جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

Loading

أحدث المقالات

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

پاسخ‌های بالقوه اسرائیل به ایران بین حمله به نیرو‌های نیابتی تا تهاجم سایبری است / اسرائیل دو بار در روز‌های اخیر، حمله اش به ایران را متوقف کرده

سه منبع اسرائیلی به ای بی سی نیوز گفتند که اسرائیل حداقل دو شب در روزهای گذشته حملات تلافی جویانه علیه ایران را آماده کرده اما سپس آن را متوقف کرد.

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم/ من واقعا تا حالا نمی دانستم اسرائیل بدون امریکا 10دقیقه دوام نمی آورد

ماجرای توفان‌الاقصی به همه جهان نشان داد که اسراییل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است. اسراییل هیچ چیز نیست و 10 دقیقه بدون امریکا دوام نمی‌آورد. من این را نمی‌دانستم.

Loading

امید انگلیس به کمک های زیرساختی چین

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ | اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: چین به واسطه اجرای طرح یک کمربند - یک جاده می تواند سهم مهمی در مقابله با تغییرات اقلیمی داشته باشد.

آلیسون هوئار در یادداشتی که اندیشکده چتم هاوس منتشر کرد، نوشت: برای مقابله با چالش های تغییرات اقلیمی، افزایش چشمگیر بودجه زیرساخت های پایدار ضروری است. مارک کارنی، رئیس بانک انگستان، اخیرا برآورد کرده است که تحقق اقتصاد کم کربن، مستلزم افزایش چهار برابری بودجه سرمایه گذاری در فن آوری های جدید و طرح های زیرساختی بلند- مدت است.

چین به واسطه اجرای طرح جاده و کمربند خود می تواند به تامین این بودجه کمک کند. این طرح با توجه به بلندپروازی ها و مقیاس قابل توجه (چین تا به حال 1 تریلیون دلار برای اجرای پروژه های جاده و کمربند اختصاص داده است) آن می تواند تاثیری تحول آمیز داشته باشد.
زیرساخت های پایدار از یک طرف پیامدهای منفی اجتماعی و زیست- محیطی را به حداقل می رساند و از طرف دیگر موجب تحولات مثبت شده و باعث بهبود محیط زیست، معیشت و اقتصاد می گردد. از این رو، سرمایه گذاری در این طرح ها، نقش مهمی در کمک به کشورها برای حرکت به سوی توسعه روش های کم کربن ایفا می کند.
این موضوع نه تنها برای دستیابی به هدف چین از پیشبرد توسعه پایدار از طریق جاده و کمربند کمک می کند، بلکه فرصتی در اختیار چین می گذارد تا در زیرساخت های پایدار، پیشتاز جهان باشد. با این حال، دستیابی به این هدف مشروط به تغییر رویکردهای دولت چین و سرمایه گذاران آن خواهد بود.
در حال حاضر، جامعه مالی چین به طور گسترده ای شاهد تاثیر مسائل زیست- محیطی و اجتماعی بر ریسک مالی هستند. برای مثال، سیاست های بانکی و دستورالعمل های موجود در مورد اعتبار سبز بیانگر لزوم تطابق طرح های خارجی با قوانین ملی است و توصیه می کند که در زمینه حفظ محیط زیست و اجتماع، بهترین شیوه های بین المللی را به کار گیرند. علاوه بر این، در تعدادی از بخش ها (جنگلداری، لاستیک و معدن) دستورالعمل هایی ارائه شده است تا شرکت ها را در ارتقای مدیریت ریسک های اجتماعی و زیست- محیطی خود، یاری کند.
اگرچه این سیاست ها مثبت هستند، اما هدف آنها در اصل به کاهش پیامدهای منفی مربوط به سرمایه گذاری منحصر است. از این رو، در پاسخ به تقاضای کشورهای شریک، نقش چین تامین بودجه و خدمات بوده و در موضوع شرایط و ضوابط، ورود نکرده است. علاوه بر این، بانک های چینی چندان نگران تطابق کل سرمایه گذاری با دستور کار تغییرات اقلیمی یا اهداف توسعه پایدار نبوده اند. بنابراین، اگرچه بانک های چینی تامین اعتبار سبز را به طور چشمگیری افزایش داده اند، اما سرمایه گذاری در بخش های آلاینده نظیر زغال سنگ را نیز ادامه داده اند.
اگر چین در هدف خود برای پیشبرد توسعه پایدار جدی باشد، نیازمند یک رویکرد دقیق و سازگار است. این موضوع برای طرح جاده و کمربند بدین معناست که چین باید با دولت های شریک همکاری کند تا تقاضا برای زیرساخت های پایدار افزایش یابد و مطمئن شود که سرمایه گذاری های آن به پیشبرد نوآوری و شیوه های بهینه کمک می کند. از تدارکات پایدار می توان به عنوان یک ابزار سیاسی برای دستیابی به این هدف استفاده کرد.
تدارکات پایدار در چین رویکرد جدیدی محسوب می شود. اگرچه تدارکات پایدار در این کشور مفهومی مشهور است، اما استفاده از آن به مدیریت زنجیره عرضه محدود شده و شامل کل تشکیلات نشده است. همچنین، این موضوع بدین خاطر در چین رویکرد جدیدی تلقی می شود که این کشور را به نفوذ در سیاست تدارکات دولت خارجی مجبور می سازد. با این وجود، ترغیب استفاده از تدارکات پایدار را باید در راستای همکاری و منافع متقابل چین و شرکای آن قلمداد کرد. از این رو، این رویکرد در راستای اصول تعامل خارجی چین و همچنین در راستای اهداف طرح جاده و کمربند برای بهبود هماهنگی سیاست ها و ارتقای پیشرفت های اکولوژیکی در انجام سرمایه گذاری و تجارت خواهد بود.
رویکرد تدارکات پایدار درواقع رویکرد بانک های توسعه چند- جانبه (MDBs) است. این بانک ها به دنبال آن هستند تا استفاده از تدارکات پایدار را ترغیب کنند، اما وام گیرندگان دولتی را به آن ملزم نسازند. این امر حاکی از آن است که اجرای تدارکات پایدار نیازمند سطح ظرفیتی نسبتا بالا در بخش دولتی و خصوصی است و از این رو، در کشورهای مختلف، رویکردهای متفاوت و درجات مختلفی از بلندپروازی های پایدار، مناسب خواهد بود.
براین اساس، رویکرد بانک های توسعه چندجانبه به دنبال آن است تا در سیاست های خود روشن سازد که دولت های وام گیرنده در ارزیابی «ارزش پولی» پروژه ها بتوانند معیارهای پایداری را لحاظ کنند. علاوه بر این، این بانک ها با دولت ها همکاری کرده اند تا ظرفیت سازی های لازم برای استفاده از این رویکرد و بودجه آن را مشخص کنند. بنابراین، اگرچه برای استفاده از این ابزار سیاسی، شرطی وجود ندارد اما استفاده از آن به طور فزاینده ای به عنوان ابزاری فعال قلمداد می شود که برای یافتن راه حل های اجرای زیرساخت پایدار به کشورهای شریک کمک می کند. بانک های چین نیز در تامین منابع مالی به سایر کشورها می توانند از این رویکرد استفاده کنند.
بنابراین، طرح جاده و کمربند می تواند به تحقق این پیش بینی کمک کند که زیرساخت های پایدار، «موضوع رشد آینده» خواهد بود. این امر فرصت بزرگی برای بخش خصوصی چین، با توجه به توانمندی های آن در حوزه زیرساخت، محسوب می شود. با این وجود، چین باید این فرصت را مغتنم شمرده و تخصص بخش خصوصی خود را در طراحی، ساخت و اجرای زیرساخت پایدار تقویت کند.
دستیابی به تدارکات پایدار به چند طریق امکانپذیر است. تا آنجا که به بانک های چین مربوط می شود، این بانک ها باید استفاده از تدارکات پایدار توسط وام گیرندگان بخش خصوصی را بیش از پیش ترغیب سازند. به عنوان مثال، این بانک ها می توانند استفاده از تدارکات پایدار را، به عنوان بخشی از سیاست های حفاظتی اجتماعی و زیست-محیطی، ضروری قلمداد کرده و یا با ارائه وام ارزان تر به شرکت هایی که سیاست اعتبار سبز را اجرا می کنند، آن ها را تشویق و ترغیب کنند. تا جایی که به دولت مربوط است، دولت باید در فرایند تایید فعالیت خارجی، شرکت ها را به رعایت معیارهای پایداری ملزم سازد و یک دستورالعمل رسمی در مورد زیرساخت پایدار در اختیار شرکت ها قرار دهد.
چین از طریق همکاری با کشورهای شریک و اولویت بخشی به توسعه بخش خصوصی خود، می تواند به تحول در بخش زیرساخت کمک کند. با انجام این کار، چین در مقابله با تغییرات اقلیمی و قراردادن جهان در مسیر پایدار سهم مهمی خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *