جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

سخنگوی کاخ سفید: بر اساس حدس و گمان نظر نمی‌دهم

تهران- ایرنا- کارین ژان پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (به وقت محلی) در جریان نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه من درباره گزارش‌ها و تحولات امروز در خاورمیانه نظری ندارم، گفت: من نمی‌توانم در این باره بر اساس حدس‌ها و گمان‌ها چیزی بگویم.

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

مولفه‌های کلیدی راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سند ۶۸ صفحه‌ای راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا که اخیرا انتشار یافت؛ اولین سندی است که در دولت دونالد ترامپ منتشر شده و قطعا برگرفته از نگرش کلان ترامپ و مشاورانش به مقوله امنیت و جایگاه ایالات متحده آمریکا و تهدیداتی است که علیه منافع آمریکا وجود دارد.

امیرعلی ابوالفتح/ کارشناس مسائل آمریکا

روح اصلی این سند بر پایه اصل مورد توجه ملی‌گرایان آمریکاست که بر شعار «نخست آمریکا» تاکید دارد و معتقد است که آمریکا تمام تصمیماتی که اتخاذ می‌کند باید مبتنی بر منافع این کشور باشد. رکن بعدی این سند، تاکید بر نظریات رئالیسم برخلاف نظریات نئولیبرالیسم است که شامل نفی سیاست‌های مشارکت‌جویانه دولت آمریکا و نادیده گرفتن بازیگران غیردولتی در عرصه نظام بین‌الملل است. برپایه این دو رکن، سند امنیت ملی آمریکا تنظیم شده و ۴ هدف اصلی دارد؛ تقویت دفاع ملی، تقویت امنیت در درون، ترغیب و تشویق اقتصادی و تضمین صلح از طریق اعمال قدرت و گسترش نفوذ.

در خصوص تقویت دفاع ملی و یا تقویت داخل، توجه این سند بیشتر معطوف بر مقابله با تهدیدات تروریستی داخل آمریکا و تقویت ثبات اجتماعی و ایجاد وحدت در درون است. در مقوله اقتصادی بیشتر متوجه آن است که منافع ایالات متحده آمریکا تامین شود. پرهیز از سیاست‌های چندجانبه‌گرایانه اقتصادی و تمرکز بر قراردادهای تجاری نیز در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است. تقویت صلح از طریق تقویت ارتش و اختصاص بودجه‌های بیشتر برای این نهاد است که به زعم آنها باعث می‌شود کشورهایی که به عنوان دشمنان آمریکا از آنها یاد می‌شود؛ یعنی ایران و کره شمالی از سیاست‌های خصمانه خود دست بردارند.

به طور مشخص در این سند ادعا شده که حکومت های کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران متعهد به بی ثبات کردن مناطق خود، تهدید اتباع آمریکا و متحدان این کشور و نیز برخورد شدید با مردم خودشان هستند.
همچنین برای دو کشور رقیب و برهم زننده نظم کنونی یعنی روسیه و چین نیز از عبارت تجدیدنظرطلب استفاده و آنها به عنوان رقبای واشنگتن معرفی شده‌اند. بحث آخر نیز گسترش نفوذ، توسعه ارزش‌های آمریکایی و بازگرداندن آمریکا به جایگاه ‍پیشین خود در نظام تک قطبی است. این مواردی است که می‌توان به طور خلاصه از این سند بیان کرد.

درباره ایران به نظر می‌رسد همان سیاست و رویکردی که دولت ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد در این سند نیز به چشم می‌خورد. ضمن آنکه باید درنظر گرفت تمرکز این سند بیشتر بر نگرانی‌ آمریکا از آنچه که اقدامات بی‌ثبات یاد می‌شود، است. بعد از آن نیز، توجهش به فعالیت‌ها و توان موشکی ایران است و در نهایت اشاره کمتری به مسئله هسته‌ای و برجام دارد که نشان از این دارد که از دید دولت کنونی اولویت مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران است تا بحث برجام.

در مورد خاورمیانه می‌توان گفت تمرکز ایالات متحده بر اجما‌ع‌سازی و ایجاد ائتلاف بزرگ برای مقابله با ایران و تلاش با هدف برقراری صلح یا رابطه دوستانه کشورهای عرب با اسرائیل است.

درباره تفاوت‌هایی که این سند با سندهای قبلی دارد می‌توان گفت در سند قبلی که در سال ۲۰۱۵ در زمان دولت باراک اوباما تدوین شده، تمرکز بر اجماع سازی، مشارکت جهانی، تاکید بر ارزش‌های مشترک جهانی، نقش آمریکا در کمک‌رسانی به سازمان‌های بین‌المللی و تمرکز بر نهادهای غیردولتی بوده که جزء اصول فکری نئولیبرالیست‌هاست. در حالی که در این سند تمرکز بر بازیگران دولتی است و این که ایالات متحده آمریکا منافع فردی خود را اولویت قرار می‌دهد تا مصلحت جهانی.

یک ویژگی دیگر این سند این است که در سند قبلی تغییرات آب و هوایی یکی از تهدیدات پیش‌روی امنیت آمریکا قلمداد می‌شد ولی در این سند به این قضیه اشاره نشده که آن هم به این دلیل است که ترامپ و مشاورانش اصولا به این موضوع اعتقادی ندارند که تغییرات آب و هوایی تهدید امنیت ملی برای آمریکا یا جامعه جهانی خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *