جدیدترین مطالب

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس در غزه

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: پژوهشگر مسائل خاورمیانه گفت: نشست قاهره برای آتش‌بس در غزه بی‌نتیجه پایان یافت و در آستانه یک‌سالگی شروع این درگیری‌ها، همچنان خبری از توافق برای پایان جنگ نیست.

تحلیلی بر دکترین نظامی ژاپن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ژاپن گفت: روند افزایش بودجه نظامی ژاپن به‌شکلی است که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 در مقام سوم رشد بودجه نظامی دنیا قرار گیرد، اما این به‌معنای قرار گرفتن این کشور در موقعیت جنگی و نظامی شدید نیست.

عوامل و پیامدهای گسترش تهدیدهای امنیتی در کرانه باختری

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: در بحبوحه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، کرانه باختری نیز «اوضاع ناپایداری» را تجربه می‌کند، به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر و به موازت تشدید حملات صهیونیستی علیه غزه، تنش‌ها در این منطقه حساس، روند تصاعدی یافته و «تهدیدهای امنیتی» علیه رژیم صهیونیستی چنان اوج گرفته که محافل امنیتی و اطلاعاتی آن را به‌شدت نگران کرده است.

انتیموان: جبهه جدید جنگ تجاری چین و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اخیرا چین اعلام کرد که از پانزدهم سپتامبر سال جاری میلادی، محدودیت‌هایی را برای صادرات انتیموان خود اعمال می‌کند؛ محدودیت‌های صادراتی شامل شش محصول مرتبط با انتیموان از جمله سنگ معدن انتیموان، فلزات انتیموان و فناوری ذوب و جداسازی طلا – انتیموان می‌شود.

افزایش تعرفه ورود خودروهای برقی عامل تنش جدید بین اروپا و چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اخیرا، وزارت بازرگانی چین نسبت به اعمال تعرفه‌های اضافی از سوی اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی به سازمان تجارت جهانی (WTO) شکایت کرد. به گفته وزارت بازرگانی چین، این اقدام اروپا، قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) را به شدت نقض کرده و همکاری‌های جهانی در زمینه‌ تغییرات اقلیمی را به چالش می‌کشد. پکن از اتحادیه اروپا خواسته تا به سرعت اقدامات غلط خود را اصلاح و با همکاری یکدیگر هم از ثبات همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین – اتحادیه اروپا و هم از زنجیره صنعتی و تامین خودروهای برقی محافظت کنند.

تفاوت انتخاب ترامپ یا هریس برای چین؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: دونالد ترامپ در طول دوران ریاست جمهوری خود در سال های 2016-2020 از مهار فزاینده چین حمایت کرد. لفاظی‌های ضد چینی ترامپ با اقداماتی محدودکننده علیه پکن همراه شد. در واقع اقدام علیه پکن هم توسط قوه مجریه و هم توسط کنگره انجام شد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاست ضد چین معتدل‌تر شد اما دامنه آن همچنان گسترش یافت. نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا بر ماهیت سیاست ایالات متحده در قبال چین تأثیری نخواهد داشت. با این حال، پیروزی ترامپ می‌تواند وخامت روابط دوجانبه را تسریع کند.

Loading

أحدث المقالات

تحلیلی بر تحولات اخیر در روابط مصر و ترکیه و پیامدهای آن

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: مصر و ترکیه روابط رو به پیشرفتی را طی می‌کنند. در 7 ماه گذشته، شاهد دو «تحول مهم» در مناسبات ترکیه و مصر بوده‌ایم؛ نخست سفر اردوغان به مصر (۱۴ فوریه ۲۰۲۴ / ۲۵ بهمن ۱۴۰۲) که برای نخستین بار بعد از حوادث سال 2013 مصر و برکنار مرسی از قدرت انجام شد. دوم، سفر اخیر سیسی، رئیس جمهور مصر به ترکیه (14 شهریور 1403) که بعد از 12 سال انجام شد و می‌توان آن را بسیار مهم و آغاز مرحله جدیدی در روابط مصر و ترکیه عنوان کرد.

کریدور زنگزور؛ دربردارنده منافع ناتو و غرب در منطقه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آذربایجان گفت: کریدور غیر قابل پذیرش زنگزور، مسیری برای عبور غرب و ناتو به سمت دریای خزر است که باز کردن این مسیر در راستای منافع روسیه نیست و نمی‌تواند در سیاست راهبردی این کشور جایی داشته باشد.

تعطیلی همه مدارس آنروا در نوار غزه

تهران- ایرنا- آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) از تعطیلی همه ۲۰۰ مدرسه ای خبر داد که زیر نظر این آژانس در نوار غزه فعالیت داشتند.

راهبرد جدید یمنی‌ها در قبال اسرائیل/ روزهای سختی در انتظار تل‌آویو و حامیانش است

تهران- ایرنا- یک تحلیلگر مسائل نظامی یمن سخنرانی اخیر رهبر جنبش انصارالله یمن درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی را به منزله تحولی راهبردی دانست و از روزهای سختی خبر داد که در انتظار تل آویو و حامیان آن است.

پلوسی: اوضاع غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا  اوضاع غزه را «بشدت غیرقابل تحمل» خواند اما مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دارد از خود دفاع کند.

ادعای مقام آمریکایی در مورد تلاش روسیه برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۱۵ آبان

تهران – ایرنا – روزنامه واشنگتن پست به‌نقل از یک مقام اطلاعاتی آمریکایی مدعی شد که روسیه با استفاده از هوش مصنوعی و تمرکز بر ایالات‌ رقابتی به دنبال پیروزی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در انتخابات نیمه پاییز است.

Loading

چشم‌انداز اجرای طرح یک کمربند-یک راه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، طی سفر به قزاقستان و اندونزی در سپتامبر و اکتبر 2013 ابتکار مشترک کمربند اقتصادی جاده ابریشم و راه ابریشم دریایی قرن بیست‌ویک را مطرح کرد که به «کمربند و راه» معروف شد؛ وی این طرح را محور اصلی سیاست خارجی و داخلی خود معرفی کرد. در حال حاضر 145 کشور دنیا، بخشی از این طرح بزرگ اقتصادی چین هستند. علی خوانساری-تحلیلگر مسائل بین‌الملل

ابتکار جاده ابریشم جدید مشتمل بر مسیر خشکی (کمربند) و مسیر دریایی (راه) است. مسیر خشکی از چین شروع شده و با گذر از آسیای مرکزی به قلب اروپا می‌رسد. همچنین کمربند جاده ابریشم چهار منطقه آسیای مرکزی، آسیای غربی، آسیای جنوبی و شبه‌جزیره عرب را به هم وصل می‌کند. راه دریایی ابریشم نیز عمدتاً مشتمل بر کریدورهای اقتصادی چین-پاکستان، بنگلادش-چین-هند- میانمار است.

هدف نهایی ابتکار یک کمربند-یک راه ساختن جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای بشریت است که به‌عنوان یک سیستم جهانی جدید از وابستگی‌های متقابل اقتصادی، سیاسی و امنیتی با چین در مرکز تعریف می‌شود. به همین دلیل رهبران چین یک کمربند-یک راه را به‌عنوان استراتژی ملی با عناصر اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک توصیف می‌کنند.

 

ابتکار یک کمربند-یک راه در سال 2021

مشارکت و سرمایه‌گذاری مالی چین در کشورهای ابتکار یک کمربند-یک راه در سال 2021 میلادی 59.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال قبل آن 1.6 درصد کاهش داشته، از این مشارکت حدود 13.9 میلیارد دلار از طریق سرمایه‌گذاری و 45.6 میلیارد دلار از طریق انعقاد قرارداد‌های مختلف بوده است؛ همچنین سرمایه‌گذاری چین در کشورهای خارج از این طرح 73 درصد نسبت سال 2020 رشد داشته و 35.58 میلیارد دلار بوده است.

داده‌های آماری بیانگر این امر است که کشورهای آسیایی بیشترین سهم را از این طرح داشته‌اند (حدود 35 درصد در سال 2021)، بااین‌حال کشورهای آفریقایی و خاورمیانه سهم بزرگی از مشارکت چین را به خود اختصاص داده‌اند (از 8 درصد در سال 2020 به حدود 38 درصد در سال 2021)؛ علاوه بر این سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی نسبت به 6 ماه نخست سال 2020، 84 درصد کاهش یافته است؛ این سرمایه‌گذاری در کشورهای عربی و خاورمیانه نسبت به سال 2020 حدود 360 درصد افزایش یافته است.

کشور عراق بزرگ‌ترین ذینفع از این طرح اقتصادی است؛ این کشور در رتبه اول قرارداد ساخت‌وساز و تأمین مالی سرمایه‌گذاری از جانب چین قرار دارد (10.5 میلیارد دلار در سال 2021).

 

چالش‌های پیشبرد ابتکار یک کمربند-یک راه

بزرگ‌ترین چالش این ابر پروژه اقتصادی چین ناامنی و تنش در نظام بین‌الملل است، به‌عنوان‌مثال اوکراین یک موقعیت کلیدی در این طرح دارد. در تاریخ 6 ژوئن سال 2020 چین و اوکراین یک توافق‌نامه دولتی را برای گسترش همکاری مشترک در توسعه زیرساخت‌ها امضا کردند. اوکراین یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری چین در اروپا بوده که در سال‌های اخیر تحت عنوان پروژه یک کمربند-یک راه، چین سرمایه‌گذاری‌های عظیم اقتصادی را در بندرها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل آن انجام داده است.

گروه کافکو، غول کسب‌وکار کشاورزی چین 50 میلیون دلار درماریوپول، شهری در استان دونتسک که تحت تسلط مخالفان دولت مرکزی است سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بحران اوکراین و رابطه متزلزل روسیه، بلاروس و اتحادیه اروپا در آینده باعث کند شدن روند سرمایه‌گذاری و یا پیشرفت اهداف برنامه‌ریزی‌شده چین در شرق اروپا خواهد شد.

علاوه بر آن افزایش نارضایتی‌های سازمان‌های زیست‌محیطی ملی و بین‌المللی موجب شده شرکت‌های چینی استاندارد‌های محیط زیستی دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تری برای پروژه‌های زیرساختی تعریف کنند.

همچنین برخی از سیاستمداران و اقتصاددانان چین را متهم می‌کنند که با استفاده از تله بدهی سعی در گرفتن امتیاز و تسلط بر مناطق راهبردی کشورهای مختلف را دارد، برای مثال برخی کارشناسان معتقدند چین با استفاده از تله بدهی بندر هامبانتوتای سریلانکا را برای 99 سال اجاره کرده است.

 

سخن پایانی

ابتکار یک کمربند-یک راه چین اگرچه طرحی اقتصادی است، اما اجرای چنین طرحی، نفوذ راهبردی چین را در مناطق مختلف جهان گسترش خواهد داد، علاوه بر این چین با وابستگی متقابل اقتصادی و افزایش حجم تجارت خود با تمام کشورهای جهان باعث شده که در آینده کشورهای مختلف نتوانند، منافع اقتصادی خود با چین را نادیده بگیرد و بر فرض درگیری چین و آمریکا از آمریکا حمایت کنند.

1 Comment

  1. سلام متشکر

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *