جدیدترین مطالب

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.

بررسی دستاورد‌های ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 

اندیشمندان، ایران‌شناسان، مورخان و شرق‌شناسان روسیه و حوزه اوراسیا، در همایشی علمی- بین‌المللی به میزبانی مرکز (انستیتو) شرق‌شناسی روسیه، عملکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف و نقش کشورمان در صحنه تحولات منطقه و جهان را واکاوی کردند.

Loading

أحدث المقالات

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

ورود دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به سن‌پترزبورگ

مسکو- ایرنا- دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با هدف شرکت در دوازدهمین اجلاس بین‌المللی امنیتی روسیه و نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو گروه بریکس ظهر امروز (سه‌شنبه) وارد فرودگاه پولکووای سن‌پترزبورگ شد.

پیام‌های راهبردی سرنگونی پهپادهای اسرائیلی به‌دست حزب‌الله

حزب‌الله از ابتدای ورود به نبرد طوفان الاقصی تاکنون علاوه بر عملیات‌های موشکی پیشرفته ضد مواضع صهیونیست‌ها در داخل فلسطین اشغالی، یک معادله جدید را در برابر دشمن ترسیم کرده که مربوط به قدرت پدافندی مقاومت و سرنگونی اهداف اسرائیل در آسمان است.

روایت «هیل» از پیشتازی اندک بایدن در برابر ترامپ در نظرسنجی‌ها

تهران- ایرنا- نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که در یک رقابت ۲ نفره میان جو بایدن و دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، ‌رییس دولت کنونی از حزب دموکرات وضعیت بهتری دارد و با یک اختلاف سه درصدی از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی می‌گیرد.

Loading

مانور بازدارندگی آمریکا در نزدیکی روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل روسیه درباره خبر اخیر نیویورک‌تایمز در خصوص تصمیم جو بایدن برای استقرار نظامیان آمریکا در بالتیک و شرق اروپا گفت: «آمریکا با چنین اقدامی بیشتر قصد دارد یک مانور بازدارندگی انجام دهد تا روسیه را به تجدیدنظر وادارد که این کشور به اوکراین حمله نکند. هرچند بعید به نظر می‌رسد روسیه در شرایط فعلی‌ حمله نظامی علیه اوکراین انجام دهد.»

حسن بهشتی‌پور در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی توضیح داد: «روسیه در حال حاضر نه از نظر اقتصادی شرایطی دارد که بتواند پشتیبانی مالی قوی برای حمله داشته باشد و نه از نظر سیاسی و بین‌المللی، افکار عمومی از این تصمیم مسکو حمایت خواهند کرد.»

وی در ادامه با بیان این موضوع که اوکراین جایگاه خیلی مهمی در روسیه داشته و دارد که به دو دلیل عمده ژئوپلیتیک مربوط می‌شود، گفت: «نخست اینکه اوکراین از نظر جغرافیایی در جایی قرار گرفته که همیشه خط حائل بین روسیه و غرب بوده است. زمانی هم که ناپلئون به روسیه حمله کرد این اوکراینی‌ها بودند که در کنار روس‌ها با ارتش ناپلئون جنگیدند.»

این کارشناس تاکید کرد: «دلیل دیگر هم این است که بعد از جنگ جهانی دوم، باوجودی‌که روابط روسیه و اوکراین در داخل شوروی تعریف می‌شد، اما با این همه روسیه از عضویت اوکراین در سازمان ملل حمایت کرد و لذا اوکراین قبل از فروپاشی شوروی یک کرسی سازمان ملل را کسب کرده بود.»

بهشتی‌پور با بیان اینکه اوکراین از جایگاه ویژه‌ای برای روسیه برخوردار است، افزود: « تخمین زده می‌شود بین ۱۷ تا ۲۰ درصد جمعیت اوکراین، روس‌تبار هستند. این در حالی است که روسیه با استناد به بندی از قانون اساسی‌اش حمایت از حقوق روس‌ها در سایر کشورها را وظیفه خود می‌داند.»

وی تاکید کرد با در نظر گرفتن این مسائل، وارد شدن به یک جنگ، مشکلات عمده‌ای برای کی‌یف و مسکو و کل منطقه ایجاد خواهد کرد.

همچنین به گفته این کارشناس، «روس‌ها آگاه هستند که شروع جنگ دست خودشان است، اما مشخص نیست که پایان جنگ هم توسط روسیه رقم خواهد خورد یا خیر. چرا که این تنش ممکن است به یک تنش منطقه‌ای تبدیل شود که مهار آن احتمالا بسیار دشوار خواهد بود.»

بهشتی‌‍‌پور در واکاوی اختلافات فعلی بین واشنگتن و مسکو نیز گفت: «بهانه اختلاف روسیه و آمریکا در حال حاضر مسئله اوکراین است؛ در واقع امر مسکو به دلیل گسترش ناتو احساس تهدید می‌کند و معتقد است که اگر اوکراین به عضویت ناتو درآید، عملا مرزهای غرب روسیه با تهدید جدی روبرو خواهد شد. همچنین روسیه پیش‌بینی کرده که ممکن است بعد از این اتفاق، موشک‌های میان‌برد آمریکایی در اوکراین مستقر شود.»

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه چند سال پیش نیز روسیه در خصوص طرح سپر دفاع موشکی با دولت بوش پسر و بعد دولت باراک اوباما دچار مشکل شده بود، ادامه داد: «اما در سال ۲۰۱۰ بعد از برگزاری اجلاس لیسبون و بهبود روابط مسکو-واشنگتن، موقتا این تنش کاهش پیدا کرد و اوباما به‌جای چک و لهستان این طرح را در رومانی و ترکیه انجام داد که این کشورها تا حدودی فاصله‌شان از روسیه بیشتر بود.»

به گفته این کارشناس، «بعد از گذشت سال‌ها، در حال حاضر روسیه به صورت جدی نگران امنیت خود در مرزهای غربی‌ و جنوبی‌اش است. نگرانی مسکو در مرزهای جنوبی‌اش به گرجستان و پیوستن این کشور به ناتو مربوط می‌شود.»

کارشناس مسائل آمریکا در رابطه با نگاه آمریکا به تنش روسیه و اوکراین گفت: «به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها آمادگی لازم و کافی برای مقابله نظامی با روسیه در اوکراین را ندارند. درواقع هدف واشنگتن این است که موقعیت اوکراین را در برابر حمله احتمالی روس‌ها تقویت کنند و لذا دست به یک فضاسازی رسانه‌ای زده‌اند.»

وی معتقد است که فشار رسانه‌ای غرب به کرملین مبنی بر اینکه روسیه می‌خواهد به اوکراین حمله کند با هدف این است که مسکو را وارد یک درگیری خطرناک کنند تا اقتصاد این کشور ضعیف‌تر از وضع فعلی شود.

بهشتی‌پور با اشاره به اینکه مقامات غربی گفته‌اند در دو زمینه اعزام نیرو به این مناطق نزدیک روسیه خواهند داشت، توضیح داد: «بر این اساس قرار است کشورهایی مانند کانادا و انگلیس کارشناسانی را برای آموزش نیروهای مسلح اوکراین اعزام کنند و آمریکا هم گفته که تجهیزات و نفرات به این مناطق می‌فرستد.»

به گفته این کارشناس،‌ این صحبت‌های غرب بیشتر یک اولتیماتوم به طرف روسی به نظر می‌رسد تا مسکو را از نظر نظامی به تجدیدنظر وادارد.

بهشتی‌پور تاکید کرد اما در فضای رسانه‌ای به گونه‌ای تبلیغ می‌شود که انگار می‌خواهند روسیه را به انجام حمله نظامی ترغیب کنند.

کارشناس مسائل روسیه همچنین گفت که سیاست آمریکا درگیر شدن نظامی با روسیه در اوکراین نیست، لذا می‌توان پیش‌بینی کرد که یا جنگی رخ نمی‌دهد یا اگر جنگی هم دربگیرد یک جنگ نیابتی خواهد بود. یعنی روس‌تبارهای اوکراین با دولت مرکزی کی‌یف درگیر می‌شوند.

وی افزود: «در چنین وضعیتی طبیعتا غربی‌ها از دولت اوکراین حمایت می‌کنند و روسیه‌ نیز از روس‌تبارهای مقیم این منطقه.»

بهشتی‌پور در نهایت درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی استقرار چندین هزار نیروی آمریکایی و همچنین کشتی‌های جنگی و هواپیما در کشورهای متحد ناتو در بالتیک و شرق اروپاست، گفت: «این صحبت‌ها و مانورهای بایدن با این هدف است که از یک سو در داخل آمریکا نشان دهد که نسبت به تحرکات روسیه بی‌تفاوت نیست و از سوی دیگر به متحدانش در ناتو به خصوص لهستان، رومانی و مجارستان که از سمت مسکو خیلی احساس تهدید می‌کنند ثابت کند که واشنگتن آن‌ها را در مقابل تهدیدات روسیه تنها نمی‌گذارد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *