جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

حملات تروریستی در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای افزایش پتانسیل این سازمان را طلب می کند

روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای، امروز جمعه اعلام کرد که حملات تروریستی اخیر در کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای – ایران، پاکستان و روسیه – ضرورت افزایش پتانسیل این سازمان را در مقابل ساختار منطقه ای ضد تروریستی سازمان همکاری شانگهای قرار می دهند.

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

ترامپ و ناامنی روزافزون پایگاه‌های آمریکایی در عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه با تحلیل روند تصمیم‌سازی آمریکا برای واکنش به حمله صورت گرفته به پایگاه التاجی عراق تأکید کرد: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند دوباره بازدارندگی در مقابل ایران را برگردانند. افرادی هستند که به این نتیجه رسیده‌اند سیاست فشار حداکثری به ایران به نتیجه نمی‌رسد و تمایل دارند ترامپ را به سمت حمله نظامی سوق دهند، اما ترامپ در سال انتخابات این دیدگاه‌ها را نمی‌پذیرد.

مجید محمد شریفی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه مسائلی را که در عراق رخ می‌دهد، باید در قالب فرایندهایی دید که به زنجیره‌ای از رویدادها ارتباط دارند، خاطرنشان کرد: بعد از به شهادت رساندن سردار سلیمانی، باور دولت آمریکا این بود که اقدامی در جهت بازاستقرار بازدارندگی‌شان در برابر ایران انجام داده‌اند.

وی با اشاره به حمله یازدهم مارس به اردوگاه التاجی آمریکایی‌ها که منجر به کشته شدن تعدادی از سربازان آمریکایی و بریتانیایی شد، گفت: از همان ابتدا این تردید وجود داشت که آیا ترور سردار سلیمانی منجر به بازدارندگی خواهد شد یا خیر. برخی معتقد بودند که این سیاست به هدف خود نمی‌رسد و ایران انتقام خواهد گرفت و حتی در آفریقا هم منتظر این اقدام بودند. آن‌ها منتظر پاسخی از سوی عراقی‌ها هم بودند که فرد مهمی را از دست داده‌اند.

این استاد دانشگاه حمله به پایگاه التاجی را برای آمریکایی‌ها یک شوک ارزیابی کرد و افزود: آن‌ها فکر نمی‌کردند که خط قرمزشان که کشته شدن نیروهای آمریکایی بود نادیده گرفته شود. وقتی این اتفاق افتاد بین آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها بر سر چگونگی تفسیر این رویداد اختلاف ایجاد شد. به همین دلیل بود که وقتی 12 مارس آمریکایی‌ها به پنج پایگاه متعلق به کتائب حزب‌الله حمله کردند بریتانیایی‌ها در آن مشارکت نداشتند، چرا که شواهد قانع‌کننده‌ای را نیافته بودند.

محمد شریفی با بیان اینکه در واکنش به حمله صورت گرفته به پایگاه التاجی با دو نگاه میان آمریکایی‌ها روبرو شدیم، ادامه داد: یک نگاه متعلق به مایک پمپئو، وزیر خارجه، رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی و ریچارد گرنل، سرپرست جامعه اطلاعاتی آمریکا بود که معتقد بودند الان که ایران درگیر مسئله کرونا است و حتی نیروهای نظامی‌اش هم در این حوزه فعالیت می‌کنند، فرصت تاریخی برای ما فراهم کرده که ضربه بسیار محکمی به ایران بزنیم و فشار حداکثری را که به ایران وارد می‌کردیم، چند گام به جلو ببریم. حتی رابرت اوبرایان پیشنهاد کرده بود اگر ما چنین اقدامی انجام دهیم ایرانی‌ها به هدفی که داریم یعنی بازگشت به میز مذاکره مطمئنا عمل خواهند کرد.

وی افزود: نگاه دیگری که در این رابطه غلبه کرد نگاه نظامی‌های آمریکایی، یعنی مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود که قاطعانه معتقد بودند این دیدگاه بسیار خطرناک است و در اتاق وضعیت اشاره کرده بودند اگر بخواهیم واکنش شدیدی نشان دهیم و مهم‌تر از این نیروهای ایرانی را هدف قرار دهیم، مطمئناً پاسخ ایران بسیار بزرگ خواهد بود و این بار حتماً منطقه خاورمیانه را وارد بحران شدیدی خواهد کرد و ما نمی‌توانیم ابعاد آن را کنترل کنیم. واکنش ایران غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود و نباید خود را با درگیر شدن ایران در مسئله کرونا فریب دهیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: کنت مک کنزی اعلام کرده بود ممکن است اتفاقاً به دلیل درگیر شدن ایران با مسئله کرونا، آن‌ها واکنش شدیدتری را به ما نشان دهد و این مسئله آن‌ها را محدود نکرده؛ چرا که ایران توان نظامی بالایی دارد. مقامات آمریکایی گفته بودند این وضعیت با استراتژی کلان ما که کم کردن میزان نیروها و تعهدات نظامی ما در منطقه است در تضاد است.

محمد شریفی با بیان اینکه پنتاگون در طرح پنهانی اعلام شده به ترامپ به نیروهای آمریکایی‌ها اشاره کرد که آماده باشید اگر دستور داده شد به نیروهای منتسب به ایران حمله کنید، گفت: به این موضوع بسیار پرداخته شد، اما مسئله‌ای که کمتر به آن توجه شد این بود که در این طرح گفته شده بود «اگر ایران اقدامی انجام داد» ما به آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم و شرطی گذاشته بودند. ترامپ هم در سخنرانی خود هم اشاره کرد که هشدار می‌دهم اگر اقدامی را انجام دهید با واکنش ما مواجه خواهید شد. این به معنای آغاز جنگ نیست و تلویحاً پذیرفت که نمی‌خواهد اقدامی را که در 11 مارس افتاده، به ایران منتسب کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه ترامپ از این دیدگاه که نباید به نیروهای ایرانی حمله کرد، استقبال کرده بود و دستور داد که پنج پایگاه مهمات متعلق به کتائب حزب الله را هدف قرار دهند، گفت: اگر این روند را در نظر بگیریم نشان می‌دهد آمریکایی‌ها همچنان با راهبرد کلان خود همراهی می‌کنند و نمی‌خواهند وارد درگیری گسترده در منطقه و جنگ با ایران شوند. آن‌ها روند دیگری هم آغاز کرده‌اند که بر اساس آن به دولت عراق فشار می‌آورند که شما مانع حملات به پایگاه‌های نظامی آمریکا شوید و مسئولیت این اقدامات با عراق است، در غیر این صورت ما واکنش نشان می‌دهیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از نخست وزیری «عدنان الزرفی»، فرماندار سابق نجف حمایت و استقبال می‌کردند، گفت: بخشی از تهدیدات نظامی آمریکایی‌ها به دلیل فشار آوردن به نیروهای سیاسی داخلی عراق بود تا با خواسته آمریکا برای پذیرش عدنان الزرفی همراهی کنند.

محمد شریفی ادامه داد: آمریکایی‌ها سعی می‌کنند با انعطافی که به هر رویدادی نشان می‌دهند دوباره بازدارندگی در مقابل ایران را برگردانند. حتی خطوط قرمز را تغییر می‌دهند و یا سامانه پاتریوت در عراق مستقر می‌کنند، اما در سال انتخابات آمریکا بسیار بعید است که بخواهند اقدام نظامی گسترده‌ای را انجام دهند. ترامپ در سال انتخاباتی علاقه‌ای به ورود به این مسائل ندارد، اما هستند افرادی که تمایل دارند ترامپ را به این سمت سوق دهند، چرا که آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست فشار حداکثری که به ایران وارد می‌کردند به نتیجه نمی‌رسد و هنوز نتوانسته‌اند ایران را وادار کنند خواسته‌هایشان را بپذیرد، اما ترامپ این دیدگاه‌ها را نمی‌پذیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *