أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading

پیامدهای نشست سران اطلاعاتی روسیه، سوریه و ترکیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل آسیا برگزاری نشست امنیتی میان روسای سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه در روسیه را که پس از سال‌ها برگزار شد، تحولی مهم و چشمگیر ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد سوریه با توجه به این پیروزی های میدانی در این نشست پیام محکمی را درباره عقب‌نشینی کامل از اراضی سوریه و تصمیم برای مبارزه با تروریسم و بازگرداندن همه اراضی سوریه، به مقامات ترکیه داده باشد.

رضا حجت شمامی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: اطلاعاتی در باره اهداف و دلایل برگزاری این نشست، با وجود علنی کردن این دیدار، در دسترس نیست، اما اعلام خبر برگزاری آن در چنین شرایطی هدفمند صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برخی تحرکات میدانی در شمال سوریه نشان از آغاز دور جدیدی از تنش و در عین حال گسترش سیطره ارتش سوریه در حومه‌های حلب و ادلب است که توسط جبهه النصره و گروهک‌های تروریستی هم‌ پیمان آن کنترل می‌شود. ماه گذشته ارتش سوریه به پیشروی‌‌های چشمگیری در جنوب حومه ادلب دست یافت و توانست کنترل برخی شهرها و روستاهای تحت سیطره جبهه النصره و گروه‌های مسلح هم‌پیمان آن‌ها را کاملا به ‌دست بگیرد.

این کارشناس مسایل آسیا گفت: براساس برخی گزارش‌ها آمادگی‌های نظامی ارتش سوریه ممکن است با هدف آغاز نبردی در جبهه‌‌های حومه حلب و سپس تکمیل پیشروی در حومه جنوبی ادلب باشد؛ موضوعی که در میدان تحولات سوریه بسیار تعیین کننده خواهد بود.

وی افزود: برگزاری این نشست در چنین شرایطی روزنه‌ای در جهت احتمال حل این مشکلات باز کرد و به نظر می‌رسد سوریه با توجه به این پیشروی‌ها در این نشست پیام محکمی را درباره عقب‌نشینی کامل از اراضی سوریه و تصمیم برای مبارزه با تروریسم و بازگرداندن همه اراضی سوریه، به مقامات ترکیه داده باشد.

این کارشناس مسائل آسیا تاکید کرد: با وجود ادعای رویترز درباره اعلام امکان همکاری با یکدیگر علیه یگان‌های مدافع خلق کرد در شرق رود فرات از سوی سران اطلاعاتی سه کشور، مقامات سوریه آن را تکذیب کرده و گفته‌اند که صرفا درباره عقب‌نشینی ترکیه از همه خاک سوریه گفتگو شده و اساسا درباره امکان همکاری مشترک علیه واحدهای مدافعان خلق کرد صحبتی نشده است.

حجت شمامی ادامه داد: با این حال با توجه به حملات ترکیه به شمال شرق سوریه، کردهای تجزیه‌طلب متقاعد شده‌اند که به سمت دولت سوریه بروند و در نبود آمریکا، دیدگاه‌های روسیه را بپذیرند و اگر از حمایت آن‌ها برخوردار نشوند به دلیل اینکه پشتوانه محکمی ندارند احتمال کشتارشان وجود دارد. در همین راستا هم دولت سوریه از آن‌ها حمایت نشان می‌دهد؛ موضوعی که در حل مسائل سوریه بسیار تعیین کننده است.

حجت شمامی با اشاره به اتفاق نظر ترکیه با روسیه بر سر آتش بس در منطقه واقع در شمال غرب سوریه، گفت: در چند سال اخیر روابط سیاسی، دفاعی، امنیتی و اقتصادی بین ترکیه و روسیه به اوج رسیده و در این شرایط به نظر می‌رسد این نشست‌ها ادامه پیدا خواهد کرد تا جایی که ترکیه را نسبت به تهدیدها متقاعد کند و ضمانت‌های لازم شکل خواهد گرفت که دخالت‌های سرزمینی از طرف ترکیه در سوریه شکل نگیرد.

این کارشناس مسائل آسیا در عین حال گفت: همزمانی اعلام آتش‌بس در ادلب سوریه و طرابلس لیبی نشان می‌دهد نشست این سه کشور به نوع رفتارهایی که در لیبی انجام می‌شود بستگی دارد و توافقات ترکیه و روسیه در خصوص لیبی در رابطه با وضعیت ادلب تعیین کننده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد ترکیه که نتوانسته در سوریه به اهداف اعلامی خود دست یابد، به دنبال این است که از حضورش در شمال سوریه استفاده کند و با جلب حمایت روسیه درخصوص وضعیت لیبی، امتیازاتی نسبت به وضعیت ادلب بدهد و مواضع خود را در این باره به روسیه نزدیک کند، چرا که ترکیه نمی تواند در لیبی کوتاه بیاد و روسیه نیز نیازمند تمامیت ارضی سوریه است. روسیه در لیبی سعی کرد رویارویی با ترکیه شکل ندهد و در ازای آن در ادلب ترکیه تنش‌ها را کم کند.

حجت شمامی در عین حال ایجاد راه‌حل‌هایی برای عادی‌سازی روابط دوجانبه میان سوریه و ترکیه را راهی دراز مدت و دشوار ارزیابی کرد و گفت: به نظر می‌رسد بخشی از نشست روسای سازمان‌های اطلاعاتی این سه کشور در راستای هماهنگی چگونگی این اقدامات بوده است و اگر در لیبی تنش‌ها افزایش یابد با توجه به همسان بودن بازیگران در لیبی و سوریه، احتمال اینکه این موضوع در سوریه نیز تاثیر گذار باشد زیاد است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *