جدیدترین مطالب

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی

وزارت خزانه داری آمریکا در راستای تداوم سیاست‌های تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را به بهانه ایفای نقش در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین و روسیه تحریم کرد.

Loading

أحدث المقالات

افزایش شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد، تعداد شهدای غزه از هفت اکتبر تاکنون را ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۷۷ هزار و ۲۹۳ اعلام کرد.

Loading

نگرانی ناتو از راهبرد هسته‌ای آلمان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: در حالی که متحدان آلمان نظاره‌گر تشکیل دولت ائتلافی در برلین هستند، بسیاری نیز نگرانند که دولت جدید آلمان ممکن است از استراتژی بازدارندگی هسته‌ای ناتو فاصله بگیرد. اولاف شولتس صدر اعظم جدید آلمان نیز درباره این مسئله سکوت کرده است، موضوعی که به دلیل تشدید تنش‌ها با روسیه، بلاروس و چین، باعث افزایش نگرانی‌ها شده است. به‌ویژه آنکه ممکن است دولت جدید آلمان از آمریکا بخواهد بمب‌های هسته‌ای را از قلمرو این کشور خارج کند.

وب سایت اندیشکده آمریکایی بروکینگز در یادداشتی نوشت: درحالی‌که الکساندر لوکاشنکو، رهبر اقتدارگرای بلاروس، مهاجران را به سمت مرزهای لهستان هدایت می‌کند، روسیه نیروهای خود را در مرز اوکراین مستقر کرده و چین درحال گسترش تسلیحات هسته‌ای خود است، تعجبی ندارد که متحدان آلمان با نگرانی اخبار دولت ائتلافی آلمان را پیگیری کنند.

اخیرا، دولت بایدن سناتور کریس کونز از ایالت دلاور از دموکرات‌ها و افراد مورد اعتماد رئیس‌جمهور را به پایتخت آلمان فرستاد. دیپلمات‌های ارشد فرانسوی و بریتانیایی نیز دائما با سیاستمداران احزاب مختلف آلمانی در تماس هستند.

متحدان آلمان با اعضای حزب سوسیال دموکرات (SPD)، سبزها و دموکرات‌های آزاد درباره هزینه‌های دفاعی ناتو، هواپیماهای بدون سرنشین، صادرات تسلیحات یا روابط با روسیه لابی نمی‌کنند، در واقع، چیزی که آن‌ها را واقعاً نگران کرده، موضوع سلاح‌های هسته‌ای است.

اگرچه آلمان سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند، اما حدود ۲۰ بمب هسته‌ای آمریکا در پایگاه هوایی در خارج از منطقه راینلاند-فالتس قرار دارد. همچنین این پایگاه هوایی مکان امنی برای اسکادران جنگنده‌های “تورنادو” است که به نیرو هوایی آلمان تعلق دارد و تنها جنگنده آلمانی است که بمب‌های هسته‌ای حمل می‌کند؛ اما وزارت دفاع آلمان قصد دارد استفاده از این جنگنده را بین سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰  متوقف کند.

در حالی که این ذخایر هسته‌ای باعث شده است تا آلمان عضو گروه هسته‌ای ناتو باشد، اما سوسیال دموکرات‌ها و احزاب سبز، خواستار خارج کردن بمب‌های هسته‌ای آمریکا از خاک آلمان شده‌اند. آن‌ها همچنین از رهبران آلمان خواسته‌اند به عنوان ناظر به معاهده منع تسلیحات هسته‌ای (TPNW) ملحق شوند.

در حالی که واشنگتن، پاریس، لندن و دولت پیشین آنگلا مرکل معاهده منع تسلیحات هسته‌ای را امضا نکرده‌اند، اما نروژ، یکی دیگر از اعضای بنیانگذار ناتو، نیز می‌خواهد عضو ناظر آن باشد. اگر آلمان نیز وارد این معاهده شود، دیگر کشورهای اروپای غربی مانند بلژیک، هلند و ایتالیا نیز احتمالاً به آن خواهند پیوست که نتیجه آن، ایجاد شکاف بیشتر در اتحاد شرق و غرب و خوشحالی کرملین خواهد بود.

بسیاری از متحدان آلمان معتقدند با توجه به تشدید تنش‌ها با روسیه، بلاروس و چین، اکنون زمان مناسبی نیست که یکی از اعضای کلیدی سازمان ناتو از استراتژی بازدارندگی هسته‌ای این سازمان فاصله بگیرد.

صدراعظم جدید آلمان به وضوح در مورد همه این مسائل مهم سکوت کرده است. اگرچه اولاف شولتس خود را به عنوان وارث مرکل معرفی کرده است، اما همچنان می‌خواهد برخلاف رویکردهای مرکل عمل کند. از همین رو، ممکن است شولتس رویکرد هسته‌ای مرکل را دنبال نکند.

متحدان ناتو، سیاست‌های دولت جدید آلمان را در یک موضوع حیاتی جست‌وجو می‌کنند؛ آیا برلین به استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو پایبند خواهد ماند یا اینکه از آن کنار می‌کشد و از آمریکا می‌خواهد تا بمب‌های هسته‌ای خودش را از خاک آلمان جمع‌ کند؟ اگرچه ممکن است این اقدام در میان آلمان‌ها طرفدارانی داشته باشد، اما می‌تواند شکاف درونی ناتو را عمیق تر کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *