جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

افزایش 44 درصدی قربانیان تروریسم در جهان

۱۳۹۳/۰۸/۲۸ | دفاعی و امنیتی

گزارش یک مرکز مطالعاتی آمریکایی نشان می‌دهد عملیات تروریستی در جهان در سال 2013 رشد قابل توجهی داشته که دلیل اصلی آن ناآرامی در سوریه است.

مرکز مطالعات اقتصاد و صلح در نیویورک the Institute for Economics and Peace (IEP)در گزارشی تحت عنوان «شاخص تروریسم جهانی Global Terrorism Index (GTI)اعلام کرد، در سال 2013 میلادی جهان شاهد 10 هزار عملیات تروریستی بود. این رقم در مقایسه با آمار عملیات تروریستی در سال 2012 ، رشد 44 درصدی را نشان می دهد.

در این گزارش آمار قربانیان تروریسم در سال 2013 میلادی 18 هزار نفر اعلام و تاکید شده که روند رو به رشد فعالیت های تروریستی در جهان همچنان ادامه دارد.

استیو کلیلیا، مدیر اجرایی مرکز مطالعات اقتصاد و صلح در ارزیابی این گزارش اظهار داشت که افزایش قابل توجه قربانیان تروریسم در جهان تا حد زیادی ناشی از ناآرامی در سوریه است.

کلیلیا تصریح کرد ناآرامی در سوریه به عراق گسترش یافته و این مساله سبب گسترش شدید فعالیت های تروریستی در جهان شده است.

طبق گزارش منتشر شده توسط این مرکز، 80 درصد کشته شدگان عملیات تروریستی در سال 2013 از پنج کشور عراق، افغانستان، پاکستان، نیجریه و سوریه هستند، اما در این میان در عراق، گروههای تروریستی در سال 2013 بیش از 6500 نفر را کشته‌اند که در بیشتر آنها داعش مسئول کشتار مردم بوده است. کشورهای هند، سومالی، فیلیپین، یمن و تایلند نیز در رتبه های بعدی جای می گیرند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که شمار قربانیان پس از واقعه 11 سپتامبر 2001، افزایش قابل توجهی داشته است که می‌توان از آن به عنوان گواهی بر اقدامات نامطلوب غرب علیه تروریسم دانست.

در سال 2002، حدود 4 هزار نفر به دنبال اقدامات تروریستی کشته شدند. در میان کشورهایی که قربانی تروریسم شده‌اند هم کشورهای صنعتی و کشورهای خاورمیانه و آفریقایی به چشم می‌خورد، اما بیشترین قربانیان تروریسم در عراق کشته شده‌اند.

هم چنین گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت تروریسم در جهان در سال ۲۰۱۳ که در آوریل2014منتشر شد، نشان می‌دهد که حملات تروریستی در سراسر جهان در سال گذشته افزایشی ۴۳ درصدی داشته است.

بر اساس این گزارش٬ در مجموع تعداد حملات تروریستی در سراسر دنیا از ۶۷۰۰ مورد در سال ۲۰۱۲ به ۹۷۰۰ مورد در سال ۲۰۱۳ رسیده و در مجموع در نتیجه این حملات نزدیک به ۱۸ هزار نفر در کشورهای گوناگون کشته شدند.

همچنین بیش از ۳۳ هزار نفر مجروح و تقریبا ۳۰ هزار نفر هم ربوده شده یا به گروگان گرفته شدند.

این گزارش نشان می‌دهد که عراق٬ پاکستان و افغانستان٬ در سال ۲۰۱۳ مرگبارترین کشورهای جهان بوده‌اند. به گفته کارشناسان، عراق اکنون قربانی اصلی تروریسم داعش است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *