جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

روسیه بزرگترین تامین کننده نفت چین باقی ماند

تهران- ایرنا- داده‌های گمرکی دولت چین نشان می‌دهد، روسیه در ماه مارس همچنان اولین تامین کننده نفت این کشور باقی مانده و واردات نفت از روسیه به رکورد تاریخی ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه در ژوئن سال گذشته میلادی نزدیک می‌شود.

اوکراین با ده‌ها پهپاد تاسیسات انرژی روسیه را هدف قرار داد

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع اطلاعاتی اوکراین از حمله گسترده این کشور به تاسیسات انرژی روسیه خبر داد. بر اساس این گزارش، پهپادهای اوکراینی یک تاسیسات ذخیره سوخت و سه پست برق را مورد هدف قرار داده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز حملات گسترده اوکراین با پهپادهای دوربرد در بامداد روز شنبه اول اردیبهشت را تایید کرده است.

Loading

اهداف راهبردی هند از تقویت روابط با شورای همکاری خلیج‌فارس

۱۴۰۱/۰۷/۱۱ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین - گفتگو: کارشناس مسائل شبه‌قاره درباره سخنان اخیر وزیر امور خارجه هند مبنی بر امضای یک تفاهم نامه میان دهلی نو و شورای همکاری خلیج‌فارس با موضوع مکانیسم‌های مشورتی گفت: «هدف اصلی هند از روابط با شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس، بویژه امارات متحده عربی این است که ضمن همکاری با امارات و رژیم صهیونیستی در برابر رقیب کوچک خود یعنی پاکستان و رقیب بزرگ خود یعنی چین به نوعی صف‌آرایی کند.»

امین رضایی‌نژاد در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: «هند دو راهبرد را برای آفریقا و آسیا در نظر گرفته است؛ یکی همکاری با کشورهای آفریقایی حاشیه اقیانوس هند یعنی کشورهایی که در سواحل شرقی اقیانوس قرار دارند و دیگری کشورهای حاشیه خلیج فارس.»

کارشناس مسائل شبه‌قاره با اشاره به اینکه بحث رابطه هند با کشورهای حاشیه خلیج فارس از دو جنبه اهمیت دارد، توضیح داد: «نخست مسئله انرژی و دیگری مهار پاکستان. زیرا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس منافع زیادی برای پاکستان دارند. اولا پاکستان یکی از مهمترین تامین‌کننده‌های نیروهای کار در این منطقه است و دیگر اینکه اولین محل دریافت بودجه‌های امدادی و کمک‌های مالی بین‌المللی پاکستان از این منطقه است.»

وی ادامه داد: «لذا هند تلاش می‌کند در توسعه روابطش با کشورهای حاشیه خلیج فارس نگاه کشورها را به پاکستان تعدیل کند.»

به گفته رضایی‌نژاد، در این بین هند، نگاه ویژه‌ای به امارات متحده عربی دارد و در حقیقت خیلی نباید به عبارت پرطمطراق 6 کشور حاشیه خلیج فارس معطوف شد، بلکه باید به این نکته توجه کرد که اصلی‌ترین و شاید تنها هدف هند از همکاری‌های خود با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، امارات متحده عربی است.

این کارشناس با اشاره به اینکه هند تلاش دارد مثلثی شامل هند، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی شکل دهد، گفت: «این مثلث دقیقا در مقابل مثلث پاکستان، ترکیه و قطر قرار خواهد گرفت.»

وی افزود: «دهلی‌نو قصد دارد با شکل دادن به این سه‌گانه، به موازنه علیه پاکستان در منطقه دست بزند و در نهایت بتواند رفتار چین را به عنوان یک ابرقدرت کنترل کند. همچنین بهترین راهبردی که می‌توان برای هند امروز مطرح کرد، همین است و چشم‌انداز توسعه‌ای بزرگ‌تر از این فعلا متصور نیست.»

رضایی‌نژاد در ادامه توضیح داد: «نگاهی که هند به کشورهای شرق آفریقا دارد نیز در رقابت بزرگ خود با چین است. درواقع هند را در دو رقابت می‌توان دید؛ یکی رقابت کوچک با پاکستان و دیگری رقابت بزرگ با چین.»

وی ادامه داد: «اگر نگاه‌های راهبردی و برنامه‌های عمیق عملیاتی یک کشور را بخواهیم در نظر بگیریم برای هند این رابطه با کشورهای مناطق شرقی آفریقا و کشورهای سواحل اقیانوس هند معنا دارد.»

کارشناس مسائل شبه‌قاره تاکید کرد که برای هند در راهبرد کوچک خود به طور مشخص امارات متحده عربی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. کمااینکه امارات متحده عربی نیز تلاش می‌کند بین همه طرف‌های درگیر در منطقه به گونه‌ای موازنه‌ ایجاد کند که بتواند جایگاه خود را حفظ نماید؛ امری که برای هند نیز بسیار مطلوب است.

وی در این رابطه گفت: «در خصوص ایران نیز با وجودیکه به دنبال تحریم‌های آمریکا خیلی تحت فشار قرار گرفتیم و روابط اقتصادی‌مان با کشورها کاهش پیدا کرد، ولی امارات متحده عربی جزء معدود کشورهایی بود که علیرغم وجود برخی اختلافات و مشکلات، روابط اقتصادی‌اش با ایران را به‌خوبی حفظ کرد.»

به گفته این کارشناس، این سیاست برای هند نیز سیاست مطلوبی است و می‌تواند سرمایه‌گذاری پایداری را روی روابط خود با امارات متحده عربی انجام دهد تا هم موازنه گری را از طریق مثلث مذکور شکل دهد و هم جای پای خود را در منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای که مملو از انرژی هیدروکربنی است، محکم کند. زیرا هند در حال توسعه است و طبقه متوسط آن در حال بزرگ شدن؛ طبقه‌ای که کاربر اصلی انرژی هستند.

رضایی‌نژاد با اشاره به اینکه هند نیاز دارد از نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود خلاص شود و به منابع جدیدی مثل گاز و نفت روی بیاورد، افزود: «از این رو دهلی‌نو این منطقه در خلیج‌فارس و خاورمیانه را به عنوان یک هدف راهبردی در نظر گرفته است اما این منطقه به اندازه کشورهای ساحل شرقی آفریقا برای هند اهمیت ندارد.»

این کارشناس درباره ظرفیت امارات برای همراهی با هند نیز توضیح داد: «ابوظبی ظرفیت بالایی برای چنین همکاری‌هایی دارد؛ در حقیقت رویکرد امارات به منطقه شبه‌قاره هند به نسبت سال گذشته میلادی و هماهنگی‌هایی که در سیاست خارجی خود با عربستان سعودی داشت تغییر کرده است.»

وی ادامه داد: «امروز در مسئله افغانستان، امارات متحده عربی دیگر آن کنشگر سابق نیست یا در مسئله پاکستان و در تغییر دولت‌ها رویکرد پیشین را ندارد و نمی‌خواهد به صورت یک‌جانبه روابطش را در منطقه جنوب آسیا یا شبه‌قاره هند به گونه‌ای پیش ببرد که روابطش به سمت روابط صفر و یکی برود. »

رضایی‌نژاد افزود: امارات تلاش دارد تا در روابطش با کشورهای منطقه توازن برقرار کند.

وی در نهایت تاکید کرد که چون امارات از چنین ظرفیتی برخوردار است هند از بین 6 کشور حاشیه خلیج فارس در توسعه روابط خود با امارات متحده عربی موفق‌تر خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *