أحدث المقالات

دیدار وزیر خارجه کشورمان با گوترش

حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و ملاقات‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد. 

نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست امروز سازمان ملل درباره عضویت کامل فلسطین در شورا تصریح کرد: «اسرائیل کاروان های بشردوستانه در غزه را هدف قرار می دهد و مانع کار آنها می شود.»

Loading

اسناد عوام‌فریبی دولت آمریکا در زمینه فقر

۱۳۹۷/۰۵/۱۶ | اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: مشاوران اقتصادی، اطلاعات دولت ترامپ را زیر سوال برده‌اند، اما به اظهارات و تحلیل‌های این افراد توجهی نشده ‌است.

امی مکینون، رابی گرامر و سیمون استروفسکی، در مطلبی که مجله فارین پالیسی آن را منتشر ساخت، نوشتند: بعد از اینکه یکی از کارگزاری‌های سازمان ملل در ماه مه 2018 گزارشی در مورد وضعیت فقر در آمریکا منتشر کرد مبنی‌بر اینکه 40 میلیون آمریکایی فقیر هستند و 5 میلیون در «شرایط جهان سوم» زندگی می‌کنند دولت ترامپ این یافته‌ها را تمسخر کرد.

دولت ترامپ در اظهارنظر بی‌سابقه و تند دیگری در ماه اوت 2018 گزارش مذکور را «نادرست، فتنه‌انگیز و غیرمسئولانه» خواند و گزارش دولت خود را معتبر دانست.

براساس ایمیل‌های داخلی وزارت امور خارجه و اسنادی که فارین پالیسی به دست آورده‌ است، مقامات اقتصادی که دولت آمریکا با آن‌ها درباره تهیه پیش‌نویس تکذیبیه گزارش سازمان ملل مشورت کرد، گزارش دولت ترامپ را در این زمینه غیردقیق برشمردند. از شدت برخی از نظرات آن‌ها که در حاشیه پیش‌نویس گزارش درج شده بود یا در ایمیل‌ها آمده بود، کاسته شد و بقیه نیز به طور کلی نادیده گرفته شد. در نتیجه بیانیه‌ای که در ماه ژوئن توسط دولت ترامپ منتشر شد شامل اطلاعات نادرست و تصور آینده‌ای خوش‌بینانه برای اقتصاد آمریکا بود.

یکی از مقامات شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید اظهار داشت که رشد و رفاه اقتصادی خیلی زودتر از روی کار آمدن دولت ترامپ ظهور کرده بود و این خط سیر ممکن است استمرار نداشته باشد. این مقام همچنین نوشت: رشد و رفاه اقتصادی 8 الی 9 سال پیش و در زمان دولت اوباما آغاز شده بود، ما آن‌را به ارث بردیم و توسعه دادیم، اما این روند احتمالاً طی یک تا 2 سال آتی پایان خواهد یافت.

دوباره در آخرین نسخه این بیانیه که نمایندگی آمریکا نزد سازمان ملل در ژنو در 22 ژوئن منتشر کرد، پیشنهادهای مشاوران اقتصادی نادیده گرفته و از همان زبان پیش‌نویس گزارش استفاده شد. البته در برخی موارد پیشنهادهای مقامات اقتصادی منجر به تغییر در متن گزارش شد.

گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ را به تندی محکوم و بیان کرد که کاهش مالیات و هزینه‌های اجتماعی موجب تشدید نابرابری در این کشور شده‌ است. کمیساریای یادشده همچنین به اطلاعات اداره سرشماری آمریکا در مورد فقر اشاره کرد. گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خشم گسترده‌ای را در دولت ترامپ ایجاد کرد.

سال‌ها آمریکا یکی از منتقدان سرسخت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بوده و این شورا را به داشتن تعصب مزمن علیه اسرائیل متهم کرده ‌است. به نظر می‌رسد گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره فقر در آمریکا به میزان قابل توجهی تنش‌ها بین سازمان ملل و دولت ترامپ را افزایش داده ‌است.

درحالی‌که مقامات آمریکا در حال آماده‌سازی و تهیه پاسخ خود و رد گزارش سازمان ملل بودند، ماری استول از اعضای ارشد کابینه ترامپ در دفتر سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه از اقتصاددانان اداره آمار و شورای مشاوران اقتصادی درخواست اطلاعات کرد. وی به برخی مقامات چند ساعت برای اعلام نظر درخصوص پیش‌نویس گزارش دولت ترامپ فرصت داد.

در بخشی از پیش‌نویس رد گزارش سازمان ملل، دولت ترامپ چنین ادعا می‌کند: «افرادی که در جامعه با بحران مسکن مواجه هستند به تهیه مسکن و کمک‌های مرتبط دسترسی عادلانه و برابر دارند و بسته به نیازها و قابلیت‌هایشان به حمایت‌های مربوطه متصل هستند».

یک عضو شورای مشاوران اقتصادی در حاشیه پیش‌نویس گزارش دولت ترامپ درخصوص فقر در آمریکا، چنین نوشت: «فهرست بلندبالایی از افراد منتظر در نوبت دریافت اسناد جهت تهیه مسکن وجود دارد و مطمئن نیستم این همان اقامتگاه مد نظر آن‌ها باشد». این نوشته به برنامه دولت آمریکا جهت تأمین مسکن خانوارهای کم‌درآمد اشاره می‌کند که متناسب با نیازهای خانوارهای کم‌درآمد به مسکن نیست.

در این پیش‌نویس همچنین آمده‌است: بعد از توفان ویرانگر سال 2017 در پورتوریکو مبلغ 18 میلیارد دلار به این کشور اختصاص یافت. در پاسخ، یک عضو شورای مشاوران اقتصادی چنین نوشت: اطمینان دارم که این رقم در مقابل آنچه دولت آمریکا دریافت کرد ناچیز است، پس به نظرم بهتر است که در این مورد مجدداً فکر کنید.

مقامات شورای مشاوران اقتصادی به سؤال مشخص فارین پالیسی درباره پیش‌نویس بیانیه‌ای که آمریکا در رد گزارش سازمان ملل درباره فقر در این کشور تهیه کرده‌بود، جوابی ندادند، اما لیندسی والترز معاون سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید بیان کرد که شورا کاملاً با ارزیابی‌ اقتصادی دولت آمریکا در رد گزارش سازمان ملل درباره فقر موافق بوده ‌است.

به نظر می‌رسد پاسخ وزارت خارجه آمریکا، آمارهای منتشرشده توسط اداره آمار این کشور را نادیده گرفته ‌است و در عوض به تحقیقی استناد کرده‌ که در اوایل سال جاری توسط بنیاد محافظه‌کار هریتج انجام شده‌است. این گزارش اعلام می‌کند که تنها 250 هزار نفر در آمریکا در فقر مطلق به سر می‌برند. حداقل چندین اقتصاددان اداره آمار این اطلاعات دولت ترامپ را زیر سؤال برده‌اند.

ترودی رنویک در ایمیلی پرسید: منبع شما برای بیان اینکه فقر از سال 1980، 77 درصد کاهش یافته ‌است، چیست؟

از مستندات معلوم نیست که آیا ترودی رنویک جوابی دریافت کرد یا خیر، اما پیش‌نویس اندکی اصلاح و در نسخه نهایی اعلام شد که بر طبق «برخی از معیارهای مصرف» فقر از سال 1980، 77 درصد کاهش یافته‌ است.

بیانیه نهایی با اشاره به گزارش بنیاد هریتج بیان کرد که اکثر خانواده‌های در فقر مطلق دارای «سیستم تهویه هوا، تلفن همراه، یک رایانه و یک دستگاه پخش دی‌وی‌دی یا دستگاهی شبیه به آن هستند. برخی به دلیل پرداخت نکردن قسط‌هایشان از خانه‌های خود بیرون رانده شده‌اند یا خدمات آن‌ها همچون برق، آب، گرمایش، سرمایش، اینترنت و غیره قطع شده‌است».

در ایمیلی دیگر، ماری استول، مشاور ارشد وزارت امور خارجه، گزارش سازمان ملل را به یک تبلیغات تشبیه کرد. وی این یافته را مضحک خواند که آمریکا بیشترین آمار فقر کودکان را در بین کشورهای پردرآمد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی دارد.

وی نوشت: براساس تجربه شخصی، پسران من فقیر هستند، چراکه از برنامه موسوم به «کمک مادران» یاری می‌گیرند. پس احتمالاً آن‌ها نیز بخشی از بحران «فقر جوانان» در آمریکا هستند.

یک منبع آگاه گفت: اکثر کسانی که در وزارت خارجه ایمیل استول را دریافت کردند از اظهارات وی خشمگین و ناخشنود شدند.

استول همچنین در ایمیلی بیان کرد که: «گزارش سازمان ملل به تصمیم ترامپ برای خروج از شورای حقوق بشر در ماه ژوئن کمک کرد».

مقامات عنوان کردند که خروج آمریکا با آنچه این کشور «تبعیض علیه اسرائیل» می‌خواند مرتبط است.

استول، قبل از اینکه دولت ترامپ وی را در یک مقام ارشد در دفتر سازمان‌های بین‌المللی در وزارت امور خارجه آمریکا منصوب کند، درباره غذا و مشروبات الکلی وبلاگ‌نویسی می‌کرد. گفتنی است دفتر سازمان‌های بین‌المللی در وزارت امور خارجه آمریکا بر روابط دیپلماتیک این کشور با سازمان ملل نظارت می‌کند.

در ماه ژوئن، فارین پالیسی گزارش داد که استول در حال ارزیابی صفحات مجازی دیپلمات‌ها و کارمندان آمریکایی مؤسسات بین‌المللی است تا تعهد آن‌ها به دولت ترامپ را بیازماید.

وی در مصاحبه‌ای با وب سایت هوی.کام گزارش فارین پالیسی را «از نظر مستندات، نادرست» و «جنسیتی» خواند. وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست‌های مکرر فارین پالیسی برای مصاحبه یا اعلام نظر استول پاسخ نداد.

کیث هارپر، نماینده سابق آمریکا در شورای حقوق بشر، گفت: «با اینکه امری غیرعادی نیست که آمریکا با نتایج حاصل از گزارش شورا مخالفت کند، معمولاً پاسخی «آرام و بی‌تفاوت» می‌دهد».

نماینده سابق آمریکا همچنین افزود: «ما می‌گوییم که از این قبیل کارها حمایت می‌کنیم، از تحلیل‌های کارگزاری‌های مختلف سازمان ملل در ارتباط با مسائل مختلف قدردانی می‌کنیم، اما با گزارش سازمان ملل درخصوص افراد فقیر و تحلیل این سازمان از وضعیت فقر در آمریکا مخالف هستیم».

وی همچنین گفت: «اینگونه ادبیات و این طرز سخن‌گفتنی است که ما از چین، کره شمالی، مصر یا بحرین توقع داریم».

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *