جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

سنتکام: ۴ پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم

سازمان سنتکام در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس» مدعی شد که ارتش آمریکا توانسته چهار فروند پهپادی را که انصارالله به پرواز درآورده، هدف قرار داده و سرنگون کند.

Loading

تاثیر جنگ اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: محاصره نظامی بنادر اوکراین، صادرات محصولات زراعی حیاتی برای جهان را متوقف کرده و جمعیت آسیب پذیر در کشورهای در حال توسعه را در معرض قحطی قرار داده است. تا پیش از آغاز جنگ، اوکراین و روسیه 100 درصد گندم وارداتی سومالی، 80 درصد واردات مصر و 75 درصد گندم مورد نیاز سودان را تامین می کردند.

وب سایت اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس در یادداشتی نوشت: قیمت جهانی مواد غذایی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین، به بالاترین میزان خود رسیده و بسیاری از مردم در کشورهای سراسر جهان از پیامدهای آن رنج می برند. سازمان‌های بشردوستانه نه تنها برای دسترسی به آوارگان جنگ زده اوکراینی با مشکل مواجه هستند، بلکه برای ادامه فعالیت‌های خود در سایر نقاط جهان با چالش افزایش سرسام‌آور قیمت‌های مواد غذایی و انرژی مواجه شده اند.

تأثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهانی بدتر از قبل خواهد شد. محصولات مزارع اوکراین معمولاً در ماه های ژوئن و ژوئیه برداشت شده و در نیمه دوم سال صادر می شوند. سازمان ملل پیش بینی می کند تا 30 درصد از مزارع یا زیر کشت نرفته اند یا محصولات آن ها برداشت نخواهد شد، زیرا بسیاری از کشاورزان یا به مناطق جنگی اعزام شده اند یا زمین های کشاورزی خود را ترک کرده اند. برخی دیگر نیز برای دسترسی به کود و همچنین سوخت برای ماشین‌آلات کشاورزی با مشکل مواجه هستند.

از آنجایی که جنگ، میزان برداشت محصول در اوکراین را کاهش داده است به احتمال زیاد، بازارهای جهانی در فصول آینده با کمبود مواد غذایی مواجه خواهند شد. روسیه با محاصره نظامی اودسا – مرکز اصلی صادرات اوکراین – و بنادر اطراف آن، و همچنین با محاصره سایر شهرهای بندری بزرگ، ارتباط دریایی اوکراین با جهان را قطع کرده است.

اتحادیه اروپا (EU) در تلاش است تا مواد غذایی را از طریق مسیرهای زمینی از اوکراین خارج کند، اما برای انجام آن با موانع بزرگی مواجه است. جاده‌ها و راه‌آهن‌های اوکراین با کمبود بودجه برای تعمیر و نگهداری مواجه هستند. در حالیکه حمل و نقل کالا در سراسر اوکراین حتی قبل از جنگ یک چالش عمده بود، اکنون شریان های تجاری این کشور به هدف بمباران های روسیه تبدیل شده اند.

محموله‌هایی هم که به مرز می‌رسند، برای تخلیه و بارگیری مجدد با تأخیرهای طولانی مدت مواجه می‌شوند، چرا که بسیاری از خطوط راه‌آهن اوکراین که در دوران شوروی سابق ساخته شده اند با خطوط راه‌آهن اتحادیه اروپا سازگار نیستند.

به نظر می رسد هدف قرار دادن شهرهای بندری توسط روسیه اقدامی بسیار راهبردی باشد. این اقدام، پیام روشنی برای جامعه بین الملل است تا با درخواست های کرملین برای پایان دادن به محاصره بنادر اوکراین در ازای لغو تحریم های روسیه موافقت شود. بمباران شهرهای بندری اوکراین به امید برای بازگشت به جایگاه سابق خود به‌عنوان یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان جهانی گندم و روغن آفتاب‌گردان آسیب جدی وارد می‌کند، زیرا شرکت‌های خارجی کمی حاضر خواهند بود تا زمانی که محاصره روسیه همچنان ادامه دارد، تجارت خود در دریای سیاه را از سر بگیرند.

اگرچه برخی کشورها به دنبال واردات محصولات سایر کشورهای تولیدکننده مواد غذایی هستند تا از این طریق کمبودها را جبران کرده و قیمت مواد غذایی کاهش یابد، اما در در بسیاری از مناطق از جمله ایالات متحده، آمریکای جنوبی، اروپا و هند، کشاورزان با تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی از جمله افزایش دما و خشکسالی مواجه هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *