جدیدترین مطالب

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

نارضایتی شدید آمریکا از وتوی روسیه درباره کره شمالی

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد اما گفت که تمام قطعنامه های شورای امنیت علیه پیونگ یانگ اجرا می شود.

Loading

مخالفت روسیه با آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران

شورای راهبردی آنلاین- رصد: انتظار می‌رود مسکو هرگونه تلاش واشنگتن را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت وتو نموده و با تلاش یکجانبه آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ایران در چارچوب قطعنامه 2231 مخالفت نماید.

مارک ان. کاتز در مطلبی که شورای آتلانتیک آن را منتشر ساخت، نوشت: ماه‌ها پیش روسیه روشن ساخت زمانی که تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران منقضی شود، مسکو قصد دارد فروش تسلیحات به ایران را از سر بگیرد. جای تعجب ندارد که روسیه به درخواست مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران یا درخواست یکجانبه واشنگتن برای بازگشت تحریم‌ها پاسخ منفی داده است. این در حالی است که دولت ترامپ در سال 2018 از توافق هسته‌ای خارج شد.

وزرای امور خارجه روسیه و ایران درخواست وزیر امور خارجه آمریکا را توهم خواندند. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از ادعای آمریکا به‌عنوان عضوی از توافق هسته‌ای انتقاد کرد و تلاش‌های واشنگتن برای معرفی خود به‌عنوان عضوی از توافق هسته‌ای را بیهوده ارزیابی نموده و تأکید کرد این قبیل تلاش‌ها شانسی برای موفقیت ندارد.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه آمریکا را به اتخاذ سیاست گزینشی در ارتباط با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد و اعلام داشت که از دید ما پرونده صادرات و واردات تسلیحات به و از ایران بر اساس قطعنامه 2231 بسته شد و رژیم تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر 2020 منقضی خواهد شد.

انتظار می‌رود مسکو هرگونه تلاش واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در شورای امنیت وتو نموده و با تلاش یکجانبه آمریکا برای بازگشت تحریم‌های ایران در چارچوب قطعنامه 2231 مخالفت نماید.

چنانچه متحدان غربی واشنگتن قویاً با تلاش‌های دولت ترامپ برای بازگشت تحریم‌های ایران مخالفت کنند، در آن صورت روسیه این مخالفت را فرصتی برای تشکیل جبهه متحد علیه آمریکا قلمداد خواهد کرد. حتی اگر انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای از روسیه و چین بخواهند با طرح دولت ترامپ برای تمدید تسلیحاتی ایران جهت اجتناب از بازگشت تحریم‌های ایران همراهی کنند، مسکو تصمیم به فروش سلاح به ایران خواهد گرفت تا نشان دهد تسلیم خواسته واشنگتن در این زمینه نخواهد شد.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا اعلام داشت که سامانه‌های تسلیحاتی که روسیه ممکن است به ایران صادر کند جنگنده سوخو-30، هواپیمای آموزشی یاک-130 و تانک‌های تی-90 خواهد بود. گفته می‌شود ایران علاقه‌مند به خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 و سامانه‌های دفاع ساحلی است.

واکنش پوتین به درخواست دولت ترامپ جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هم اصولی و هم معامله‌محور خواهد بود. پوتین دست از آنچه اصل محوری توافق هسته‌ای برای فروش تسلیحات به ایران از اکتبر 2020 است نخواهد کشید و آمریکا نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود و هم‌زمان ادعا کند که عضوی از توافق یادشده است و می‌تواند مانع از انقضای تحریم تسلیحاتی ایران شود.

از سوی دیگر چه مقدار، چه زمانی و چگونه روسیه به ایران تسلیحات صادر خواهد کرد متأثر از میزان امتیازی است که دیگران به روسیه خواهند داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *