جدیدترین مطالب

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.

افزایش شهدای غزه به ۳۴۰۴۹ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۴۹ نفر رسید و هفتاد و شش هزار و ۹۰۱ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

Loading

أحدث المقالات

چاقوکشی در استرالیا؛ مسلمانان و مهاجران قربانی استانداردهای دوگانه تحقیقات پلیس

تهران- ایرنا- دو حادثه حمله با چاقو در استرالیا در طی دو روز، تنش‌های اجتماعی را در این کشور به همراه داشته و مسلمانان یا مهاجران را بیش از دیگران تحت فشار استاندارهای دوگانه پلیس در تحقیقات اولیه برای شناسایی عامل و انگیزه حمله، قرار داده است.

تقدیر امیرعبداللهیان از آفریقای جنوبی به دلیل شکایت از رژیم صهیونیستی به لاهه

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آفریقای جنوبی گفت: ایران در پی گسترش جنگ نیست، اما اگر رژیم اسرائیل مجددا اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، شدیدا و قویا پاسخ خواهد داد.

Loading

سلاح تاکتیکی کره شمالی؛ تاکتیکی برای مذاکره؟

۱۳۹۸/۰۱/۳۰ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین – گزارش تحلیلی: کره شمالی برای اولین بار در پنج ماه اخیر، سلاحی را با نظارت رئیس این کشور آزمایش کرد که اعلام شده تاکتیکی و هدایت‌پذیر است. این اولین آزمایش تسلیحاتی اعلام شده از زمان دومین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در فوریه گذشته محسوب می‌شود که بدون دستیابی به توافق پایان یافت.

بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی کره شمالی، رئیس این کشور بر آزمایش یک سلاح «تاکتیکی» نظارت کرده است. کلمه «تاکتیکی» مشخص  می‌کند این سلاح آزمایش شده، یک وسیله انفجاری کوتاه برد بوده است، اما این خبرگزاری مشخص نکرده که این سلاح، موشک بوده یا نوع دیگری از تسلیحات.

کیم جونگ اون گفته است: تکمیل توسعه این سامانه تسلیحاتی، اهمیت بسیار زیادی در افزایش قدرت رزمی ارتش کره شمالی دارد.

کارشناسان تسلیحاتی ارزیابی‌های مختلفی درباره این سلاح جدید داشته‌اند. کیم دونگ-یوب، کارشناس نظامی در «مؤسسه مطالعات خاور دور» دانشگاه کیونگنام در سئول گفت: احتمالاً منظور از این توصیف که آزمایش ”با شیوه‌های مختلف شلیک به اهداف مختلف انجام شد“، این است که امکان شلیک با این سلاح از زمین، دریا و هوا وجود دارد.

وی افزود: «احتمال زیادی وجود دارد بتوان این موشک کروز کوتاه برد را به یک موشک هوا به سطح، هوا به کشتی، و کشتی به کشتی و نیز موشک کروز سطح به سطح تبدیل کرد.»

تحلیلگران دیگر، از جمله شین جونگ وو، عضو «مجمع امنیت دفاعی کره» مستقر در سئول باور دارد که ممکن است این سلاح یک سلاح زمین به زمین هدایت شونده دقیق، مشابه موشک هدایت شونده ضد تانک اسپایک رژیم صهیونیستی باشد که کره جنوبی اوایل دهه 2000 برای خود تدارک دید.

بنا بر اعلام رسانه‌های دولتی کره شمالی، کیم جونگ اون، ماه نوامبر نیز بر آزمایش یک سلاح تاکتیکی ناشناس نظارت کرد که می‌تواند از کره شمالی مانند «دیواری فولادی» حفاظت کند. معلوم نیست که آیا این هفته همان سلاح آزمایش شده است یا خیر. کارشناسان، ماه نوامبر اعلام کردند آن آزمایش، بخشی از ابتکار کیم جونگ اون برای تغییر تکیه اصلی قدرت نظامی متعارف کره شمالی از یک ارتش یک میلیون و 300 هزار نفری به تسلیحات با فناوری پیشرفته بود. کیم جونگ اون آوریل 2018 اعلام کرد کره شمالی، آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره پیما را متوقف خواهد کرد، چرا که توانمندی‌های هسته‌ای پیونگ یانگ محقق شده است.

به این ترتیب، می‌توان این تحلیل را مد نظر داشت که کره شمالی با این آزمایش، هدفی فراتر از نمایش قدرت نظامی خود داشته است. هری کازیانیس، پژوهشگر «مرکز منافع ملی»، مستقر در واشنگتن معتقد است: «این آزمایش به منزله تذکری مفید درباره واقعیتی مهم است: اینکه کیم جونگ اون هرگز قول نداد آزمایش همه تسلیحات در زرادخانه نظامی خود را متوقف کند و فقط (قول توقف آزمایش) تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره پیما را داد که به طور بالقوه می‌توانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند.»

کیم دونگ یوب، از دانشگاه کیونگنام هم معتقد است به نظر می‌رسد آزمایش اخیر به منزله ارسال پیامی به آمریکا مبنی بر این بود که کره شمالی در برابر تحریم‌ها تسلیم نخواهد شد و راه خود را خواهد رفت. وی افزود: «این آزمایش همچنین پیامی داخلی به مردم و ارتش کره شمالی است» تا به آن‌ها درباره امنیت‌شان از طریق تقویت تسلیحات متعارف اطمینان دهد.

پیام‌های سیاسی این آزمایش با توجه به تلاش‌های اخیر آمریکا که می‌خواست با ابزارهای مختلف و فضاسازی، حلقه فشار را بر پیونگ‌یانگ تنگ‌تر کند، بیشتر جلب توجه می‌کند. برای نمونه، «مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی» واقع در واشنگتن آمریکا روز سه شنبه اعلام کرده بود تصاویر ماهواره‌ای هفته گذشته حاکی از فعالیت‌هایی در یونگبیون، سایت هسته‌ای اصلی کره شمالی بود؛ فعالیت‌هایی که شاید مربوط به بازفرآوری مواد رادیواکتیو و تبدیل آن‌ها به سوخت بمب باشد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا هم روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با بلومبرگ نیوز گفت قبل از برگزاری سومین اجلاس بین ترامپ و کیم جونگ اون، آمریکا باید «نشانه‌ای واقعی دال بر این ببیند که کره شمالی برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای تصمیمی راهبردی گرفته است.»

با در نظر داشتن شیوه تبلیغاتی و سر و صدای آمریکایی‌ها، به نظر می‌رسد این حرکت کره شمالی در آزمایش یک سلاح تاکتیکی بیشتر اهمیت سیاسی داشته باشد تا راهبردی یا نظامی و هدف از آن ارسال پیام به آمریکا بوده است.

رابرت کلی, استاد علوم سیاسی دانشگاه ملی پوسان در پایتخت کره جنوبی معتقد است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بارها گفته که کره شمالی آزمایش یا شلیک چنین تسلیحاتی را متوقف کرده است. این سخنان، محور ادعاهای وی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن گفتگوها بوده است. اما این آزمایش به نوعی، برخلاف گفته‌های ترامپ محسوب می‌شود.

وی افزود: شاید این آزمایش برای تحت فشار قرار دادن ترامپ باشد که به نظر می‌رسد به نوعی کره شمالی را به موفقیت مهمی که مد نظر دارد، نزدیک کرده باشد. در عین حال این اقدام کره شمالی، رئیس جمهور کره جنوبی را تحت فشار قرار می‌دهد تا بار دیگر به سراغ آمریکایی‌ها برود و خواستار دریافت امتیازات بیشتر، به ویژه کاهش تحریم‌های ضد کره شمالی شود و این یعنی همان چیزی که کره شمالی بیش از همه خواستار آن است.

کره شمالی همزمان با این اقدام، یک گام دیگر را هم در تحمیل خواسته خود به آمریکایی‌ها به پیش نهاده و اعلام کرده است دیگر نمی‌خواهد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای شرکت کند؛ چرا که وی را مسئول بن‌بست فعلی در این مذاکرات می‌داند.

کائون جونگ گان، مدیر کل امور آمریکا در وزارت امور خارجه کره شمالی اعلام کرد: «نگران هستم که اگر مایک پمپئو باز هم در مذاکرات هسته‌ای میان کره شمالی و آمریکا شرکت کند، باز هم مذاکرات با مشکل مواجه شود و به بن‌بست برسد. در نتیجه، در صورتی که مذاکرات با واشنگتن از سر گرفته شود، امیدوار هستم همتای ما در این گفتگوها مایک پمپئو نباشد.»

در همین حال، باید در نظر داشت که پیونگ‌یانگ قصد دارد گزینه‌های متنوعی را در تعامل با آمریکا پیگیری کند. کاخ ریاست جمهوری روسیه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی اواخر آوریل با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار می‌کند.

اهمیت این دیدار آنجاست که مسکو و پیونگ یانگ گرچه روابط دوستانه‌ای دارند، اما این اولین دیدار رهبر کره شمالی و رئیس جمهور روسیه خواهد بود. روزنامه روسی ایزوستیا روز چهارشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته بود که دیدار آتی کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین در شهر ولادیووستوک که نزدیک مرزهای کره شمالی واقع شده است، صورت خواهد گرفت. همین منابع تصریح کرده بودند که پوتین  در روزهای 26 و 27 آوریل برای شرکت در نشستی اقتصادی به چین سفر خواهد کرد و دیدار وی با رهبر کره شمالی پیش از این سفر صورت خواهد گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *