جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم + فیلم

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه از زمانی که در جمهوری اسلامی ایران تصمیم برای هشدار و تنبیه لازم رژیم اسرائیل گرفته شد، آمریکا را مطلع کردیم، گفت: پس از عملیات وعده صادق، ساعت تقریبا دو و نیم بامداد یکشنبه هفته جاری پیام دیگری را به ایالات متحده آمریکا ارسال کردیم که بگوییم به دنبال توسعه تنش در منطقه نیستیم.

سفر قریب‌الوقوع بلینکن به پکن

تهران- ایرنا- وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته برای دیدار با مقام‌های ارشد پکن به چین سفر خواهد کرد.

Loading

امکانات و منابع محدود عامل ناکارآمدی عملیات «ایرینی» در لیبی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اتحادیه اروپا با سه امکانات هوایی و یک سکوی دریایی در مدیترانه به دنبال عملیات مقابله با قاچاق تسلیحات به لیبی است. آیا جدیدترین مأموریت اتحادیه اروپا در لیبی تأثیری خواهد داشت؟

هوگو دیویس در مطلبی که اندیشکده انگلیسی موسوم به موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی آن را منتشر ساخت، نوشت: در 4 می‌2020 مأموریت جدید نیروی دریایی اتحادیه اروپا در مدیترانه موسوم به «ایرینی» (IRINI) فعالیت‌هایش را برای کمک به اجرای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه لیبی آغاز کرد. در حال حاضر اتحادیه اروپا فقط دارای سه دارایی هوایی و یک سکوی امکانات برای انجام عملیات ایرینی است.

کمبود امکانات بکار گرفته شده تاکنون بدین معنا است که مأموریت یادشده به‌قدری کوچک است که تأثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت. عملیات اتحادیه اروپا بر دریا متمرکز است، درحالی‌که از مسیرهای زمینی و هوایی نیز برای ارسال تسلیحات به طرف‌های درگیری در لیبی استفاده می‌شود. انسجام و همبستگی سیاسی محدود در درون اتحادیه اروپا بر سر مسئله لیبی یکی از دلایل مشکلات اتحادیه برای تقویت عملیات ایرینی است. البته مشکلات و دلایل دیگری نیز وجود دارد.

 

تولد دشوار عملیات ایرینی

در 31 مارس 2020، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق بر سر تشکیل عملیات ایرینی را اعلام کرد. مأموریت یادشده علاوه بر کمک به پشتیبانی از تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه لیبی، وظیفه آموزش گارد ساحلی و نیروی دریایی لیبی و عملیات جستجو و نجات را نیز به عهده دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عملیات ایرینی را کمک مهمی برای پیشبرد روند سیاسی جهت پایان بخشیدن به درگیری لیبی می‌داند. البته مذاکرات دشوار بین اعضای اتحادیه اروپا برای حصول توافق هفته‌ها به طول انجامید و نهایتاً منجر به دستورکار و اختیار محدود برای مأموریت ایرینی شد.

برخی از تحلیلگران عملیات ایرینی را اهرمی علیه تلاش‌های ترکیه برای ایجاد جای پا در لیبی تفسیر کرده‌اند. پشتیبانی مادی ترکیه شامل تسلیحات برای دولت ضعیف لیبی که تحت حمایت سازمان ملل متحد است از طریق دریا ارسال می‌شود. تاکنون تعداد اندکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تقویت عملیات ایرینی کمک کرده‌اند. فهرست امکانات عملیات ایرینی شامل یک فروند ناو فرانسوی، یک فروند ناوچه یونان، یک فروند هواپیمای گشت اوریون آلمان و یک فروند هواپیمای کوچک شناسایی لوکزامبورگ و لهستان است.

اتحادیه اروپا موضوع استفاده از امکانات دریایی، هوایی و ماهواره‌ای را مطرح کرده و تأکید نموده که چالش در شرق مدیترانه نیازمند اقداماتی بیش از عملیات ایرینی است. البته تاکنون تمام توجهات متمرکز بر فعالیت‌های دریایی بوده است و عملیات ایرینی از منابع کافی برای مأموریتی که برای آن تعریف شده برخوردار نیست.

چنین وضعیتی دسترسی محدود عملیات ایرینی برای کمک به اجرای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد را به تصویر می‌کشد. میزان تسلیحات ارسالی به لیبی قابل‌توجه بوده و تأثیر عملیات ایرینی محدود بوده و تاکنون تسلیحاتی را توقیف نکرده است.

در نظر است منابع بیشتری در اختیار عملیات ایرینی قرار گیرد. البته کشورهای اروپایی تاکنون علاقه و اشتیاق اندکی برای کمک نشان داده‌اند. آلمان اعلام داشته است که یک فروند کشتی جنگی اختصاص خواهد داد. البته معلوم نیست که کشتی مدنظر جایگزین کشتی دیگری شده یا به امکانات دریایی موجود اضافه خواهد شد. ناگفته نماند نیروی دریایی اروپا در مناطق دیگری همچون خلیج گینه، تنگه هرمز و سواحل سومالی حضور دارد. همه‌گیری ویروس کرونا تنگناهای مبتلابه مأموریت ایرینی را بیشتر کرده است. مشارکت ناتو خواه دریایی یا هوایی می‌تواند کمک قابل‌توجهی در اختیار عملیات ایرینی قرار دهد. ترکیه مانع از همکاری نزدیک بین اتحادیه اروپا و ناتو در لیبی خواهد شد.

همبستگی و انسجام اندک اتحادیه اروپا در قضیه لیبی مانع از توانایی آن جهت ایفای نقش بزرگ‌تر برای پایان دادن به درگیری لیبی و اختصاص منابع لازم به عملیات ایرینی شده است.

عملیات اتحادیه اروپا برای لیبی موسوم به ایرینی بعید است بتواند همه چالش‌های مربوط به اجرای تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه لیبی را برطرف سازد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *