جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

فرانسه برای تامین امنیت دست به دامن متحدان شد

فرانسه در حالی که خود به شدت تدابیر امنیتی برای مقابله با تروریسم را افزایش داده از کشورهای دوست خود نیز خواسته است برای تامین امنیت بازی های المپیک تابستانی هزاران نیروی پلیس را به پایتخت این کشور اعزام کنند.

رسانه پاکستانی: تحریم‌های آمریکا مانع روابط بانکی و توسعه تجاری اسلام‌آباد-تهران است

اسلام‌آباد- ایرنا- منابع آگاه در پاکستان تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران را از موانع اصلی ایجاد کانال بانکی میان تهران و اسلام‌آباد و همچنین دلیل کاهش صادرات پاکستان به کشور همسایه خود عنوان کردند.

Loading

راهبرد آمریکا؛ حفظ برتری در انرژی هسته‌ای

شورای راهبردی آنلاین – رصد: گزارش تازه منتشرشده «احیای برتری رقابتی آمریکا در حوزه انرژی هسته‌ای» که توسط گروه کاری سوخت هسته‌ای وزارت انرژی آمریکا تهیه شد، گامی برای حفاظت از امنیت ملی آمریکا، اعلانیه‌ای برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و کمک به اقتصاد آمریکا و هم‌چنین نقطه عطف مهمی برای این کشور محسوب می‌شود.

توماس گراهام در یادداشتی که اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر کرد، نوشت: اگرچه آمریکا عصر اتمی را با عنوان رهبر جهانی انرژی هسته‌ای آغاز کرد، اما در پی حوادث تری‌مایل‌آیلند در سال 1979، دولت آمریکا برنامه راکتور داخلی 102 راکتور را متوقف کرد.

صنعت انرژی هسته‌ای آمریکا در آغاز فعالیتش متوقف شد و اولویت به تولید سوخت‌های فسیلی داده شد. بعد از چندین دهه سیاست اشتباه، گزارش اخیر گروه کاری وزارت انرژی، آمریکا را به مسیر رهبری یک نظام جهانی انرژی هسته‌ای که مؤثر، قابل‌اعتماد و عاری از کربن است، بازگرداند. برای تحقق این اهداف باید توصیه‌های ارائه‌شده در این گزارش در اسرع وقت اجرا شود.

تقاضای جهانی انرژی به‌طور پیوسته افزایش‌یافته است و این تقاضا با توجه به نیاز به حمایت از بخش نقل‌وانتقال با انرژی برق و نیز کارخانه‌های بزرگ شیرین‌سازی آب دریا درحالی‌که بیابان‌زایی درنتیجه تغییرات اقلیمی شدت می‌گیرد، به‌زودی افزایش بیشتری خواهد داشت. دولت آمریکا همواره اصرار داشته است که استانداردهای قوی منع اشاعه در راکتورهای هسته‌ای بین‌المللی به اجرا درآید. به‌شدت به یک صنعت انرژی هسته‌ای آمریکایی قوی، قابل‌اعتماد و توانمند، در داخل و خارج که انرژی عاری از کربن و ایمن را برای همه‌جا فراهم کند، نیاز داریم. این ابتکار برای امنیت ملی آمریکا حیاتی است.

آن‌طور که گزارش گروه کاری وزارت انرژی آمریکا توصیه می‌کند، زیرساخت داخلی برق هسته‌ای باید گسترش یابد و باید ژنراتورهای برق بیشتری ساخته شود. رهبری جهانی آمریکا در حوزه انرژی هسته‌ای با تأمین بودجه توسعه سوخت هسته‌ای پیشرفته، سرمایه‌گذاری در برنامه ملی راکتور آزمایشی و حمایت از تحقیق و توسعه فن‌آوری پیشرفته راکتور هسته‌ای به‌ویژه نسل چهارم راکتورها می‌تواند دوباره احیا شود. به‌علاوه، دولت آمریکا می‌تواند راکتورهای کوچک مدولار و راکتورهای هسته‌ای کوچک را به نمایش بگذارد و از این فن‌آوری‌ها برای تأسیسات نظامی استفاده کند. درنهایت آمریکا می‌تواند گام‌هایی را برای تقویت برنامه صادرات هسته‌ای غیرنظامی برای رسیدن به بازارهای خارجی بردارد.

آمریکا باید زمین‌بازی را در برابر رقبای خارجی هموار کند. روسیه و چین از حالا تا سال 2030 دو سوم از 107 راکتور برق هسته‌ای برنامه‌ریزی‌شده فعلی را در سراسر جهان خواهند ساخت. البته راکتورهای بسیار بیشتری باید ساخته شوند تا بتوان از آثار فجیع تغییرات اقلیمی جلوگیری کرد، درحالی‌که به تقاضای جهانی روبه افزایش انرژی نیز پاسخ داده می‌شود؛ بنابراین ضروری است که آمریکا از طریق بودجه دولتی، مؤسسات مالی خود را توانمند سازند تا شرکت‌های هسته‌ای آمریکایی را قادر به ارائه بودجه رقابتی کنند.

اگر آمریکا بتواند از تمام وزن مؤسسات تأمین مالی صادرات خود استفاده کند، خیلی طول نخواهد کشید که دوباره به جایگاه رهبری جهانی برگردد. فن‌آوری هسته‌ای غیرنظامی آمریکا بهترین فن‌آوری بازار است و آمریکا در زمینه استانداردهای ایمنی و منع اشاعه بسیار قابل‌اعتمادتر از روسیه یا چین است. اگر آمریکا بتواند مؤسساتش – از بانک صادرات-واردات و موسسه مالی توسعه بین‌الملل آمریکا تا وزارت‌های امور خارجه و تجارت – را هماهنگ و فن‌آوری ساخت آمریکا را ارائه کند، کشورهای ثالث علاقه‌مند راکتورهای آمریکایی را خواهند خرید. گزارش گروه کاری سوخت هسته‌ای وزارت انرژی اولین گام برای رسیدن دوباره آمریکا به رهبری هسته‌ای است.

در حال حاضر، پاندمی کووید-19 باعث رنج فراوانی در سراسر جهان شده و اقتصادها را به شکل قابل‌توجهی با مشکل روبرو ساخته است. درهرصورت، این دوران خواهد گذشت و وقتی به پایان برسد، اقتصاد آمریکا با همه توان، نشاط و توانایی در نوآوری بازخواهد گشت. آمریکا باید در آن زمان آمادگی داشته باشد تا از فرصت صادرات انرژی هسته‌ای استفاده کند، درحالی‌که وزارت انرژی نیز به رهبری در این مسیر ادامه خواهد داد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *