جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

Loading

پیامدهای راهبردی قدرت‌نمایی اخیر حزب‌الله بر فراز سرزمین‌های اشغالی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: حزب‌الله لبنان هر روز ابعاد جدیدتری از تاکتیک‌های نوین عملیاتی خود را به نمایش می‌گذارد. عملیات اخیر پهپاد حزب‌الله بر فراز بخش‌های مهمی از مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی که با هدف شناسایی به پرواز درآمد، یکی از اقدامات استراتژیکی حزب‌الله در زمینه پیشبرد «تقابل راهبردی» مقاومت اسلامی با رژیم‌صهیونیستی است. برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

این پهپاد که «حسان» نام داشت، بعد از حدود 40 دقیقه پرواز در عمق 70 کیلومتری فلسطین اشغالی، به پایگاه خود بازگشت. این درحالی است که تمام تلاش سامانه‌های پدافندی و نیروی هوایی رژیم‌صهیونیستی همچون گنبد آهنین، جنگنده‌های اف 16 و بالگردهای آپاچی برای ساقط کردن پهپاد مذکور با شکست مواجه شدند.

عملیات اخیر پهپاد شناسایی حزب‌الله در فلسطین اشغالی، «پیام‌ها» و «پیامدهای» راهبردی مهمی در ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی و… در پی دارد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

یک: این رخداد نشان می‌دهد، حزب‌الله که بخش مهمی از بدنه مقاومت اسلامی در منطقه است، عملاً به یکی از دارندگان اصلی پهپادهای «هوشمند، پیشرفته و عملیاتی» در جهان تبدیل شده که می‌تواند برای رژیم‌صهیونیستی نگران کننده باشد.

هنوز بسیاری از کشورهای منطقه با وجود هزینه‌های کلان نظامی و خریدهای سالانه ده‌ها میلیارد دلاری، از توانمندی هم‌تراز با حزب‌الله در زمینه برخورداری از تکنولوژی پیشرفته ساخت، تولید انبوه و به‌کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین برخوردار نیستند.

برآوردهای موجود نشان می‌دهد توان موشکی و پهپادی حزب‌الله با در اختیار داشتن بیش از 2 هزار پهپاد و 150 هزار موشک از 95 درصد کشورها بیشتر است.

دو: گنبد آهنین یک سامانه دفاع چند لایه موشکی بسیار پرهزینه است که رژیم‌صهیونیستی در یک دهه اخیر و برای جبران آسیب‌پذیری و مقابله با تهدیدات موشکی و پهپادی، صدها میلیون دلار برای آن هزینه کرده‌ است. در سال‌های اخیر برخی رژیم‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس حاضر شده‌اند با پرداخت مبالغ هنگفت در کنار تعهدات سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی به تل‌آویو، گنبد آهنین را در اختیار داشته باشند.

با توجه به اینکه حزب‌الله به خوبی راه عبور از این سامانه دفاعی را دانسته است، و اخیراً نیز توانست پهپاد حسان را از سامانه مذکور عبور دهد، این اقدام یک «شکست فاحش» برای گنبد آهنین رژیم صهیونیستی است که باعث ناامیدی برخی دولت‌های عرب منطقه خواهد شد که سال‌هاست به دنبال تأمین امنیت‌شان از طریق استقرار سامانه مذکور در کشورشان هستند. همچنانکه اخیرا رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با انتشار توئیتی نوشته بود: «اشغالگران صهیونیست به امارات پیشنهاد داده‌اند برای ساقط کردن پهپادها و موشک‌های یمنی از سامانه‌های موشکی آن‌ها [صهیونیست‌ها] استفاده کنند. اکنون پس از عملیات اطلاعاتی پهپاد حزب الله در عمق اراضی اشغالی ما خطاب به صهیونیست‌ها اعلام می‌کنیم: اگر راست می‌گوئید، خودتان برای استفاده از سامانه‌های موشکی مستحق‌تر هستید».

سه: از نقطه‌نظر اقتصادی، ورود پهپاد حزب‌الله به فلسطین اشغالی، هزینه‌های کلانی که رژیم‌صهیونیستی در سال‌های اخیر صرف تجهیز، بهبود و ارتقاء زیرساخت‌های نظامی، نیروی هوایی و سامانه‌های پدافندی کرده است، به طور اساسی زیر سئوال می‌برد.

رژیم‌صهیونیستی برای رهگیری پهپاد حزب‌الله علاوه بر گنبد آهنین، جنگنده‌های اف 16 و بالگردهای آپاچی خود را نیز به پرواز درآورد، ولی موفق به ساقط کردن آن نشد. هر ساعت پرواز یک جنگنده اف 16 بیش از 22 هزار دلار، یک ساعت پرواز بالگرد آپاچی 5 هزار دلار و شلیک هر موشک از گنبد آهنین حدود 50 هزار دلار برای ارتش رژیم‌صهیونیستی هزینه دارد!

چهار: اعمال «موازنه وحشت» جدید در اراضی اشغالی و در مقابله با رژیم‌صهیونیستی، پیامد مهم بعدی در این زمینه است. با توجه به اینکه تقویت «معادله بازدارندگی» و تغییر توازن وحشت و قدرت در سرزمین‌های اشغالی به نفع مقاومت اسلامی، یکی از اهداف کلیدی حزب‌الله از انجام عملیات اخیر است، لذا به نظر می‌رسد این اهداف درحال تحقق هستند.

حفظ و تقویت موازنه رعب و وحشت، سیاستی است که حزب‌الله با تکیه بر آن، در حال تضعیف دکترین‌های امنیتی رژیم‌صهیونیستی است. فقط ورود یک پهپاد به فلسطین اشغالی آن‌هم به مناطق نزدیک به تل‌آویو کافی بود تا دکترین‌های امنیتی و ادعاهای مقامات صهیونیستی در زمینه مقابله با مقاومت اسلامی را به طور کامل زیر سوال ببرد.

پنج: تقویت روند آسیب‌پذیری رژیم‌صهیونیستی و ناکارآمد نشان دادن نیروی هوایی آن، پیامد مهم بعدی در این زمینه است. حتی محافل امنیتی رژیم‌صهیونیستی نیز اعلام کرده‌اند، این رژیم دیگر توانایی مقابله با پهپادها و موشک‌های مقاومت اسلامی لبنان را ندارد. رژیمی که نمی‌تواند از ورود یک پهپاد به حریم هوایی فلسطین اشغالی جلوگیری کند، در مواجهه با ده‌ها و شاید صدها پهپاد انتحاری و جنگی که در زمان مناسب از نقاط مختلف ممکن است وارد سرزمین‌های اشغالی شوند، چه خواهد کرد؟!

شش: تضعیف امنیت روانی افکار عمومی و ساکنان اراضی اشغالی پیامد مهم دیگری است که نمی‌توان آن را نادیده انگاشت. بررسی فضای رسانه‌ای و افکار عمومی داخلی رژیم‌صهیونیستی نشان می‌دهد با وجود گذشت چند روز از عملیات پهپادی حزب‌الله، همچنان ترس زیادی در ارتش و مؤسسات امنیتی رژیم‌صهیونیستی درباره مسئله پهپادها و ناتوانی کنبد آهنین برای رهگیری آن‌ها وجود دارد.

افزایش ترس و وحشت در افکار عمومی و ساکنان اراضی اشغالی به ویژه شهرک‌نشینان معضلی است که می‌تواند پروژه گسترش شهرک‌نشینی در اراضی اشغالی را فلج کند. زندگی در مناطق و شهرک‌هایی که امنیت ساکنان آن با آسیب و اختلال مواجه باشد، از نظر روحی و روانی بسیار پرهزینه می‌باشد که ممکن است به گسترش اعتراضات سیاسی نیز منجر ‌شود.

موضوع پهپادهای مقاومت اسلامی،زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم روند نبردهای مقاومت اسلامی با رژیم‌صهیونیستی با شدت بیشتری در مسیر حرکت از «انسان‌محوری» به سمت «تجهیزات‌محوری» است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *