أحدث المقالات

تصاویر | ادای احترام ویژه محمد جواد ظریف به علی‌اکبر ولایتی؛ واعظی و بروجردی هم آمدند

جمعی از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه با علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار علاءالدین برودجردی، محمد جواد ظریف و محمود واعظی حضور دارند./ خبرآنلاین

واکنش روسیه به وتوی آمریکا : هدف واشنگتن کوچاندن فلسطینی‌ها از سرزمین خودشان است

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به وتوی قعطنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا گفت که هدف ایالات متحده در هم شکستن اراده فلسطینی‌ها و راندن آنها از سرزمین خودشان است.

امیرعبداللهیان: صرفا منشأ حمله به سفارت ایران را هدف قرار دادیم

وزیر خارجه ایران گفت با وجودی که جمهوری اسلامی ایران قادر بود عملیات «وعده صادق» را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، اما صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت ایران در دمشق صورت گرفته بود.

Loading
تحلیلگر مسائل غرب آسيا با اشاره به خروج نیروهای اماراتی از یمن:

تضمین امنیت، شرط تداوم حیات اقتصادی امارات

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسيا با اشاره به خروج نیروهای اماراتی از یمن گفت: معادلات میدانی در يمن در حال تغییر است و اين نشان مي‌دهد امکان پیروزی در جنگ برای عربستان و همپیمانانش وجود ندارد؛ به همین دلیل است که انگیزه‌های امارات از تجاوز به يمن، روز به روز نسبت به گذشته کمتر می‌شود.

حسین رویوران در تشریح علل تصمیم امارات درخصوص خروج نیروهای نظامی‌اش از یمن اظهارکرد: با تحولاتی که در صحنه جنگ یمن اتفاق افتاد، امارات از پیروزی در این نبرد ناامید شده است. در عین حال با توجه به تنش‌هایی که امارات در هفته‌های گذشته تجربه کرده، اولویت‌های جدیدی برای این کشور ایجاد شده است. به عبارت دقیق تر احضار سفیر امارات در تهران و ارائه تمام مدارک راداری که نشان می‌داد ایران از زمان بلند شدن پهپاد متجاوز آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران از پایگاه «الظفره» تا زمان سرنگونی، آن را زیر نظر داشته، برای امارات قابل تصور نبود.

وی توضیح داد: این مسائل نشان داد اولا ایران بر صحنه کاملا تسلط دارد و ثانیا اگر هر اتفاقی از سوی سرزمین امارات بیفتد، ایران امارات را مسئول آن می‌داند. این موضوع امارات را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داد. امارات تصور می‌کرد این ادعای آمریکا که آن هواپیما رادارگریز است و بدون این که کسی بفهمد از کجا بلند شده می‌تواند برنامه‌های‌شان را پیاده کند، درست است، در حالی که اطلاعات ایران نشان داد با امکانات نظامی‌اش تسلط کامل اطلاعاتی و نظامی بر میدان دارد و تهران نقش امارات را در این مسئله از نظر دور نمی‌دارد.

رویوران گفت: حادثه فجیره در آب‌های امارات رخ داد و سرنگونی پهپاد هم مرتبط با امارات بود، چرا که مبدا آن امارات بود. این موضوع اتفاقا از نگاه ایران، امارات را در زمره عوامل تنش‌زا قرار می‌دهد. می‌توان گفت مجموعه این مسائل امارات را وادار کرد که نیروهایش را از یمن خارج کند، به این دلیل که اولویت‌های جدیدی برای حفظ امنیتش ایجاد شده بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه احتمال خروج کامل نیروهای امارات از یمن هم وجود دارد، ادامه داد: به هر حال شورای همکاری خلیج فارس به طرفداری از عربستان به صورت جمعی وارد جنگ یمن شده بود، ولی الان شاهدیم کویت که شش هواپیما فرستاده بود، آن‌ها را فراخواند و دیگر در این جنگ حضور ندارد، قطر هم که 12 هواپیما فرستاده بود، عقب‌نشینی کرده و حتی بحرینی که همچنان با عربستان است، نیروهایش را از یمن فرا خوانده است.

این تحلیلگر با تاکید بر اینکه همه کشورها اولویت‌هایی دارند و تاکنون اولویت‌های امارات در این نیست که به طور کامل از یمن خارج شود، اضافه کرد: البته در یمن معادلات میدانی هم در حال تغییر است؛ به طوری که در میدان، نیروهای یمنی ابتکار عمل را در دست گرفته‌اند و در جنوب یمن که محل استقرار اماراتی‌ها بوده، 2 هزار کیلومتر مربع را آزاد کرده‌اند. این نشاندهنده تحول در جنگ است. استفاده از پهپادها، موشکهای کروز و بالستیک و حملاتی که به عربستان انجام می‌گیرد، همه نشان دهنده این واقعیت است که امکان پیروزی در جنگ، برای عربستان و همپیمانانش وجود ندارد و به همین دلیل انگیزه‌های امارات روز به روز نسبت به گذشته کمتر می‌شود.

رویوران با اشاره به اختلافات گسترده میان امارات وعربستان یادآور شد: امارات سعی می‌کرد بنادر یمن و جزیره «سقطرا» را در اختیار داشته باشد و این را در چارچوب فعالیت‌های شرکت «موانی دبی» انجام می‌داد. این شرکت تا کنون بیش از10 بندر بین المللی را در اختیار گرفته و گسترش نقش امارات در اداره بنادر جهان موضوعی است که برای این کشور اهمیت دارد. امارات تصور می‌کرد می‌تواند نقش اداره بنادر یمن را داشته باشد، اما اکنون به این نتیجه رسیده که شرایط در جهت تحقق چنین خواسته‌ای حرکت نمی‌کند. در جنوب یمن، مردم علیه این کشور تظاهرات کردند و این تظاهرات نشان داد که امارات از پایگاه اجتماعی برای ایجاد و استمرار چنین وضعیتی برخوردار نیست.

وی در عین حال به اختلافات شدید میان ابوظبی و دبی به عنوان دو امیرنشین امارات اشاره کرد و گفت: ابوظبی در بحث هم پیمانی با عربستان، سیاسی برخورد می‌کند، اما دبی نیازهای خود را ملاک قرار می‌دهد. دبی صدها میلیارد دلار در این شهر سرمایه‌گذاری کرده تا آنجا محل رفت و آمد گردشگران شود. فرودگاه‌های امنی داشته باشد و در آن مناطق آزاد تجاری، سایبری و رسانه‌ای ایجاد شود. همه این‌ها لازمه‌اش تضمین امنیت است و دخالت امارات در یمن عملا امنیت دبی را تهدید می‌کند. دبی دنبال امنیت است، در حالی که ابوظبی به دلایل سیاسی دنبال نفوذ است و این دو در مورد امارات با هم تعارض جدی دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: حتی زمانی که انصارالله فرودگاه دبی را هدف حمله قرار داد، دبی آن را اعلام نکرد، چون اعلام اینکه آنجا ناامن است، باعث فرار سرمایه‌هایی می‌شود که در دبی به کار گرفته شده بودند. امارات ناچار شد موضوع را علی رغم نمایش فیلم‌های حمله از سوی انصارالله نفی کند. بنابراین اولویت‌های دبی با اولویت‌های ابوظبی کاملا متفاوت است.

رویوران در پایان با تاکید بر اینکه عقب نشینی امارات از یمن کمک می‌کند یمن متحدتر شود و بحران زودتر پایان یابد، تصریح کرد: این نکته مهمی است. در سودان هم شعارهای مردم این بوده که ارتش سودان مستقر در یمن برگردد. پنج تیپ از یمن در جنوب عربستان از سودانی‌ها هستند. اگر آن‌ها از آن کشور خارج شوند، انصارالله تا هر جا بخواهد می‌تواند پیش رود. امارات و عربستان نیروی زمینی چندانی ندارند و متکی به مزدورها هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *