جدیدترین مطالب

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن ‌

هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از رشد تروریسم در افغانستان و به‌ویژه قدرتمندشدن داعش خراسان مستقر در این کشور، ارتش روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان‌ برگزاری یک رزمایش مشترک نظامی چهارروزه را آغاز کردند که تا امروز ادامه دارد. وزارت دفاع روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی این وزارتخانه اعلام کرد که این رزمایش مشترک نظامی در پایگاه نظامی شماره ۲۰۱ روسیه در منطقه ختلان و «حرب میدان» تاجیکستان که در ۲۰کیلومتری مرزی افغانستان قرار دارد، انجام می‌شود.

نشست شورای امنیت درباره غزه 

وزیر امور خارجه کشورمان به منظور به کار گیری بالاترین سطح از ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به منظور پایان دادن به بحران در غزه وارد نیویورک شد.

ورود وزیر امور خارجه به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، وارد نیویورک شد.

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.
Loading

أحدث المقالات

ببینید | پیام مهم ایران به آمریکا بعد از حمله سپاه به اسرائیل از زبان امیرعبداللهیان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور پس از ورود به نیویورک، درباره علت و اهداف سفر خود توضیحاتی را ارائه کرد. او همچنین گفت: «ساعت تقریبا ٢ و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری، پیام دیگری را به آمریکا از مجاری دیپلماتیک ارسال کردیم و سعی کردیم به صراحت به آمریکا بگوییم ما به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم. قبل از عملیات به طرف آمریکایی گفتیم ما پایگاه ها و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار نخواهیم داد، مگر در شرایطی که آمریکا بخواهد اقدامی در حمایت از اسراییل انجام دهد.» منبع: صداوسیما

امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم، گفت: پس از عملیات وعده صادق، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.

تحولات اوکراین|اوضاع در جبهه نبرد به نفع مسکو تغییر کرده است

قصد کنگره آمریکا برای دادن وام به اوکراین به‌جای کمک بلاعوض، نگرانی از تغییر تمرکز از اوکراین به خاورمیانه، تلاش کی‌یف برای دستیابی به سامانه پاتریوت و تاکید دبیرکل ناتو بر اولویت کمک اعضای ائتلاف به اوکراین، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند  

وزرای دارایی جی۷ و روسای بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای اعلام کردند، گروه هفت کشور صنعتی مصمم است تا زمانی که مسکو خسارات ناشی از درگیری اوکراین را پرداخت نکند، دارایی‌های مستقل روسیه را مسدود نگه دارد.

Loading

شکاف راهبردی فزاینده بین اعضای ناتو

شورای راهبردی آنلاین – رصد: برخی از اعضای ناتو به‌عنوان یک ائتلاف سیاسی- نظامی 70 ساله، فاقد ارزش‌های مشترک بوده و رفتار یک عضو آن یعنی ترکیه در تضاد با منافع امنیتی دیگر اعضا است.

وب‌سایت اندیشکده انگلیسی راسی در یادداشتی نوشت: حادثه دریایی اخیر بین کشتی‌های جنگی فرانسه و ترکیه پدیده غم‌انگیز دیگری در این شرایط وخیم است که در آن ترکیه نوعثمانی با جاه‌طلبی‌های سیاسی فزاینده، اساس منافع امنیتی بسیاری از کشورهای اروپایی را زیر پا می‌گذارد. َ

10 ژوئیه، کشتی تجاری «کرکین» با پرچم تانزانیا و با اسکورت کشتی‌های جنگی ترکیه در حال حرکت بود که ناوچه فرانسوی «کوربت» با ظن بر قاچاق سلاح به لیبی و نقض قطعنامه 2473 شورای امنیت سازمان ملل (که همه طرفین درگیر در جنگ لیبی را تحریم تسلیحاتی کرده است) خواستار بازرسی آن شد. ناوچه فرانسوی در عملیات ناتو، به‌عنوان «عملیات حافظ دریا» شرکت داشت که هدف از آن، آگاهی از وضعیت دریایی و مقابله با تروریسم است. اوایل همان روز، اقدام ناوچه‌های یونان برای بازرسی کرکین ناکام مانده بود. ناوچه یونان نیز بخشی از عملیات ناتو در اجرای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل محسوب می‌شد.

با نزدیکی کوربت به کرکین، کشتی‌های جنگی ترکیه رادارهای کنترل آتش خود را روشن کرده و خدمه آن‌ها جلیقه ضدگلوله پوشیده و در پشت سلاح‌های سبک قرار گرفتند. حتی بر اساس استانداردهای جنگ سرد نیز این رفتار ناوگان ترکیه شدیداً تهاجمی بود.

بلافاصله پس‌ازآن، فرانسه درخواست کرد تا شورای ناتو برای بررسی این رویداد و تحقیقات رسمی تشکیل جلسه دهد. عجیب است که در عین حمایت 10 عضو ناتو (بلژیک، آلمان، یونان، ایتالیا، لوکزامبورگ، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و انگلیس) از درخواست فرانسه، هیچ‌کدام از کشورهای جناح شرق این ائتلاف (به‌جز اسلواکی) و اعضای نوردیک از آن حمایت نکردند.

احتمالاً سکوت رسمی این کشورها به خاطر کاهش مخالفت دیرینه ترکیه با تصویب طرح‌های دفاعی ناتو برای لهستان و کشورهای بالتیک بوده است، اما این ملاحظات نیز سکوت حیرت‌انگیز آمریکا را توجیه نمی‌کند. بااین‌حال، همه کشورهای اروپایی مدیترانه‌ای ناتو (به‌جز کرواسی و آلبانی) از درخواست فرانسه حمایت کردند.

فرانسه نیز مشارکت خود در عملیات «حافظ دریا» را به تعلیق درآورده و از ائتلاف خواست تا به‌طور جمعی به اتخاذ برخی اقدامات بپردازد ازجمله؛

  • بازتاکید رسمی ناتو به رعایت تحریم تسلیحات،
  • منع استفاده کشتی‌های جنگی ترکیه از نشانه‌های ناتو در صورت عدم رعایت قطعنامه 2473 شورای امنیت سازمان ملل توسط آن‌ها،
  • تقویت همکاری بین ناتو – اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه،
  • ارائه سازوکار حل اختلافات در دریا

 

پیامدهای بلندمدت

نباید خطر بن‌بست تاکتیکی 10 ژوئیه و ریسک درگیری ناشی از آن را نادیده گرفت. بااین‌حال، این رویداد بیانگر شکاف راهبردی فزاینده بین اعضای ناتوست که به‌مراتب خطر بزرگ‌تری برای آینده این ائتلاف خواهد داشت.

به‌سختی می‌توان شرایط 2020 را با 1974 مقایسه کرد که در آن سال، آنکارا به شمال قبرس حمله کرد و تنش‌ها با یونان به طرز خطرناکی اوج گرفت. در آن زمان، تهدید اتحاد شوروی هنوز اعضای ائتلاف ناتو را به هم پیوند داده و متحد می‌ساخت؛ اما اکنون شرایط به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. ریاست جمهوری فاجعه‌بار ترامپ به اعتبار آمریکا به‌عنوان ضامن رفتار معقولانه در داخل ائتلاف آسیب‌زده و در تعهد واشنگتن به مقابله با حمله علیه اعضای ناتو، شک و تردید ایجاد کرده است. همچنین، گذشته از اعلامیه‌های نشست‌های ناتو و رفتار بین‌المللی تهاجمی مسکو، واقعیت این است که اعضای ناتو دیگر تهدید روسیه را همانند تهدید شوروی، خطری مهم قلمداد نمی‌کنند.

اهمیت ارزش‌افزوده ناتو برای بخش جنوبی با هر نشست ائتلاف زیر سوال می‌رود. اگرچه در همه اعلامیه‌های رسمی پاراگرافی برای تائید «رویکرد امنیتی 360 درجه‌ای» به چشم می‌خورد، اما واقعیت این است که این شعار فاقد مصداق کافی بوده و در مقابله با تهدیدهای مهم فراروی جناح جنوبی، ارزش‌افزوده خالص ناتو چندان چشمگیر نیست.

در حال حاضر، رجب طیب اردوغان، رهبر اقتدارگرای ترکیه، از طریق مداخله نظامی در حمایت از یکی از طرفین درگیر در لیبی و با بی‌اعتنایی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به پیشبرد دستور کار استعمارگرایانه خویش پرداخته و منافع امنیتی اروپا را مستقیماً تهدید می‌کند.

حادثه ماه گذشته تنها یکی از اقدامات نامطلوب (اگرنه تحریک‌آمیز) ترکیه است که عبارت‌اند از؛ خرید سامانه دفاع هوایی پیشرفته اس-400، تهدید مکرر به فسخ توافق کمک 6 میلیارد یورویی با اتحادیه اروپا و باز کردن مرز ترکیه برای هجوم میلیون‌ها پناه‌جوی خاورمیانه به اروپا و حمله ژانویه 2019 به کردهای متحد غرب در سوریه پس از «چراغ سبز» ترامپ بدون مشورت قبلی با ناتو.

سال 2018 نیروی دریایی ترکیه کشتی‌های اکتشافی نفت و گاز توتال و انی (ENI) را در منطقه ویژه اقتصادی جمهوری قبرس مورد آزار و اذیت قرار داد و سپس در سال 2019 کشتی‌های اکتشافی خود را در همان آب‌های قبرس مستقر کرد. ادعای ترکیه بر جزیره یونانی گاودوس تنها باهدف گسترش منطقه ویژه اقتصادی ترکیه به جنوب کرت بوده و این جزیره دارای هیچ میراث ترکی نیست. همچنین، ترکیه اخیراً موافقت‌نامه‌ای غیرقانونی با مقامات سیاسی لیبی در طرابلس به امضا رسانده است که تقریباً کل شرق مدیترانه را بین این دو کشور تقسیم می‌کند.

همه این‌ها بیانگر اختلاف ارزش‌ها بین ترکیه و باقی اروپاست. چنین امری ناتو را در معرض خطر قرار داده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *