جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ادعای اف‌بی‌آی: هکرهای چینی به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند

تهران-ایرنا- رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) مدعی شد، هکرهای وابسته به دولت چین، به زیرساخت‌های حیاتی آمریکا نفوذ کرده‌اند و منتظر «لحظه مناسب برای وارد کردن ضربه ای مخرب و ویرانگر» هستند.

ایرانی های همراه اسرائیلی های مخالف

روز جمعه میلیون ها نفر از مردم ایران در راهپیمایی حمایت از انتقام نیروهای مسلح ایران بابت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق شرکت کردند، خبری که در بهبوهه هیاهوی حمله پهبادی کذایی بر علیه پایگاه شکاری نیروی هوایی ایران در اصفهان کمرنگ ماند.

Loading
فارن پالیسی تفسیر کرد

پیامدهای اقتصادی مخرب خروج از برجام برای آمریکا

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ | اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بعید است دولت 'دونالد ترامپ' بتواند سایر امضاکنندگان توافقنامه هسته ای ایران را با خود همراه و با اعمال تحریم ها و فشارهای مالی تهران را وادار به تمکین به مطالبات خود کند.

نشریه فارن پالیسی نوشت: برخلاف تصور کاخ سفید، خروج ‘دونالد ترامپ’ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و از سرگیری اعمال تحریم های یکجانبه علیه ایران نه تنها باعث تمکین تهران به مطالبات ترامپ نخواهد شد بلکه به ساز و کارهای دیپلماتیک و کنترل تسلیحات هسته ای لطمه خواهد زد و پیامدهای اقتصادی مخربی برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.
فارن پالیسی در ادامه تفسیر خود افزود: بعید است تلاش آمریکا برای جلب همراهی سایر کشورها در اعمال تحریم های جدید نیز راه به جایی ببرد. هیچ بانک و شرکت خارجی، بویژه کشورهای ناراضی از اعمال دوباره تحریم های آمریکا حاضر به تن دادن به این تحریم ها نیست. هیچیک از شرکت های چندملیتی اکنون ایران را هدف فشار مالی و انزوای دیپلماتیک قرار نداده است.
افزون بر این، با توجه به دشواری تشریح قوانین و مقررات تحریم های جدید برای بانک ها و شرکت های خارجی، حتی به فرض پذیرش تحریم های جدید آمریکا توسط شرکت های خارجی، بسیاری از این شرکت ها برای اجرای این مقررات دچار سردرگمی خواهند شد.
چین و هند بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و احتمالا با آمریکا همراهی نخواهند کرد و حتی فرصت های تازه ای برای خریداری نفت بیشتر از ایران برای آنها فراهم می شود. در واقع، این امر تاثیر تحریم ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.
در مورد همکاری شرکت های مالی و بانک های خارجی با آمریکا نیز تردید وجود دارد و احتمالا بسیاری از آنها مفرهایی برای در امان ماندن از تحریم های آمریکا پیدا می کنند. سران اروپا تهدید کردند که اعمال دوباره تحریم های آمریکا، راه داد و ستد پایدار شرکت های شان را با ایران تضمین می کند. این شرکت ها راه هایی برای دور زدن مقرراتی پیدا می کنند که آنها را از پیروی از تحریم های آمریکا منع می کند.
حال متحدان آمریکا از تحریم ها خسته اند و از زورگویی های آمریکا به خود و شرکت های شان به تنگ آمده اند. درواقع، اقدامات آمریکا علاوه بر کاهش تاثیر تحریم ها، زندگی مردم این کشور را هزینه برتر و ناامن تر می کند. مصداق این امر را می توان در گران شدن نفت به محض اعلام تحریم های جدید علیه ایران یافت.
تحریم های آمریکا باعث می شود روسیه و عربستان به عنوان عرضه کنندگان جایگزین برای پرکردن خلاء بازار نفت قدرت و نفوذ بیشتری به دست آورند.
علاوه بر این، تحریم های جدید ایران به منشاء تنش های بزرگ در روابط آمریکا و چین، بزرگترین خریدار نفت ایران، است.
در نهایت، این تحریم ها باعث تضعیف قدرت تحریم ها به عنوان ابزار دست دولتمردان آمریکا می شود. اعمال تحریم های حداکثری به عنوان شالوده سیاست خارجی، برای دولت ترامپ مخرب و ویرانگر است.

منبع: ایرنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *