جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading

بازتاب و پیامدهای ترور سردار سلیمانی در خاورمیانه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: کارشناسان و تحلیلگران منطقه‌ای بر این نظر هستند که ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، منافع ایران را در منطقه تقویت می‌کند و پیامدهایی برای آمریکا در منطقه خواهد داشت.

صنم وکیل، لینا کاتب و رناد منصور در مطلبی که چتم هاوس منتشر کرد، نوشتند: صحنه‌های باشکوه از مراسم تشییع سردار سلیمانی در سراسر ایران نشان از امواج بی‌پایان سوگوارانی دارد که علیه آمریکا شعار می‌دادند. این صحنه‌ها، فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران بود که  توانایی خود را برای بسیج نیروها به رخ بکشد.

این توانایی و ظرفیت فقط محدود به ایران نیست، بلکه در عراق و لبنان نیز وجود دارد، جایی که قدرت فراخوانی فراملی تهران قابل توجه و مشهود بوده است.

مجلس عراق به پایان حضور ارتش آمریکا در عراق و خروج از این کشور رای داد که این اقدام یکی از پیامدهای منفی اولیه برای آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ به شمار می‌رود. این در حالی است که منطقه همچنان منتظر واکنش‌های بیشتر ایران است. به علاوه، تشدید اعتراضات ضدآمریکایی در منطقه طنین‌انداز خواهد شد.

ترور سردار سلیمانی و استمرار تحریکات ترامپ در توئیتر، ازجمله تهدید به حمله به 52 نقطه از خاک ایران، احساسات دینی و ملی ایرانیان را برانگیخت. ترور یک مقام نظامی رسمی ایران توسط ترامپ، همه مردم ایران از اقشار مختلف، به‌ویژه جوانان را گرد هم آورد.

اقدام اخیر ترامپ علیه ایران همچنین جناح‌های سیاسی مختلف اعم از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلب‌ها را متحد ساخت.

 

تنظیم مجدد سیاست عراق

ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پیامدهایی برای عراق هم داشته  است. حمله آمریکا به دو فرمانده نظامی ایرانی و عراقی به وضعیت امنیتی عراق آسیب زده است و این امر تهدیدی برای شکل‌دهی مجدد فضای سیاسی در این کشور محسوب می‌شود. به علاوه، حمله آمریکا به دو نفر از شخصیت‌های نظامی عراق و ایران، حرکتی در جهت بازگشت به روزهای ضدآمریکایی در عراق است.

مقتدا صدر، روحانی شیعه محبوب و مردمی خواستار تقویت جیش‌المهدی شده‌ که تا سال 2008 عهده‌دار رهبری و فرماندهی این نیرو بوده است. مقتدی صدر همچنین خواستار مقاومت اسلامی در برابر آمریکا شده است.

گروه‌های مقاومت سال‌ها خواستار خروج آمریکا از عراق بوده‌اند، اما درخواست‌های آن‌ها شنیده نمی‌شد یا مورد توجه قرار نمی‌گرفت. اینک با ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، صدای گروه‌های عراقی مخالف حضور آمریکا در عراق به خوبی شنیده می‌شود.

بعید است ایران از خاک سوریه و لبنان برای استمرار انتقام از آمریکا استفاده کند. البته سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله وعده داده است که انتقام خون سردار سلیمانی را با هدف قرار دادن تک تک سربازان آمریکایی خواهد گرفت.

حزب‌الله و دیگر گروه‌های اسلامی می‌توانند به پایگاه‌های آمریکا در سوریه حمله کنند. همچنین حمله به سربازان آمریکایی در شمال شرق سوریه نیز محتمل است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *