جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading

تحولات میدانی جنگ اوکراین و چشم‌انداز آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکا به دنبال این است که روسیه به مراتب ضعیف‌تر شود و با تداوم جنگ در یک سال آینده این کشور همچنان ضعیف‌تر خواهد شد، گفت: شرایط کنونی، تنها به نفع آمریکا است که از فاصله گرفتن اوکراین از روسیه بهره‌برداری می‌کند و این مقدمه‌ای برای مداخله در روسیه است.

حسن بهشتی پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به ضدحملات اخیر اوکراین و اظهارات رئیس جمهور روسیه مبنی بر اینکه مسکو هدف اصلی خود را که آزادسازی کامل منطقه دونباس است، تغییر نخواهد داد، خاطرنشان کرد: اوکراین در حدود 12 قرن گذشته، اتحاد سنتی و همه جانبه با روسیه داشته و آن‌ها در جنگ جهانی دوم در کنار هم حدود 10میلیون کشته دادند. این دو کشور منافع مشترک ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک و پیوستگی‌های تاریخی، فرهنگی و نژادی دارند. اکنون در واقع مسکو با حمله به این کشور، هدف بزرگ‌تر را که اوکراین، به عنوان کشور حائل با ناتو بود، از دست داد و احتمالا به هدف کوچکتر که الحاق دونباس باشد، بسنده  خواهد کرد.

وی به اهمیت اقناع افکار عمومی روسیه در قبال جنگ اوکراین با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2024 در این کشور اشاره کرد و افزود: حمله روسیه به اوکراین، اشتباه راهبردی 22 سال حکومت آقای پوتین بود؛ او می‌توانست ابتدا سازوکارهای بین‌المللی را بیازماید و یا با برگزاری کنفرانس‌هایی افکارعمومی را برای توسل به اقدامی نظامی توجیه کند و برای تبیین تهدیدهایی که احساس می‌کرد، تلاش‌هایی انجام می‌داد. روسیه، خود به آمریکا در قبال حمله به عراق، پیش از به کاربردن سازوکارهای بین‌المللی انتقاد می‌کرد!

بهشتی پور با بیان اینکه روسیه بدون اوکراین و اوکراین بدون روسیه، مشکلات متعددی خواهند داشت، تاکید کرد: این موفقیتی برای غرب است که بین روسیه واوکراین فاصله انداخت و پیوندها را قطع کرد. ابتدای جنگ زلنسکی اعلام کرده بود عضویت اوکراین در ناتو به شرط آتش‌بس و خروج روسیه، قابل مذاکره است، اما اکنون تاکید دارد به دنبال عضویت کامل در ناتو است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اکنون اوکراین عملا دوپاره و جامعه اش دوقطبی شده است. بین 6 تا 12 میلیون نفر مهاجر و بی‌خانمان شده‌اند. این هزینه‌ها برای اوکراین، به مراتب بیشتر از هزینه‌های جنگ خسارت بار است. به نظر می‌رسد این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت و قطعا ماه‌های آینده وضعیت دوطرف به مراتب بدتر و پیچیده‌تر است.

بهشتی پور با تشریح وضعیت میدانی جنگ در اوکراین، با بیان اینکه برای روسیه مطلوب است که از راه زمینی به شبه جزیره کریمه دست یابد و منطقه دونباس را تا اودسا ببرد و بتواند با تصرف نوار ساحلی، دسترسی به کریمه داشته باشد، افزود: ضرر ناشی از بروز جنگ در اوکراین متوجه همه کشورها است و منافع این جنگ تنها متوجه آمریکا و بریتانیا بود.

وی گفت: صرف نظر از نتیجه، روسیه و اوکراین، هر دو بازنده اصلی این جنگ هستند. با اینکه تحریم‌ها علیه روسیه تاکنون نتیجه عکس داشته، اما ممکن است در میان مدت و بلندمدت اوضاع اقتصادی این کشور به سمت بحران برود. البته اروپا با اختلال ایجاد شده  در امنیت انرژی و امنیت غذایی، بحرانی را تجربه کرد و تورم به رقم بی‌سابقه‌ای در 50 سال گذشته رسید. شرکت‌های آلمان، فرانسه و ایتالیا ضررهای هنگفتی دیدند و در ادامه با افزایش قیمت‌ها، بیشتر متضرر خواهند شد.

بهشتی پور به کمک‌های نظامی و مالی غرب به اوکراین اشاره کرد و ادامه داد: در روزهای گذشته همزمان با پیشروی بیشتر نیروهای اوکراین در یک رشته ضدحملات، نیروهای روسیه از شهرهای کوچک مهم شرقی اوکراین عقب نشینی کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد آن‌ها از شهرهای ایزیوم و بالاکلیا در استان خارکیف اوکراین عقب‌نشینی و برای دستیابی به اهداف عملیات نظامی خود، نیروهایشان را به سمت دونتسک هدایت کرده‌اند. رئیس‌جمهور اوکراین هم اعلام کرد از ابتدای ماه سپتامبر موفق شده‌اند حدود ۶هزار کیلومترمربع از خاک اوکراین را در شرق و جنوب آزاد کنند و به پیشروی خود ادامه دهند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با اینکه خبرگزاری فرانسه از فرار سربازان روسی و جاگذاشتن تجهیزات و ادوات نظامی خبر داده، اما اعلام کرده پیشرفت اوکراین هم‌چنان چشمگیر نبوده است. با این حال در این شرایط، عقب نشینی روسیه از خارکیف بسیار مهم بود و نشان داد آنها ضربه نظامی محکمی خورده‌اند.

بهشتی پور در عین حال به اظهارات پوتین که گفته بود حمله روسیه به اوکراین، اقدامی ضروری برای پیشگیری از برنامه غرب برای تجزیه روسیه بود، گفت: روسیه قدرت نظامی بالایی دارد و همچنان می‌تواند دست به عملیات گسترده نظامی بزند، اما مهم این است که کشته شدن از هر دو طرف، تنها به نفع آمریکا است که از فاصله گرفتن اوکراین از روسیه بهره‌برداری می‌کند و این مقدمه‌ای برای مداخله در روسیه است. در این شرایط، نقشی که روسیه برای دونباس برای حائل بودن با غرب درنظر داشت، هم زیر سوال رفته و با اما و اگرهای متعددی مواجه است و در صورت پیروزی نیز همچنان تهدیدی که روسیه در برابر غرب احساس می‌کند، ادامه خواهد داشت و غرب به توطئه‌های خود ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه اوکراین، استقلال کشور خود را در ازای کمک‌های خارجی در جنگ مقابل روسیه می‌فروشد تا با کمک آن‌ها بتواند در برابر روسیه مقاومت کند، یادآور شد: روشن نیست که در شرایط سرمای هوا، حمایت‌های غرب از کی یف به چه صورت خواهد بود، ضمن اینکه کشورهای غربی تاکنون نیز نشان داده‌اند که در عمل، منافع خود را دنبال می‌کنند، اما اوکراین همچنان به حل این مساله از طریق نظامی امید دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: آمریکا و کشورهای غربی در جایگاه یکی از طرف‌های اصلی این جنگ و برای مقابله با ارتش روسیه، همچنان به ارسال مداوم انواع و اقسام تسلیحات و تجهیزات نظامی به اوکراین ادامه می‌دهند. آمریکا به دنبال این است که روسیه به مراتب ضعیف‌تر شود و با تداوم جنگ در یک سال آینده این کشور همچنان ضعیف‌تر خواهد شد. در سوی دیگر، امنیت انرژی و مواد غذایی و امنیت نظامی اروپا به شدت تحت فشار و تهدید جدی است و به نفع همه طرف‌های درگیر است که به سمتی روند که این جنگ هر چه زودتر پایان یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *