جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

ترس منبع قدرت راهبردی ایران

اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تحولات یک دهه اخیر در آسیای جنوب غربی به عنوان پهنه بزرگ نظام جهانی و کانون تنش و تشنج جهانی، نشان داده است که قدرت ترس از جایگاه مهمی برخوردار بوده و ایران از دارندگان اصلی این منبع قدرت محسوب می‌شود.
Loading

أحدث المقالات

پاسخ نظامی اسرائیل به تهران ممکن است در قالب حمله به نیرو‌های نیابتی در خارج از ایران باشد / انتظار نمی‌رود که تل آویو مقامات ارشد ایرانی را هدف قرار دهد

مقامات ایالات متحده انتظار دارند که پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله آخر هفته ایران محدود باشد و به احتمال زیاد شامل حمله به نیرو‌های نظامی ایران و نیرو‌های نیابتی تحت حمایت ایران در خارج از ایران باشد.

بورل: اتحادیه اروپا در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه را «تروریستی» اعلام کند / تحریم‌های جدید علیه تهران مستلزم وجود چیز‌هایی است که قابل تحریم باشد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که این اتحادیه در شرایط فعلی نمی‌تواند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را «تروریستی» اعلام کند.

نامه وزیر خارجه اسرائیل به ۳۲ کشور برای قراردادن سپاه در لیست تروریسم و تحریم برنامه موشکی ایران

کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل در نامه‌ای به ۳۲ کشور از آن‌ها خواست تا تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران اعمال کنند و سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

وزیر خارجه چین به همتای سعودی: ایران گفت که هدف ضدحمله اش، هیچ کشور همسایه‌ای نیست / تهران مایل است به سیاست‌های حسن همجواری ادامه دهد

وانگ یی گفت: چین قاطعانه با حمله به سفارت ایران در سوریه که به شدت قوانین بین المللی را نقض می‌کند، مخالف است؛ در عین حال متوجه شدیم که ایران اعلام کرده است که هدف ضدحمله‌اش هیچ کشور همسایه‌ای نیست و مایل است به سیاست‌های حسن همجواری و دوستانه ادامه دهد.

واکنش ولی نصر، مشاور سابق اوباما، به تماس وزرای خارجه چین و سعودی: عربستان اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارد که بتواند از جنگ جلوگیری کند / بهایی که پکن برای استفاده از نفوذش در تهران می‌خواهد چیست؟ در مقابل به ایران چه خواهد داد؟

ولی نصر نوشت: « عربستان امید چندانی به توانایی آمریکا برای جلوگیری از توسعه درگیری‌ها در منطقه ندارد. این نشان می‌دهد که سعودی‌ها چقدر نگران وضعیت فعلی هستند و چقدر اعتماد کمی نسبت به آمریکا دارند که بتواند اوضاع را مدیریت و از جنگ جلوگیری کند.»

Loading
اندیشکده چتم هاوس بررسی کرد

وضعیت نیروی زمینی روسیه در برابر غرب

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: بحث‌های زیادی در این باره وجود دارد که آیا روسیه در حال حاضر آمادگی جنگی تهاجمی را برای رسیدن به اهداف خود دارد یا خیر. آمار و ارقام مختلفی در تائید نظرات مختلف ارائه می‌شود؛ چیزی که اغلب به آن اشاره ای نمی شود چشم انداز یا استنباط تاریخی از این موضوع است که تجربه‌های تاریخی چطور تفکر کنونی روسیه را شکل می‌دهد.

اندیشکده انگیسی چتم هاوس در گزارشی تلاش کرده به این موضوعات بپردازد و توضیح دهد که استنباط روسیه از ماهیت جنگ در آینده چطور به پیشبرد سیاست نظامی معاصر و ساختاربندی و استقرار نیروهای زمینی این کشور کمک می‌کند.

چارلز دیک در این گزارش که روی پایگاه اینترنتی چتم هاوس منتشر شد اصلاحات و مدرنیزه سازی نیروی نظامی روسیه را بررسی و استدلال می‌کند که ساختار جدید نیروی نظامی آمادگی بالایی را برای هشدارهای کوتاه و احتمالا مناقشات پیچیده در کشورهای استقلال یافته و اقمار شوروی سابق فراهم می‌کند.

ارتش روسیه در دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین بار دیگر بازیگری بزرگ شده و می‌خواهد که دشمنان احتمالی این کشور از این موضوع مطلع باشند. آن گونه که جنگ افزارهای «نسل جدید» روسیه در یک نگاه نشان می‌دهد، این طور نیست که روسیه مبارزه فیزیکی میان نیروهای مسلح دولت‌ها را به عنوان تنها روش یا حتی روش اصلی راه اندازی جنگ در قرن بیست و یکم در نظر بگیرد؛ اما این گزارش بر ماهیت اصلاحات نظامی متمرکز می‌شود، زیرا بر نیروهای زمینی روسیه اثرگذار است. بر این اساس، این گزارش منطق آرایش دوران صلح، دکترین عملیاتی در حال تحول آن‌ها و ساختار سازمانی حاصله را بررسی کرده است.

چکیده این گزارش به شرح زیر است:

  • از دست رفتن اقمار و قلمروهای مهم شوروی در نتیجه فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باعث شد روسیه احساس کند به شکلی ناعالادنه از سرمایه‌هایش محروم، تحقیر و در برابر غربی آسیب پذیر شده و در سال‌های بعد بار دیگر غرب را به عنوان دشمن در نظر گرفت.
  • ارتش روسیه که مدت‌ها نادیده گرفته شد، نمی توانست دوباره در قالب «قدرت بزرگ» عرض اندام و حتی سطح کاهش یافته امنیت کشور را تضمین کند. در هر صورت در دوران ریاست جمهوری پوتین یک برنامه گسترده و پرهزینه اصلاحات نظامی، سهمیه بندی و مدرنیزه سازی بار دیگر ارتش روسیه را به ویژه در غرب و جنوب غرب توانمند ساخت. اکنون نیروی نظامی بار دیگر برای دفاع و کمک به اجرای یک برنامه تجدید نظر طلبانه آمادگی دارد.
  • مدرنیزه سازی دکترین ارتش حتی از ارتقای کیفی هم اهمیت بیشتری دارد. این مدرنیزه سازی خودش را از نظر مفهومی برای طیفی از مناقشات، از جنگ هسته ای تا جنگ متعارف محدود به «نسل جدید» که در آن مولفه نظامی فقط یک بخش و نه ضرورتا مهم ترین بخش است، مهیا می‌سازد. فریب و تزویر مولفه‌های ضروری مدیریت روسی مناقشه به ویژه در دوره آغازین آن است.
  • اولویت روسیه این است که از طریق آرایش نظامی دوران صلح خود پیامی را درباره نیاتش برای دوران جنگ که می‌تواند باعث تحریک ضد آماده سازی‌های ناتو شود، ارسال نکند. بنابراین به استثنای منطقه کالینینگراد، نیروهای اصلی به شکلی تهدیدآمیز در نزدیکی دولت‌های بالتیک مستقر نمی شوند. برای روسیه، مناقشه جاری در اوکراین یک آرایش رو به جلوی ارعاب آمیز را ضروری می‌سازد که امکان واکنش سریع در زمان بحران را فراهم کند. این ناآرامی همچنین توصیف کننده منطقه قفقاز است و خصومت روسیه در قبال گرجستان نیازمند یک حضور نظامی روبه جلو است.
  • روسیه در صورت بروز یک مناقشه نظامی با ناتو انتظار رسیدن به یک غافلگیری نظامی – نیرو افزا- را دارد و آن عملیات از ابتدا از ویژگی حرکت سریع برخوردار خواهد بود. به طور معمول درگیری‌ها احتمالا مناقشاتی هستند که در آن‌ها هر دو طرف در حال تحرک خواهند بود. این نوعی جنگ است که نیروی نظامی روسیه معتقد است در آن برتری دارد. هدف شکستن یک ائتلاف خصمانه است که در آن فقط منافع محدود برخی اعضا در مخاطره قرار دارد.
  • ساختار جدید نیروها بر آمادگی بالا برای هشدار کوتاه، مناقشات پیچیده احتمالی در کشورهای استقلال یافته و اقمار شوروی و بر این اساس بر تیم‌های پاسخگو و واکنش سریع تاکید دارد. در هر صورت، تجربه اوکراین نشان می‌دهد که روسیه باید برای عملیات بلند مدت احتمالی و حتی عملیاتی که احتمالا ناتو در آن مشارکت دارد، آماده باشد. مناقشه گسترده، طولانی تر و احتمالا هسته ای مستلزم بازگشت برخی به سازمان پایدارتر و سختکوش تر منطقه ای است. به علاوه تعداد پایگاه‌هایی که در سطح عملیاتی هستند در غرب روسیه از چهار به شش ارتش رشد کرده است. توان هسته ای آن‌ها تقویت شده و اظهارات رسمی نشان می‌دهد که آستانه به کارگیری آن‌ها پایین آمده است.
  • روسیه یک مفهوم منسجم و ساختاربندی نیرو را ایجاد کرده تا جنگ «نسل جدید» را به راه بیندازد. روسیه بر آمادگی‌اش برای مبارزه تاکید می‌کند. سیاست خارجی جسور حاصله که از مسکو نشات می‌گیرد، خطر جنگ به دلیل محاسبات غلط و حتی نخوت را با خود به همراه خواهد داشت. بدون در نظر گرفتن اتحاد دشمن، آیا ارتش روسیه قادر خواهد بود در برابر یک رقیب همتراز، مبارزه کند و پیروز شود؟ نقاط ضعف آشکار و متعدد روسیه که برخی از آن‌ها سیستمی هستند، باعث می‌شود درباره این گزاره تردید شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *