جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

نظر 6 استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل

با گذشت ده روز از واکنش تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، بسیاری از تحلیلگران برجسته روابط بین الملل نمی توانند حیرت و شگفتی خود را از قدرت عملیاتی ایران در پاسخ به اسرائیل پنهان کنند.

بلینکن بزودی به عربستان می‌رود؛ دیدار با ولیعهد سعودی و رهبران منطقه

نیویورک – ایرنا- همزمان با تشدید جنگ اسرائیل در غزه و ناکامی در اجرای قطعنامه آتش بس و مذاکرات سیاسی برای دستیابی به توافق میان اسرائیل و حماس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا پس از سفر به چین به عربستان سعودی می رود.

ابوعبیده: پاسخ ایران معادلات دشمن را به هم ریخت

تهران- ایرنا- سخنگوی گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس امروز (سه شنبه) تأکید کرد که پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی در اندازه و ماهیت خود، قواعد جدیدی وضع کرد و محاسبات دشمن را به هم ریخت.

Loading

غرب واقعا در تدارک حمله به سوریه است؟

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین – گزارش: مقامات آمریکا امروز اعلام کردند در حال بررسی واکنش نظامی گروهی به آنچه حملات با گاز سمی در سوریه خواندند، هستند. این مقامات البته به طرح خاصی اشاره نکرده اند، اما گفته اند که گزینه های نظامی در دست بررسی است.
کارشناسان جنگ سوریه پیش بینی می کنند، آمریکا در هرگونه عملیات نظامی خود پای فرانسه و شاید انگلیس و همپیمانان خود در غرب آسیا را به عنوان شرکای احتمالی وسط بکشد تا شاید از فشارهای بین الملی در این باره کاسته شود. بنا به اعلام کاخ سفید، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی در خصوص حادثه دوما مذاکره و بر پاسخ مشترک و قاطع تأکید کرده‌اند.
با توجه به نتایج محدود حمله موشکی سال گذشته آمریکا به سوریه، احتمال می رود مقامات دولت ترامپ، حمله‌ای به مراتب وسیع‌تر به سوریه را در دستور کار قرار دهند. آن طور که نیکولاس هراس از مرکز «امنیت آمریکای جدید» به فارین پالیسی گفته است اگر دولت ترامپ قصد این را داشته باشد که حمله‌اش چنان دردناک باشد که پیامی ارسال کرده باشد، باید اهداف حمله به مراتب از حمله سال گذشته مفصل‌تر باشد و توانایی‌های نظامی دولت سوریه به شکل جدی آسیب ببیند.
در حمله سال گذشته آمریکا، آسیب محدودی به توانایی دفاعی و نظامی دولت سوریه وارد شد و در واقع، چند ساعت پس از حمله آمریکا به فرودگاه شعیرات، هواپیماهای سوری پرواز خود از این فرودگاه را از سر گرفتند.
از آن زمان تاکنون، در چندین نوبت و در سناریوهایی تکراری ادعا شده که ارتش سوریه از مواد شیمیایی در حمله به مخالفان استفاده کرده و پس از حادثه خان شیخون، در دو نوبت از گاز کلر استفاده شده است؛ بدون اینکه واکنشی در پی داشته باشد.
تهدید آمریکا درباره حمله به سوریه در حالی است که پیش از این روسیه بارها درباره سناریوسازی غرب برای حمله به سوریه و عواقب آن هشدار داده است.
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، می‌گوید کشورش اجازه نمی‌دهد خطری متوجه نیروهای روسی در سوریه شود. تجربه سال‌های گذشته ثابت کرده است که دولت آمریکا اول اتهام‌زنی می‌کند، بعد مدارک آماده در چنته‌اش را جعل می کند و حتی شهادت کارشناسان بین المللی را نیز همراه با این مدارک جعلی مطرح می‌کند. این تجربه در کشورهایی همچون افغانستان،عراق و لیبی نیز تکرار شده است.
مقامات وقت آمریکا در سال 2001 با وعده نابودی تروریسم در افغانستان و بازگشت صلح و ثبات به این کشور لشکرکشی کردند، این در حالی است که با گذشت 17 سال از این ماجرا اهداف آمریکا نه تنها تحقق پیدا نکرده و موفقیتی نداشته است، بلکه در کنار مرگ صدها نظامی آمریکایی و انگلیسی، مشکلات مردم افغانستان را نیز دو چندان کرده است. در سال 2003 نیز آمریکایی‌ها به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به این کشور حمله کرد. ادعایی که جعلی بودن اسناد آمریکایی‌ها را اثبات کرد.
بی بی سی می نویسد با وجود آن‎که دولت آمریکا از فرایند نابودی کامل تسلیحات کشتار جمعی صدام پس از شکست در کویت مطلع بود؛ اما رامسفلد، وزیر دفاع و دیک چینی، معاون رئیس جمهور آمریکا به صورت مدام اتهام وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق را مطرح می‌کردند.
واقعیت‌هایی از این دست، بسیاری از تحلیلگران امنیتی را به این جمع‌بندی رسانده که حمله نظامی به عراق، حاصل تصمیمی از پیش گرفته‌شده بوده و نه نتیجه جمع‌بندی شواهد مرتبط با آن کشور در مقطع بعد از 11سپتامبر. حمله آمریکایی‌ها به لیبی نیز باعث شد تا باراک اوباما، رئیس جمهور وقت این کشور به دلیل این اشتباه علنا ابراز ندامت کند.
اشتباهاتی که رئیس جمهور فعلی آمریکا بارها آنها را زیان‌بار و برخلاف منافع این کشور دانسته است. همان طور که روس‌ها به حامیان حمله به سوریه توصیه کرده‌اند. مبتکران چنین طرح‌هایی باید به طور جدی به پیامدهای اقدام‌های نظامی در عراق، لیبی و دیگر کشورها توجه داشته باشند.
قاعده و اصل طلایی که از ابتدای بحران سوریه در هفت سال پیش آن را کاملا از بر کرده‌ایم، می‌گوید که ایالات متحده هر گاه بزرگی شکست طرح خود را در سوریه احساس کند، به مسئله سلاح شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای حمله به اهداف ارتش سوریه روی می آورد.
در حالیکه تا این لحظه نه کاخ سفید، نه پنتاگون و یا وزارت خارجه آمریکا قطعیت گزینه نظامی یا گزینه‌های دیگر را تائید نکرده‌اند، به نظر می رسد طرح چنین موضوعی بیشتر با هدف گرفتن امتیاز و نجات تروریست‌ها از مخمصه سوریه باشد تا شاید غرب بتواند بخشی از شکست خود را در این ماجرا کتمان کند.
 آمریکا تلاش کرد کنفرانس سوچی در مورد سوریه را ناکام بگذارد، اما شکست خورد و تلاش زیادی کرد که از پیشروی نیروهای سوریه در ادلب جلوگیری به عمل آورد، اما بازهم ناکام ماند و کوشید از رویارویی بین متحد قدیمی خود یا همان ترکیه با متحدان جدید یعنی کُردها جلوگیری کند، اما نتوانست در نتیجه چاره‌ای جز خبرسازی و هیاهو برای انحراف نگاه‌ها از این شکست‌ها ندارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *