جدیدترین مطالب
اوکراین: نقطه عطف در همپیمانی راهبردی چین و روسیه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «درگیریهای جاری در اوکراین باعث تغییر قابل توجهی در پویایی قدرت جهانی شده و به طور خاص همکاری میان چین و روسیه را تقویت کرده است. این رابطه به یک همپیمانی راهبردی بادوام تکامل یافته، اگرچه هنوز به یک اتحاد نظامی کامل تبدیل نشده است. این تحول، فرضیات سنتی غرب درباره محدودیتهای همکاری میان قدرتهای اقتدارگرا را به چالش میکشد و ممکن است الگویی جدید را برای مشارکت بینالمللی معرفی کند.»
منافع، رویکرد و مسئولیت قدرتهای بزرگ در قبال بحران سوریه
شورای راهبردی آنلاین-رصد: «سقوط ناگهانی رژیم بشار اسد در سوریه برای همه بازیگران خارجی، از جمله مسکو، غافلگیرکننده بود. اگرچه کارشناسان منطقهای هشدارهایی داده بودند اما هیچکس نمیتوانست وقایع دراماتیک اواخر نوامبر تا اوایل دسامبر، به ویژه عدم تمایل ارتش سوریه برای دفاع از رهبری که تقریباً ربع قرن قدرت را در سوریه به دست داشت، پیشبینی کند.»
تحلیلی بر رویکرد عربستان در قبال دولت موقت سوریه
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه، سفر وزیر خارجه دولت موقت سوریه به عربستان را اقدامی رو جلو و مهم ارزیابی کرد و گفت: برخلاف برخی اخبار و تحلیلها درباره موافقت و همراهی عربستان با تحولات جدید در سوریه و تشکیل دولت موقت توسط نیروهای معارض سوری، دولت ریاض دغدغهها و نگرانیهای جدی نسبت به آینده این حکومت دارد.
راهبرد ملی آمریکا برای مقابله با اسلام هراسی و رویههای عملی متناقض با آن
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: راهبرد ملی ایالات متحده در مقابله با اسلامهراسی، ظاهراً با هدف توجیه و تبیین سیاستهای دفاع از حقوق اقلیتهای نژادی، بهویژه مسلمانان مقیم آمریکا، در شرایطی توسط کاخ سفید در 12 دسامبر2024 رو نمایی می شود که افکار عمومی جهان بیش از یکسال است با شگفت زدگی شاهد افزایش بی سابقه ارسال تسلیحات مرگبار و حمایت سیاسی، حقوقی، بین المللی و رسانهای تمام قد ایالات متحده از نسل کشی و ارتکاب جنایات فجیع رژیم اشغالگر و کودک کش اسراییل در باریکه غزه، کرانه باختری و سایر بخش های سرزمین ها اشغالی علیه فلسطینیان، بویژه شهروندان غیر نظامی، زنان، کودکان، سالمندان، خبرنگاران، بیمارستان ها و همه مراکز و زیر ساخت های حیاتی ساکنین اراضی اشغالی است.
عوامل دخیل در راهبرد کشورهای شرق آسیا در قبال خیزش چین
شورای راهبردی آنلاین-رصد: کشورهای شرق آسیا در مواجهه با خیزش چین، راهبردهای متفاوتی از جمله ایجاد موازنه، محافظهکاری یا همراهی را اتخاذ میکنند. این تصمیمات عمدتاً تحت تأثیر جغرافیا، دموکراسی و هویت تاریخی این کشورها قرار دارد. عوامل مذکور، بر نحوه نگرش به تهدیدها و تدوین سیاستها تاثیر میگذارد و نشاندهنده یک وضعیت پیچیده منطقهای است که تحت تأثیر مجاورت جغرافیایی، نظامهای سیاسی و حافظه جمعی قرار دارد.
أحدث المقالات
مولفههای کلیدی راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا
امیرعلی ابوالفتح/ کارشناس مسائل آمریکا
روح اصلی این سند بر پایه اصل مورد توجه ملیگرایان آمریکاست که بر شعار «نخست آمریکا» تاکید دارد و معتقد است که آمریکا تمام تصمیماتی که اتخاذ میکند باید مبتنی بر منافع این کشور باشد. رکن بعدی این سند، تاکید بر نظریات رئالیسم برخلاف نظریات نئولیبرالیسم است که شامل نفی سیاستهای مشارکتجویانه دولت آمریکا و نادیده گرفتن بازیگران غیردولتی در عرصه نظام بینالملل است. برپایه این دو رکن، سند امنیت ملی آمریکا تنظیم شده و ۴ هدف اصلی دارد؛ تقویت دفاع ملی، تقویت امنیت در درون، ترغیب و تشویق اقتصادی و تضمین صلح از طریق اعمال قدرت و گسترش نفوذ.
در خصوص تقویت دفاع ملی و یا تقویت داخل، توجه این سند بیشتر معطوف بر مقابله با تهدیدات تروریستی داخل آمریکا و تقویت ثبات اجتماعی و ایجاد وحدت در درون است. در مقوله اقتصادی بیشتر متوجه آن است که منافع ایالات متحده آمریکا تامین شود. پرهیز از سیاستهای چندجانبهگرایانه اقتصادی و تمرکز بر قراردادهای تجاری نیز در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است. تقویت صلح از طریق تقویت ارتش و اختصاص بودجههای بیشتر برای این نهاد است که به زعم آنها باعث میشود کشورهایی که به عنوان دشمنان آمریکا از آنها یاد میشود؛ یعنی ایران و کره شمالی از سیاستهای خصمانه خود دست بردارند.
به طور مشخص در این سند ادعا شده که حکومت های کره شمالی و جمهوری اسلامی ایران متعهد به بی ثبات کردن مناطق خود، تهدید اتباع آمریکا و متحدان این کشور و نیز برخورد شدید با مردم خودشان هستند.
همچنین برای دو کشور رقیب و برهم زننده نظم کنونی یعنی روسیه و چین نیز از عبارت تجدیدنظرطلب استفاده و آنها به عنوان رقبای واشنگتن معرفی شدهاند. بحث آخر نیز گسترش نفوذ، توسعه ارزشهای آمریکایی و بازگرداندن آمریکا به جایگاه پیشین خود در نظام تک قطبی است. این مواردی است که میتوان به طور خلاصه از این سند بیان کرد.
درباره ایران به نظر میرسد همان سیاست و رویکردی که دولت ترامپ نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارد در این سند نیز به چشم میخورد. ضمن آنکه باید درنظر گرفت تمرکز این سند بیشتر بر نگرانی آمریکا از آنچه که اقدامات بیثبات یاد میشود، است. بعد از آن نیز، توجهش به فعالیتها و توان موشکی ایران است و در نهایت اشاره کمتری به مسئله هستهای و برجام دارد که نشان از این دارد که از دید دولت کنونی اولویت مقابله با اقدامات منطقهای ایران است تا بحث برجام.
در مورد خاورمیانه میتوان گفت تمرکز ایالات متحده بر اجماعسازی و ایجاد ائتلاف بزرگ برای مقابله با ایران و تلاش با هدف برقراری صلح یا رابطه دوستانه کشورهای عرب با اسرائیل است.
درباره تفاوتهایی که این سند با سندهای قبلی دارد میتوان گفت در سند قبلی که در سال ۲۰۱۵ در زمان دولت باراک اوباما تدوین شده، تمرکز بر اجماع سازی، مشارکت جهانی، تاکید بر ارزشهای مشترک جهانی، نقش آمریکا در کمکرسانی به سازمانهای بینالمللی و تمرکز بر نهادهای غیردولتی بوده که جزء اصول فکری نئولیبرالیستهاست. در حالی که در این سند تمرکز بر بازیگران دولتی است و این که ایالات متحده آمریکا منافع فردی خود را اولویت قرار میدهد تا مصلحت جهانی.
یک ویژگی دیگر این سند این است که در سند قبلی تغییرات آب و هوایی یکی از تهدیدات پیشروی امنیت آمریکا قلمداد میشد ولی در این سند به این قضیه اشاره نشده که آن هم به این دلیل است که ترامپ و مشاورانش اصولا به این موضوع اعتقادی ندارند که تغییرات آب و هوایی تهدید امنیت ملی برای آمریکا یا جامعه جهانی خواهد بود.
0 Comments