جدیدترین مطالب

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش سفیر سابق رژیم صهیونیستی به ویترین تسنیم

دنیل کارمون، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در هند و سریلانکا، در واکنش به ویترین تسنیم ضمن اعتراف به موفقیت آمیز بودن عملیات وعده صادق به انتقاد از مواضع وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پرداخت.

Loading

توجیه سیاست استفاده آمریکا از سلاح هسته‌ای قبل از دیگران

شورای راهبردی آنلاین - رصد: تحلیلگر ارشد اندیشکده آمریکایی هودسون در مقاله‌ای تأکید کرد آمریکا نباید از گزینه استفاده از سلاح هسته‌ای در بدو وقوع هر نوع درگیری چشم پوشی کند.

ربکا هاینریش در مقاله‌ای با عنوان «سیاست عدم استفاده از سلاح هسته‌ای در وهله نخست را نپذیرید» نوشت: فعالان مدنی تلاش برای بسیج افکار عمومی در این خصوص را آغاز کرده‌اند و از مقامات دولتی خواسته‌اند از سیاست منع استفاده از سلاح هسته‌ای در بدو وقوع هر نوع درگیری حمایت کنند.

به زبان ساده این بدان معناست که هر رئیس جمهوری در آمریکا می‌بایست در صورت اتخاذ این سیاست اعلام کند که ایالات متحده هیچگاه اولین کشوری نخواهد بود که در جنگ از سلاح هسته‌ای استفاده می‌کند.

تردیدی نیست که این فعالان از اینکه جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از پذیرفتن چنین سیاستی استقبال می‌کند، به هیجان آمده‌اند؛ اما موضع وی، موضع جدیدی نیست، به‌طوری که تایید کرده بیش از 20 سال است که از چنین سیاستی حمایت می‌کند.

ناظران به همین خاطر می‌پرسند که چرا این اشتیاق هنوز جامه عمل نپوشیده است؟

واقعیت این است که هر رئیس جمهوری در آمریکا خواه جمهوریخواه و خواه دموکرات، چنین سیاستی را نپذیرفته است، زیرا چنین کاری مخاطرات غیر قابل پذیرشی دارد که می‌تواند به جنگی فاجعه آمیز و بدون مزیت ملموس منتهی شود.

برای این امر چهار دلیل متصور است.

اول اینکه تصویب سیاست عدم استفاده در وهله اول، امکان حمله غیرهسته‌ای راهبردی را به آمریکا متحدانش و منافعش فراهم می‌کند. هم چین و هم روسیه در حال توسعه ظرفیت‌های نظامی خود هستند و به گونه‌ای اقدام کرده‌اند که تمایل خود را برای حمله به دیگر کشورها و ترسیم دوباره مرزها به نمایش گذاشته‌اند.

دومین دلیل که عدم استفاده از سلاح هسته‌ای در وهله نخست را ایده بدی می‌سازد، این است که آمریکا باید محاسبات پیچیده‌تری درباره چین و روسیه داشته باشد. هر سیاستی در خصوص کنترل تسلیحات باید با در نظر داشتن این هدف تنظیم شود که متخاصمان را از اقدام علیه آمریکا باز دارد. ایالات متحده باید همه گزینه‌های خود را حفظ کند و در همین حال برخی از آن‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد، به گونه‌ای که دشمنانش ناچار شوند تا محاسبات پیچیده و همیشه این تردید را داشته باشند که اگر اقدام خصمانه‌ای علیه ایالات متحده انجام دهند هزینه تنبیهی قابل‌توجهی علیه ایشان خواهد داشت.

سومین دلیل این است که دشمنان آمریکا با تصویب سیاست منع استفاده در وهله اول بعید است که به شکل واقعی خود را محدود سازند. در واقع باید گفت که بسیاری از آن‌ها به ویژه چین و روسیه تمایل دارند در ابتدای هر درگیری از سلاح هسته‌ای استفاده کنند.

در نهایت این که تصویب سیاست منع استفاده از سلاح هسته‌ای وهله اول، موجب آن خواهد شد که کشورهای همپیمان آمریکا که به چتر هسته‌ای ایالات متحده وابسته هستند، به تضمین‌های این کشور شک کنند. در این صورت آن‌ها به سوی توسعه سلاح هسته‌ای خود خواهند رفت.

باید دنیا را به شکلی که هست، دید. هر رئیس جمهوری در آمریکا موظف است همه گزینه‌ها را حفظ کند، به ابهام راهبردی ادامه دهد و سیاست منع استفاده از سلاح هسته‌ای در وهله اول را رد کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *