جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

کلید "برقرای ثبات" توقف جنایات رژیم اسرائیل است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست بریکس در مسکو با اشاره به تحولات منطقه گفت: کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه توقف فوری جنایات و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع و مظلوم غزه است.

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با تشریح نتایج و اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان تاکید کرد: اقتصاد ایران و پاکستان مکمل یکدیگر است، لذا تلاش می‌شود تا راه‌های توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی ۲ کشور تقویت شود.

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

Loading
انديشکده سيپري تازه‌ترين گزارش خود از بودجه نظامي کشورها را منتشر کرد

1.7 تریلیون دلار؛ هزینه‌کرد نظامی جهان

۱۳۹۷/۰۲/۱۲ | دفاعی و امنیتی

شورای راهبردی آنلاین - ترجمه: بنا به آمار جدید اندیشکده مطالعات صلح بین‌الملل استکهلم (سیپری) مجموع هزینه‌کرد نظامی جهان در سال 2017 به 1739 میلیارد دلار رسید که رشد 1.1 درصدی را نسبت به آمار سال 2016 نشان می‌دهد.

هزینه‌کرد نظامی چین دوباره در سا ل2017 رشد داشت و روندی رو به رشد را که به مدت بیش از دو دهه است ادامه دارد، طی کرد. هزینه‌کرد نظامی روسیه برای نخستین بار از سال 1998 کاهش یافته، در همین حال هزینه‌کرد نظامی آمریکا برای دومین سال پیاپی ثابت مانده است.
نسخه روزآمد شده سالنامه جامع پایگاه داده‌های هزینه‌کرد نظامی سیپری از امروز روی پایگاه اینترنتی این اندیشکده قابل دسترسی است.
یان الیاسون، رئیس هیئت مدیره سیپری گفت: تداوم افزایش هزینه‌کرد نظامی جهانی مایه نگرانی جدی است. این امر تلاش برای یافتن راه حل‌های مسالمت‌آمیز برای مخاصمات در سراسر جهان را تحلیل می‌برد.
پس از 13 سال افزایش پیاپی در سال‌های 1999 تا 2011 و عدم تغییر نسبی از 2012 تا 2016، مجموع هزینه‌کرد نظامی جهان دوباره در سال 2017 افزایش یافت. هزینه‌کرد نظامی در سال 2017 معادل 2.2 درصد تولید ناخالص داخلی یا درآمد سرانه 230 دلاری است.
دکتر نان تیان، پژوهشگر برنامه هزینه‌کرد تسلیحاتی و نظامی سیپری (AMEX) گفت: افزایش‌های هزینه‌کرد نظامی جهانی در سال‌های اخیر عمدتا مرهون رشد قابل توجه هزینه‌کرد کشورهایی در آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه همچون چین، هند و عربستان سعودی است. در سطح جهانی، وزن هزینه‌کرد نظامی به وضوح در حال تغییر و دور شدن از منطقه اروپا – آتلانتیک است.

آمریکا در صدر میلیتاریست‌ها
ایالات متحده همچنان با صرف بیشترین هزینه برای صنایع نظامی و نیروهای خود در صدر کشورهای جهان است؛ این کشور610 میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی کرد و 35 درصد از کل هزینه‌های نظامی در جهان را به خود اختصاص داد. چین در رده‌بندی میزان هزینه‌های کشورها در بخش نظامی، رتبه دوم و عربستان سعودی در جایگاه سوم قرار دارد. روسیه نیز که در سال 2016 سومین جایگاه را داشت، در سال گذشته در رتبه چهارم قرار گرفت.

سهم عربستان در هزینه‌های نظامی جهانی از هشت و نیم درصد در سال 2008 به 13 درصد در سال 2017 رسید. هند در سال گذشته میلادی 63 میلیارد و 900 میلیون دلار صرف هزینه‌های ارتش و تسلیحات کرد که نسبت به سال قبل از آن به میزان پنج و نیم درصد افزایش یافت.


وجود تنش میان کره جنوبی و کره شمالی باعث افزایش هفت و یک دهم درصدی هزینه‌های نظامی در بودجه کره جنوبی شد. سئول در سال 2017 میلادی، 39 میلیارد و 200 میلیون دلار برای هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی خود صرف کرده است.
مجموع بودجه نظامی کشورهای اروپایی عضو سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) نیز 900 میلیارد دلار بود که این مقدار 52 درصد هزینه‌های نظامی جهان را در این سال تشکیل می‌داد. در سال 2017 هزینه نظامی در بودجه کشورهای اروپای مرکزی 12 درصد و در کشورهای اروپای غربی هفت و یک دهم درصد افزایش یافت.
بیش از همه کشورهای خاورمیانه و آسیا هزینه‌های نظامی‌شان را افزایش داده‌اند. یک کارشناس اقتصادی می‌گوید، منطقه اروپا و آتلانتیک در حال از دست دادن رکورد هزینه‌های بالای نظامی در سطح جهانی هستند. کارشناسان موسسه سیپری برای هزینه‌های نظامی تنها به آمار رسمی دولت‌ها اکتفا نمی‌کنند بلکه از منابع گوناگون دیگری نیز استفاده می‌کنند. به عنوان مثال آمار بانک‌های مرکزی کشورها و ناتو و نیز پاسخ‌هایی که دولت‌ها به پرسش‌نامه‌های سازمان ملل می‌دهند.

برگ راهنمای گزارش جدید سیپری را می‌توانید از این لینک دریافت کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *