راهبرد گروه تروریستی داعش در عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: احمد موسی العبادی، سخنگوی رسمی وزارت برق عراق، روز چهارشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) اعلام کرد خطوط شبکه انتقال برق استان دیالی از سرویس خارج شده‌اند؛ زیرا هدف حملات تروریستی داعش قرار گرفتند. علیرضا مجیدی-کارشناس مسائل عراق

احمد موسی پیرامون حمله داعش اظهار داشت: «تروریست‌ها از طریق بمب‌های کنار جاده‌ای، تأسیسات شبکه انتقال برق را منهدم کردند تا از سرویس خارج شود. این خط انتقال برق دارای ظرفیت ۴۰۰ مگاوات ساعت بود و کارشناسان وزارت برق با حمایت نیروهای امنیتی در حال تلاش برای جبران خسارت و بازسازی تأسیسات هستند.»

عمده برق استان دیالی عراق از طریق ایران تأمین می‌شود. بار اصلی این شبکه بر عهده دو خط مرصاد و سر پل ذهاب به ظرفیت‌های ۴۰۰ و ۱۲۰ مگاوات ساعت است. ضمن این‌که یک خط کوچک‌تر از مریوان به پنج وین با ظرفیت انتقال ۱۰ مگاوات ساعت وجود دارد که عمدتاً نقش پشتیبان را ایفا می‌کند. به‌این‌ترتیب روشن است که بیش از نیمی از برق استان وابسته به خط مرصاد به دیالی بوده و با حمله مذکور، خاموشی گسترده‌ای را در این استان استراتژیک شاهد باشیم.

در نگاه اولیه ممکن است این خبر چندان مهم به نظر نیاید، اما از دو جنبه بسیار مهم باید بدان توجه کرد؛ فعالیت داعش در استان مرزی دیالی و مهم‌تر از آن اهمیت برق در عراق…

عراق همچنان اصلی‌ترین جولانگاه تروریست‌های داعش به‌حساب می‌آید که تحت حمایت آمریکا و برخی رژیم‌های عربی منطقه، تحرکات تروریستی خود در این کشور را افزایش داده است. طبق آمارهای رسمی این سازمان تروریستی، در سال ۲۰۲۰ جمعاً ۱۴۲۲ عملیات تروریستی در عراق صورت گرفت و این کشور با اختلاف در رتبه اول فعالیت‌های داعش قرار دارد. داعش همچنین از شکست «باغوز» تا امروز 8 فیلم از عراق منتشر کرده که این آمار دو برابر سوریه است که در مقام دوم قرار دارد. این موارد نشان می‌دهد همچنان عراق اصلی‌ترین هدف رهبران گروه تروریستی داعش است.

عمده‌ترین مناطق آلوده به تروریسم در عراق را می‌توان به ترتیب «جبال مکحول»، «صحرای غربی» (الانبار) و منطقه حومه «دریاچه سامرا» خواند. جبال مکحول، رشته‌‌کوهی است که از جنوب غرب استان نینوی و شمال غرب استان کرکوک تا شمال استان دیالی امتداد می‌یابد و بافت کوهستانی و صعب‌العبور آن، بستر مناسبی برای تداوم حضور تروریست‌های داعشی است. به‌این‌ترتیب تروریست‌های داعش می‌توانند منطقه وسیعی در چند استان دیالی، کرکوک، نینوی و حتی صلاح الدین و اربیل را در معرض عملیات ایذائی خود قرار دهند.

 

کتاب مرجع  سیاست گذاری داعش در عراق

علیرغم انتقاداتی که داعشی‌ها در دوره خلافت به کتاب اداره التوحش نوشته ابوبکر ناجی وارد ساختند؛ اما شواهد نشان می‌دهد در دوره تمکین، این کتاب یکی از منابع سیاست‌گذاری راهبردی داعش محسوب می‌شود. ازنظر استراتژیک، یکی از منابع راهبردی داعش در دوره فعلی کتاب «اداره التوحش» نوشته ابوبکر ناجی است که برای دورانی که امکان برپایی حکومت خلافت نیست، راهبردهایی را تجویز کرده است. یکی از راهبردهای پیشنهادی، «به جان هم انداختن دشمنان و خصوم» است! دواعش در این دوره که قدرت کمی دارند تلاش می‌کنند تا دشمنان خود را علیه خود بسیج نسازند، بلکه تلاش می‌کنند دشمنان خود را به جان یکدیگر بیندازند. در همین راستا، فعالیت در مناطق محل اختلاف میان اربیل و بغداد اولویت بالایی دارند. یکی از مناطق محل اختلاف اربیل و بغداد، منطقه شمالی استان دیالی به محوریت شهرستان «خانقین» است.

 

آمار عملکرد داعش در عراق طی سال ۲۰۲۰

طبق آمارهای رسمی سال ۲۰۲۰، به نقل از خبرگزاری اعماق (ارگان رسمی داعش) عراق مهم‌ترین کشور برای رهبران داعش است و بیش‌ترین میزان عملیات و هم‌چنین فیلم‌های تبلیغاتی این گروه، مربوط به کشور عراق است.

دومین مسئله‌ای که داعش در حملات خود دنبال می‌کند، موضوع «افزایش نارضایتی عمومی از دولت» است که یکی از اهداف «دوره تمکین» (دوره‌ای که امکان برپایی حکومت اسلامی وجود ندارد) به شمار می‌رود. در همین راستا، انهدام زیرساخت‌های خدمات عمومی در زمره اهداف عملیاتی داعش قرار می‌گیرد.

با توجه به موارد فوق، داعش حمله به تأسیسات شبکه برق را یکی از اهداف جدی خود می‌داند که در ماه‌های اخیر از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. در سال گذشته، دواعش مجموعا ۲۸ بار به تأسیسات شبکه توزیع برق حمله کردند؛ اما تنها طی یک هفته گذشته، حداقل ۵ بار به شبکه انتقال و توزیع برق عراق حمله شد که سه مورد آن مربوط به پایتخت است! در تابستان، دمای هوای بیش‌تر مناطق عراق به بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و هرگونه اختلال در شبکه توزیع برق، به نارضایتی شهروندان دامن می‌زند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *