جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

ببینید | ابتکار جدید کره برای افزایش نرخ ازدواج در جوانان؛ راه‌اندازی قطار سریع‌السیر!

دولت کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی این قطار به جوانان کمک کند که محل زندگی خود را از شهرهای بزرگ به حومه ها ببرند؛ تا بتوانند با کاهش هزینه‌های مسکن و زندگی، پول لازم را برای ازدواج و فرزندآوری به‌دست آوردند. البته در کنار موانع اقتصادی، دختران کره‌ای می‌گویند تمایلی به پذیرفتن وظایفی مادری ندارند./صداوسیما

Loading

سبقت یورو از دلار در سوئیفت؛ شکست موقعیت انحصاری دلار؟

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: بر اساس اعلام جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت)، برای نخستین بار در هشت سال گذشته، نقل‌وانتقال مالی مبتنی بر یوروی اتحادیه اروپا، از مبادلات متکی به دلار امریکا، پیشی گرفته است. رضا مجیدزاده – پژوهشگر اقتصاد توسعه

بر اساس آمارهای سوئیفت، در ماه اکتبر سال جاری میلادی، 37.8 درصد از تراکنش‌های بانکی جهان با یورو انجام گرفته است؛ یعنی 6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته و بالاترین سطح از فوریه سال 2013. در طرف مقابل، کاربرد دلار در این تراکنش‌ها به 37.64 درصد رسید که نسبت به سال قبل، به‌اندازه 4.6 درصد افت نشان می‌دهد. هرچند که میزان استفاده از هر دو ارز، بسیار نزدیک است و تا حدی به مسائل پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا ارتباط پیدا می‌کند، اما تحول معناداری است که باید در کنار دیگر تحولات جهانی، ازجمله جنگ تجاری امریکا در طی چند سال گذشته، در کانون توجه قرار گیرد.

می‌توان جنگ تجاری را به‌عنوان یکی از مشخصه‌های مهم دوران ریاست‌جمهوری ترامپ (2016-2020) به‌حساب آورد. کشورهای هم‌پیمان امریکا در نفتا، اتحادیه اروپا، چین، روسیه و حتی هند ازجمله طرفین جنگ تجاری امریکا در این دوره بودند. افزون بر این، ایالات‌متحده در طی این چهار سال، تحریم‌های شدیدی علیه کشورهای دیگری نیز اعمال کرد. یکی از مهم‌ترین اهداف چنین اقداماتی، بازگشت به دوران انحصار تک‌قطبی آمریکا در عرصه سیاست و اقتصاد جهانی بود که به‌طور ویژه از جانب راهبرد «چین 2025» مورد تهدید قرار گرفته بود.

درنتیجه کنش‌ و واکنش‌های مربوط به این جنگ تجاری، پنج سال پیش بود که رئیس بانک وی‌تی‌بی روسیه از آماده‌سازی بستر حذف دلار از تراکنش‌های مالی میان اعضای اقتصادهای نوظهور یا بریکس خبر داد. پنج کشور عضو بریکس، یعنی برزیل، روسیه، افریقای جنوبی، چین و هند، نیمی از جمعیت جهان و نزدیک به 30 درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. به‌تازگی چین نیز در واکنش به تحریم‌های احتمالی ایالات‌متحده برای تصویب قانون امنیتی هنگ‌کنگ در کنگره ملی خود، به بانک‌های خود اعلام کرده است تا از سوئیفت فاصله بگیرند. این خواست فقط به کشورهای بریکس، محدود نشد بلکه کشورهای دیگری ازجمله ایران که مشمول تحریم‌های بین‌المللی ایالات‌متحده قرار گرفته بودند نیز به این گزینه، تمایل نشان دادند.

البته رقابت بین دلار و یورو، از زمان جنگ تجاری علنی ترامپ، شروع نشده است بلکه این دو ارز بین‌المللی از مدت‌ها پیش در بازارهای مالی و پولی جهانی با یکدیگر رقابت داشتند و در دو طرف این رقابت، رئیس فدرال رزرو آمریکا از یک سوی و رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا در دیگر سوی قرار داشتند که با ابزارهایی مانند نرخ بهره مرجع، در جذب سرمایه، ایجاد ثبات در بازارهای مالی و بازیابی اقتصادی پس از بحران مالی 2009، رقابت می‌کردند؛ اما جنگ تجاری امریکا با اتحادیه اروپا و بازی این کشور در جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، این رقابت را شدت بخشید و نقض عهدهای ترامپ در خروج از پیمان‌های مختلف جهانی مانند پیمان پاریس، به‌صورت اهرم معکوسی عمل کرد که برای تضعیف جایگاه دلار به‌عنوان ارز مسلط، فشار وارد می‌کرد. ضمن این‌که بسته‌های سیاستی حمایتی حتی در دوره اوباما و برای جبران آثار مالی ورشکستگی مؤسساتی مانند لمن‌برادرز نیز در این افت جایگاه نقش داشته‌اند و کارشناسان مالی نسبت به تضعیف دلار درنتیجه سیاست‌های مالی و پولی در ایالات‌متحده، هشدارهای متعددی داده بودند.

اما دلایل و پیامدهای سبقت یورو از دلار در معاملات سوئیفت چیست؟ به نظر می‌رسد که انحصار تک‌قطبی آمریکا در هر سه زمینه مالی، اقتصادی و سیاسی به‌شدت به چالش کشیده شده است و نظم جهانی به سمتی می‌رود که چند قطب انحصاری بزرگ در کنار چندین اقتصاد متوسط به بالا در آن نقش‌آفرینی کنند. البته دلار همچنان به‌عنوان یک ارز مهم در مبادلات مالی بین‌المللی نقش ایفا خواهد کرد و نمی‌توان این سبقت را به‌مثابه افول کامل آن تلقی کرد. درگذشته نیز پس از قطع رابطه بین دلار و طلا توسط نیکسون، دلار جایگاه خود به‌عنوان ارز مسلط جهانی را از دست نداد که بخشی از این وضعیت به حجم مبادلات گسترده تجاری بین ایالات‌متحده یا شرکت‌های وابسته به شرکت‌های آمریکایی در سراسر جهان و بخشی به تعداد بسیار اندک نظام‌های ارزی همسان دلار در جهان مربوط می‌شود. بااین‌وجود، انتظار می‌رود که در چند دهه آینده، دلار دیگر از جایگاه انحصاری سابق در اقتصاد جهانی برخوردار نباشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *