جدیدترین مطالب

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

از نسل کشی آلمان در آفریقا چه می دانیم؟

علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: نسل کشی نامیبیا توسط آلمان اولین نسل کشی قرن بیستم میلادی بود و از راه های مختلف همچون تحمیل گرسنگی و تشنگی، جلوگیری از رسیدن غذای کافی، کار اجباری، بردگی، تجاوز جنسی، قطع اعضا و انجام آزمایش های پزشکی بر روی ساکنان این سرزمین ثروتمند اتفاق افتاد چرا که آلمانی ها می خواستند تا مال، اموال و زمین های ساکنان نامیبیا را از آن خود کنند. 

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

زمان دیپلماسی است، نه جنگ

عباس آخوندی در یادداشتی می نویسد: سیاست ما در برابر تجاوز مجدد اسرائیل باید خویشتنداری و احاله آن به موقعیت‌های دیگر و پاسخ‌های غیرمستقیم باشد. ما باید فضا را سرد کنیم. گرم نکنیم. گرم کردن فضا عین خواسته اسرائیل است. ‌
Loading

أحدث المقالات

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند. این منبع گفت: یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین / رویترز: دو مورد از این تحریم‌ها می‌توانند در صورت اجرا بطور مستقیم بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند

قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند. این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

واکنش وزیر خارجه ایران به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

Loading

استقلال دفاعی اروپا در حالت کما

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه جنگ اوکراین کاملاً به نفع ناتو و به نفع احیای سلطه‌جویی آمریکا به هزینه اروپا تمام شد، گفت: در شرایطی که اروپا چالش‌های متعدد اقتصادی و امنیتی فوری دارد و با چشم‌انداز وحشتناک کاهش قابل‌توجه صادرات گاز روسیه و قیمت‌های بالای انرژی روبرو است، امکان رفتن به سمت ایجاد مکانیسم‌هایی برای استقلال دفاعی شدیدا زیر سؤال رفته است.

سهراب سعدالدین در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته بود این اتحادیه باید مسئولیت امنیت خود را برعهده گیرد و نیروهای نظامی اروپایی تشکیل دهد، تصریح کرد: در شرایط فعلی، به دلیل تهدید فوری که اروپا از سوی روسیه احساس می‌کند، ایده مکانیسم‌های مستقل دفاع اروپایی مقداری کمرنگ شده و همه فعالیت‌هایی که کشورهای اروپایی اکنون موردتوجه دارند در این راستا است که بتوانند شرکای مفید و مؤثرتری در ناتو باشند.

وی با اشاره به اظهارات پیشین رئیس‌جمهور فرانسه در انتقاد از انسجام اعضای ناتو و به کار بردن عبارت «مرگ مغزی ناتو»، گفت: این تعبیر در همان دوره نیز از سوی اروپایی‌ها بسیار موردانتقاد قرار گرفت، چراکه اگر همان زمان نیز اروپا تلاش می‌کرد همگرایی در حوزه دفاعی – نظامی ایجاد کند زمان‌بر بود؛ بنابراین واقعیت این است که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اروپا کماکان به لحاظ امنیتی به ناتو وابسته است.

این تحلیلگر مسائل اروپا ادامه داد: در سال‌های اخیر میان کارشناسان امنیتی در اروپا و آمریکا این بحث بسیار مطرح بود که به دلیل اینکه ناتو دشمن مشترکی ندارد، فلسفه وجودی آن زیر سؤال رفته است. بحثی که مدنظر آن‌ها قرار داشت، توجه به «تهدیدهای امنیتی غیر سنتی»، مانند تهدیدات سایبری بود و آن‌ها را جبهه‌هایی برای تقویت همگرایی میان اعضای ناتو در نظر می‌گرفتند.

سعدالدین با اشاره به فشارهای سیاسی و اقتصادی ترامپ به اروپا برای ملزم کردن آن‌ها به افزایش هزینه‌های نظامی در جهت تقویت ناتو، اضافه کرد: آمریکا از افزایش هزینه‌های دفاعی اروپا استقبال می‌کند، اما فرانسه این افزایش هزینه‌ها را با عنوان جدایی از ناتو تعبیر می‌کرد و در این راستا مکانیسم‌های دفاعی ویژه‌ای مطرح کرد. فرانسه تأکید داشت اکنون‌که آمریکا مسئولیت کمتری برای دفاع نظامی می‌پذیرد و اروپا باید برای آن هزینه کند، با هزینه برای مکانیسم‌های دفاعی اروپا، استقلالی استراتژیک ایجاد شود.

وی به تشدید ابراز نگرانی‌های محافل اروپایی نسبت به وضعیت اوکراین و آسیب‌پذیری‌های اروپا از سال 2014 اشاره کرد و افزود: کشورهای اروپایی باهدف مشارکت بریتانیا و حفظ آن در منظومه امنیتی اروپا، تلاش می‌کردند استراتژی دفاعی نظامی مستقل اروپا را پایه‌گذاری کنند، اما آن زمان با تهدید عاجل نظامی کلاسیک روبرو نبودند؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده و روسیه با حمله به یک کشور مستقل اروپایی به دنبال توسعه سرزمینی است و در کنار آن اروپایی‌ها نیز شاهد جنگ الکترونیک روسیه علیه خود هستند؛ بنابراین تهدیدات فوری باعث می‌شود اروپا نتواند به برنامه‌های بلندمدت بپردازد.

 

جنگ اوکراین به نفع احیای سلطه‌جویی آمریکا به هزینه اروپا

این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی برای تقویت بودجه نظامی – دفاعی خود با این هدف که شرکای مفیدتری در ناتو باشند، گفت: جنگ اوکراین در این شرایط، کاملاً به نفع ناتو و به نفع احیای سلطه‌جویی آمریکا به هزینه اروپا تمام شد و حتی به دلیل اختلاف منافعی که میان کشورهای اروپایی وجود دارد بسیاری از همکاری‌هایی که میان کشورهای اروپایی در صنایع دفاعی و نظامی بود، کمرنگ شده است.

سعدالدین بابیان اینکه در میان‌مدت همچنان ناتو به‌عنوان محور و ستون امنیت اروپا خواهد بود و بعید به نظر می‌رسد آن‌ها بتوانند به همگرایی مناسبی در راستای ارتش و دفاع مستقل برسند و کماکان به آمریکا تکیه می‌کنند، اضافه کرد: در شرایط فعلی، حتی افکار عمومی در اروپا نیز بیشتر تمایل به دفاع مشترک در کنار آمریکا دارند و به استقلال دفاعی اروپا فکر نمی‌کنند.

 

تردید در استقلال دفاعی اروپا

وی به تشریح پیامدهای شیوع کرونا بر اقتصاد اروپا و مشکلاتی که کشورهای اروپایی به دلیل مسائل اقتصادی تجربه می‌کنند پرداخت و تأکید کرد: اقتصاد اروپا در شرایط فعلی برای ترمیم این آسیب‌ها به تزریق پول احتیاج دارد. در کنار این مسائل، اروپا با چشم‌انداز وحشتناک کاهش قابل‌توجه صادرات گاز روسیه و قیمت‌های بالای انرژی روبرو است؛ بنابراین امکان رفتن اروپا به سمت استقلال دفاعی شدیدا زیرسوال رفته است.

این تحلیلگر مسائل اروپا ادامه داد: تنها گزینه‌ای که برای اروپایی‌ها وجود دارد «ائتلاف‌های موقتی سطح بالای موضوع محور» است، موضوعاتی مانند مأموریت دریایی که فرانسه در دریای مدیترانه رهبری کرد. ائتلافی که در آن چند کشور اروپایی که منافع مشترکی در یک زمینه دارند، با ترکیب قابلیت‌های نظامی‌شان و تعریف مأموریتی مشترک، اقدامی در جهت منافع اروپا انجام دهند؛ اما مقوله‌ای به نام «ارتش اروپایی» و «اتحادیه دفاعی اروپایی» وجود ندارد.

سعدالدین با یادآوری اینکه اساساً قرار بوده اتحادیه اروپا، «اتحادیه دفاعی اروپا» باشد و بنیان‌گذاران آن به دنبال «اتحادیه زغال و فولاد» نبودند، در خصوص پیامدهای ناتوانی اروپا در ایجاد مکانیسم مستقل دفاعی اروپا گفت: به نظر نمی‌رسد تفاوت چندانی در اوضاع اروپا شاهد باشیم. در تمامی این سال‌ها وابستگی امنیتی اروپا به آمریکا باعث شده در بسیاری از موارد منافع اروپا، ذیل منافع آمریکا تعریف شود، وجود این اختلاف‌نظرها در رابطه با مسائل افغانستان و سوریه مشهود بود.

وی با اشاره به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه باید از جنگ اوکراین درس بگیریم و ارتش‌های اروپایی نمی‌توانند بیش از دو هفته در جنگی مانند اوکراین دوام بیاورند، چراکه مهمات آن‌ها تمام خواهد شد، افزود: اکنون اروپایی‌ها به این بحث می‌پردازند که اگر نمی‌توانند همگرایی نظامی و ارتش قدرتمندی مانند آمریکا داشته باشند، دستکم منفعل هم نباشند تا آنچه در رابطه با افغانستان رخ داد، دوباره تکرار شود. اکنون اروپا تلاش می‌کند در مأموریت‌های نظامی آمریکا نقش بیشتری بپذیرد و در حوزه‌هایی مانند مسائل اطلاعاتی و جنگ الکترونیک کمک‌هایی داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *