ راهبردی که رکس تیلرسون، وزیر خارجه در راس آن قرار دارد، و روی تشدید فشار اقتصادی و دیپلماتیک، به عنوان تلاش اولیه برای واداشتن کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به توقف تولید سلاح هسته‌ای متمرکز است. تیلرسون؛جیمز متیس، وزیر دفاع، و جوزف اف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش امسال در سفرهای خود به سئول بر این امر تاکید کرده اند.
در مقابل، ترامپ که در نامه پنتاگون نامی از وی برده نشده است، کیم جونگ اون را به تمسخر گرفته و او را «مرد موشکی» نامیده است. وی با ابراز ناامیدی از تلاش های دیپلماتیک تصریح کرده است که در صدد استفاده از نیروی نظامی بازدارنده است.
ترامپ یکم اکتبر در صفحه اش در توئیتر نوشت: من به رکس تیلرسون، وزیر خارجه فوق العاده مان گفتم که او با مذاکره با این مرد موشکی، فقط دارد وقت خود را تلف می کند. رکس، انرژی خودت را هدر نده. ما کاری را که باید، انجام خواهیم داد.»
ترامپ هفتم اکتبر در توئیت های دیگری نوشت کره شمالی مذاکره کنندگان آمریکایی را «دست انداخته است». وی نوشت: «متاسفم، اما فقط یک کار است که مؤثر واقع خواهد شد.»

متیس و دیگر سران پنتاگون اغلب به تهدید شدید پیش روی سئول اشاره کرده اند. اما آنها بسیار کمتر به طرح های خود برای هدف قرار دادن مخفیانه سلاح هسته‌ای اشاره کرده اند.
پاتریک رایدر، فرمانده نیروی هوایی و سخنگوی پنتاگون گفت دامونت و دیگر مسئولان پنتاگون بیش از این درباره این نامه اظهارنظر نمی کنند.
یکی از مقامات بلندپایه نظامی آمریکا در کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود، درباره عملیات فعلی گفت در حالی که 28 هزار و 500 نظامی آمریکایی در کره جنوبی با آمادگی کامل حضور دارند، وی باور دارد که با توجه به همه کشورهایی که علیه کره شمالی متحد شده اند، پیونگ یانگ خواهان جنگ نیست.
این مقام گفت: «اگر نگاهی به کتابهای تاریخ بیندازید، می بینید که این نخستین بار نیست که درگیر یک چرخه تحریک آمیز شدید شده ایم. وی گفت کره جنوبی و آمریکا بدون ملاحظه هیچ کاری نمی کنند.»
در نامه دامونت همچنین تصریح شده است: «ما هیچ تغییری در موضع تهاجمی نیروهای کره شمالی مشاهده نکرده ایم.»
در بیانیه 16 نماینده مجلس که همزمان با نامه پنتاگون منتشر شد، از ترامپ خواسته شده است به «سخنان تحریک آمیزی» که مانع از تلاش های دیپلماتیک می شود و جان نظامیان آمریکایی را به خطر می اندازد، پایان دهد.
در این بیانیه که لیو و گالکو تنظیم کردند و به امضای 14 تن دیگر از اعضای کنگره رسید آمده است: «ارزیابی پنتاگون مؤید چیزی است که ما در تمام طول این مدت می دانستیم: اینکه هیچ گزینه نظامی خوبی برای کره شمالی وجود ندارد.»
لیو در مصاحبه ای تلفنی گفت هدف از درخواست از پنتاگون برای ارائه اطلاعات (درباره تلفات احتمالی هر گونه جنگ احتمالی با کره شمالی) تاکید بر عواقب فاجعه بار جنگ با کره شمالی و پس از آن بود.
لیو با استناد به ارزیابی درباره احتمال کشته شدن 300 هزار نفر فقط در روزهای نخست هر گونه جنگ احتمالی گفت: «مردم باید بدانند جنگ با یک قدرت هسته ای یعنی چه». به طور بالقوه، بیش از 100 هزار آمریکایی در خطر هستند.
لیو که بخشی از عمر خود را در نیروی هوایی در گوام صرف آمادگی برای اقدام نظامی علیه کره شمالی کرده است، این نامه را مؤید آن دانست که (هر گونه) درگیری منجر به «جنگ زمینی خونین و طولانی» خواهد شد. وی گفت معتقد است سران نظامی «تلاش می کنند این پیام را به مردم آمریکا القاء کنند.»
کالگو نیز گفت به این خاطر خواستار دریافت این اطلاعات شده است که رویکرد کاخ سفید درباره اقدام نظامی در کره شمالی را بی ملاحظه می داند. این ایده که برای آسیب ندیدن سلاح هسته‌ای (کره شمالی) حمله به این کشور باید زمینی باشد، ایده ای هشدار دهنده است، و چنین حمله زمینی، احتمال کشته شدن هزاران نظامی آمریکایی را افزایش می دهد.
وی گفت: «فکر می کنم ما با افراد حرفه ای در پنتاگون سروکار داریم که به خوبی درک می کنند کوبیدن بر طبل جنگ ممکن است در واقع ما را به سوی جنگ سوق دهد. آنها می خواهند اطمینان یابند که همه اطلاعات را با شفافیت کامل در این باره ارائه می شود که اگر سران غیرنظامی ما محاسبه اشتباه کنند، چه اتفاقاتی خواهد افتاد.»
در نامه پنتاگون همچنین به احتمال «مخالفت چین و روسیه» اشاره شده است.
دامونت نوشت: «وزارت دفاع برای تامین منافع مهم امنیت ملی مان، سلسله طرح های احتمالی را مدنظر دارد. این طرح ها طیف گسترده ای از احتمالات را در نظر می گیرد، از جمله مداخله طرف ثالث، و نیز بهترین راه برای «مهار تنش».
در این نامه آمده است: «روسیه و چین ممکن است ترجیح دهند از درگیری با آمریکا اجتناب کنند، یا شاید هم با ما همکاری کنند.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *