جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

راهبرد دفاعی جدید آمریکا؛ تشدید خطر جنگ هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا، چین را به عنوان دشمن ژئوپلیتیک و روسیه را به عنوان تهدید جدی و فراگیر برای خود شناسایی کرده است، گفت: واشنگتن به دنبال سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی است تا احتمالا بتواند در حملات پیش‌دستانه نیز از آن‌ها استفاده کند.

سید رضا میرطاهر در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به انتشار سند جدید راهبرد دفاعی ملی آمریکا توسط وزارت دفاع این کشور، یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در این سند را «دشمن‌شناسی» عنوان کرد و افزود: اگرچه آمریکا، روسیه و چین را دشمن اصلی و تهدید مهم خود برشمرده، لیکن از دید استراتژیست‌های پنتاگون، دشمن اصلی و تهدید مهم آمریکا، چین است که درصدد توسعه نفوذ خود در آسیاپاسیفیک است و به طور مستمر به گسترش قدرت نظامی و توسعه نفوذ و حضور خود در این منطقه حساس در قرن بیست و یکم می‌پردازد.

وی با بیان اینکه آمریکا همچنان ادعا می‌کند چین قصد دارد در آینده نه چندان دور اقدامات مشخصی را علیه تایوان انجام دهد، گفت: علاوه بر این، یکی از مقامات سابق آمریکا نیز ادعا کرده بود چین قصد دارد تا پیش از 2027، مسئله تایوان را حل کند. به هرحال آمریکا بر این گمان است که باتوجه به تحولات اخیر، خصوصا بعد از حمله روسیه و انضمام چهار استان اوکراین، از دیدگاه چین، وضعیت نظام بین‌الملل و نحوه واکنش غرب به این مسئله، به پکن اجازه می‌دهد احتمالا از راهکار نظامی برای انضمام تایوان به خاک اصلی چین استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تمرکز سند جدید راهبرد دفاعی آمریکا بر بازدارندگی همه جانبه دشمنان و هماهنگی اهرم‌های مختلف نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی است، ادامه داد: در سند جدید راهبرد دفاعی آمریکا، روسیه به عنوان تهدیدی مهم که واشنگتن را به خود مشغول کرده شناخته شده و موارد متعددی از تهدیدات این کشور از جمله حمله به خاک کشورهای همسایه تا تهدیدات فضایی، سایبری و تهدیدات منطقه‌ای مورد توجه قرارگرفته است.

میرطاهر با یادآوری اینکه آمریکا، چین را به عنوان دشمن ژئوپلیتیک و روسیه را به عنوان تهدید جدی و فراگیر برای خود شناسایی کرده است، گفت: در این سند مجددا به مسئله کره شمالی و ایران پرداخته و فعالیت‌های هسته‌ای آن‌ها رو به افزایش توصیف شده است. ضمن اینکه تهدیدات گروه‌های تروریستی فراملی، از جمله القاعده و داعش نیز مورد بحث قرارگرفته است. در واقع این تهدیدات، در مقایسه با تهدیداتی که آمریکا از ناحیه چین و روسیه ارزیابی می‌کند، تهدیداتی درجه دو شناخته می‌شوند.

وی با اشاره به ابراز نگرانی وزارت خارجه روسیه نسبت به مواضع آمریکا و افزایش روزافزون سناریوهای استفاده از سلاح هسته‌ای در راهبرد دفاعی این کشور، اضافه کرد: بعد از انتشار دکترین هسته‌ای جدید آمریکا در دوره ترامپ موسوم به «بازبینی دکترین هسته ای»، اساسا دولت آمریکا هدفش در این حوزه را بازسازی کلی توانمندی هسته‌ای خود تعریف کرده که به طور مشخص این رویکرد شامل بازسازی زرادخانه هسته‌ای و در مرحله بعد بازسازی تاسیسات هسته‌ای است و هزینه کلی آن بیش از یک تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که آمریکا دیگر در عرصه صنعت‌ انرژی هسته‌ای غیرنظامی سردمدار نیست و جایگاه خود را به روسیه و چین واگذار کرده است. این شرایط نگرانی آمریکا را دربر داشته است. علاوه بر این‌ها، در سند هسته‌ای بازبینی شده در دوره ترامپ، تاکید شده بود که آمریکا باید به توسعه سلاح‌های کم توان و کم بازده هسته‌ای بپردازد که قابلیت استفاده عملیاتی از آن‌ها بسیار بیشتر از موشک‌ها و بمب‌های عظیم هسته‌ای و هیدروژنی است که به دلیل قدرت عظیم تخریبشان به صورت تاکتیکی قابل استفاده نیستند.

وی تاکید کرد: بنابراین آن‌ها به دنبال سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی هستند تا احتمالا بتوانند در حملات پیش‌دستانه نیز از آن‌ها استفاده کنند. این مسئله در راهبرد دفاعی جدید آمریکا نیز مورد تاکید قرارگرفته و ادعا شده روسیه برای پیروزی در جنگ ممکن است از سلاح‌های تاکتیکی استفاده کند.

میرطاهر با بیان اینکه مخاطب آمریکا در این زمینه به طور مشخص روسیه است و آمریکا در سند جدید خود یادآورشده هیچ معاهده‌ای برای محدودکردن 2000 سلاح هسته‌ای روسیه وجود ندارد، تاکید کرد: روسیه و آمریکا در سطح جهانی، دو ابرقدرت هسته‌ای هستند که بیش از 90 درصد تسلیحات هسته‌ای دنیا را در اختیار دارند، بنابراین اقداماتی که آمریکا برای ارتقاء و بازسازی توان هسته‌ای خود انجام می‌دهد از دیدگاه روسیه تهدید مستقیمی را متوجه توان بازدارندگی هسته‌ای خود خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به ابزار نگرانی مقامات روسیه نسبت به اینکه آمریکا به دنبال وادار کردن مسکو برای استفاده از تسلیحات نظامی خود دربرابر ناتو در اوکراین است، تصریح کرد: استفاده از تسلیحات هسته‌ای، قبح بیش از 75 ساله دارد. مسئله مهم‌تر واکنش آمریکا به استفاده از این تسلیحات از سوی روسیه است که اگر منجر به استفاده متقابل از سلاح هسته‌ای شود، جنگ جهانی سوم و بحث نابودی کره زمین مطرح می‌شود. اگر اقدامی هم انجام ندهد، بازدارندگی هسته‌ای بی‌ثمر به نظر می‌رسد. بنابراین به نظر نمی‌رسد آمریکا به دنبال تحریک روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با یادآوری اینکه آمریکا در سند دفاعی 2018، روسیه و چین را «قدرت‌های تجدیدنظر طلب» عنوان کرده بود و اکنون آن‌ها را تهدیدهای جدی نامیده است، گفت: پنتاگون معتقد است با توجه به تلاش چین در راستای افزایش زرادخانه هسته‌ای خود به حدود 1000 سلاح هسته‌ای، افزایش اهمیت روزافزون سلاح‌های هسته‌ای در راهبردهای رقبایش خطر را برای آن‌ها بالا برده است.

میرطاهر با بیان اینکه آمریکا در سند راهبرد دفاعی خود درگیری با چین را «نه اجتناب ناپذیر و نه مطلوب» عنوان کرده است، ادامه داد: براین اساس راهبرد نظامی آمریکا را تلاش برای جلوگیری از تسلط پکن بر مناطق کلیدی تعیین می‌کند که این مسئله، به تجمع نظامی چین در آب‌های چین جنوبی و مسائل اخیر درخصوص تایوان اشاره دارد. با اینکه آمریکا از همه ابزارهای ممکن برای اعمال فشار و محدودسازی چین استفاده می‌کند، اما در عین حال وزیرخارجه آمریکا همچنان عنوان می‌کند در جنگ سرد با چین قرار ندارند!

وی با تاکید بر اینکه سطح تنش‌ها میان آمریکا و چین، خصوصا بعد از سفر نانسی پلوسی به تایوان به شدت افزایش یافته است، اضافه کرد: باتوجه به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی مبنی بر اینکه چین تا 2030، قدرت اول اقتصادی جهان خواهد شد، به نظر می‌رسد در سال‌ها و دهه‌های آتی، روند رقابت و تقابل میان این دو کشور جدی‌تر خواهد شد و گسترش و تعمیق خواهد یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *