جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

تاثیر سفر سودانی به واشنگتن بر روابط امریکا و عراق

سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن بر پرونده اقتصاد و امکان حمایت از اقتصاد عراق تمرکز خواهد داشت و این حمایت از اقتصاد، از طریق برداشتن تحریم‌ها از برخی بانک‌های عراق و همچنین تامین کافی دلار از سوی بانک فدرال امریکاست.
Loading

أحدث المقالات

نمایش تسلیحات و تجهیزات جدید نیروی زمینی در رژه “روز ارتش”/ اگر مجددا شرارتی صورت بگیرد قاطعانه می‌گویم پاسخ ما کمتر از ساعت خواهد بود/ هیچ نیازی به خرید تسلیحات از خارج نداریم

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ مناسبت 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی با شبکه خبری العالم گفتگو کرد….

زلنسکی: از اوکراین مانند اسرائیل حفاظت کنید / بریتانیا: رویارویی نیروهای ناتو با روسیه “به تشدید نگران‌کننده درگیری” خواهد انجامید؛ بنابراین در سرنگونی پهپاد‌های روس شرکت نمی‌کنیم

رئیس جمهور اوکراین می‌گوید کشورش می‌توانست از مدت‌ها پیش مانند اسرائیل محافظت شود. مداخله در خاورمیانه نشان داد که “اتحاد تا چه اندازه می‌تواند در دفاع علیه تروریسم موثر باشد”. بریتانیا این درخواست را با دلایلی رد کرد.

چرا اردن به ناگهان دلسوز اسرائیل شد؟

تنها یک روز بعد از حمله هوایی ایران به اسرائیل وزارت امورخارجه اردن سفیر ایران را فراخواند و به اظهارات علیه این کشور در برخی از خبرگزاری‌های ایران هشدار داده و خواهان توقف تمام تردیدها به مواضع این کشور شد.

احداث پروژه چند منظوره ی ایران در سریلانکا

پروژه چند منظوره “اومااویا” سریلانکا به عنوان یکی از بزرگترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق بزودی با حضور روسای جمهور دو کشور و علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

Loading

چالش‌های مالی و اقتصادی پساکرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اوایل سال جاری با بروز بحران‌های مالی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، دولت‌ها به مداخلات گسترده دولتی مبادرت کردند. چندین تریلیون دلار اقدامات مالی و خرید دارایی‌ها توسط بانک‌های مرکزی به ثبات اوضاع کمک کرد و زمینه را برای احیای شرایط اقتصادی فراهم ساخت. اگرچه اقدامات حمایتی گسترده مالی و اقتصادی برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر بر دستگاه‌های مالی و اقتصادی ضروری بود اما این اقدامات (به‌ویژه حفظ نرخ بهره پایین به مدت طولانی) باعث تشدید بسیاری از موارد عدم بازدهی، عدم توازن و آسیب‌پذیری‌هایی شده است که نظام‌های مالی و اقتصادی را در برابر تداوم بحران جاری، شکننده و ضعیف می‌سازند.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: نخست آنکه، مداخلات مداوم و گسترده پولی و مالی، خطر وابستگی بازارهای مالی به حمایت دولتی و عادی شدن این رویه را به دنبال دارد. بانک‌های مرکزی با خرید بدهی‌های بنگاه‌های اقتصادی به تداوم کار بازارهای مالی و اقتصادی کمک کرده‌اند؛ اما انتظارات زیاد از حمایت‌های مداوم بانک‌های مرکزی حاکی از آن است که این عادت‌ها به یک الگو تبدیل می‌شود. هر نوع علائم حاکی از عدم مداخلات صحیح بانک‌های مرکزی، باعث آشوب بازار شده و بانک‌های مرکزی را به تلاش برای عادی‌سازی اقتصاد وا می‌دارد. این روند وضعیتی ناسالم بوده و شالوده‌های اساسی، بازدهی و پویایی اقتصاد کاپیتالیستی بازار را تضعیف می‌سازد.

دوم آنکه، نرخ پایین بهره و نقدینگی فراوان در اقدامات بانک‌های مرکزی، همه بخش‌های اقتصادی (دولت‌ها، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان) را به وام‌گیری تشویق کرده و به افزایش بدهی کلی دامن می‌زند. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی امور مالی، کل بدهی در دهه پس از بحران مالی بزرگ افزایش قابل‌توجهی داشته و به رکورد جدید 258 تریلیون دلار یا 331 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی در سه‌ماهه اول سال 2020 رسید. همه‌گیری جاری نیز باعث افزایش این بدهی خواهد شد.

سوم آنکه، اقدامات حمایتی دولتی به ریکاوری ناهموار (K-shaped) دامن می‌زند به‌طوری‌که ریکاوری بازارهای مالی تند بوده است و به همراه بازارهای سرمایه نیازمند اصلاحات وسیع مکرر است. در مقابل، ریکاوری اقتصادی کند، شکننده و ناهموار بوده است به‌طوری‌که 6.2 تا 8.7 میلیون کارگر در آمریکا که به‌طور موقتی کارشان را از دست داده‌اند، اواخر امسال کارشان را برای همیشه از دست داده و بیکار خواهند شد. برنامه‌های کمکی آمریکا برای بیکاری ناشی از همه‌گیری باعث کاهش تبعات بیکاری شده است اما چیزی نخواهد گذشت که این کمک‌ها تمام‌شده یا شدیداً کاهش خواهد یافت. شرایط فعلی را می‌توان تا حدی با 8.6 میلیون بیکار دائمی پس از بحران بزرگ مالی مقایسه کرد که ده سال طول کشید تا میزان بیکاری به سطح قبل از آن بحران بازگردد.

احیای ناهموار به نابرابری درآمد و ثروت نیز دامن می‌زند. رشد بازارهای مالی عمدتاً به نفع دهک بالاست که ازلحاظ ثروت، 84 درصد از بازار سهام آمریکا را در اختیاردارند. علاوه بر این، افراد دهک بالا دارای شغل‌هایی هستند که می‌توانند از خانه به‌صورت آنلاین کار کنند و بدون قرار گرفتن در معرض همه‌گیری، شغل خود را نیز حفظ کنند. در مقابل، 50 درصد مردم در دهک‌های پایین دارایی مالی چندانی نداشته و مشغول کارهایی هستند که درآمد پایینی داشته و بسیاری از این شغل‌ها نیز ازدست‌رفته‌اند. کسانی که شغل خود را از دست نداده و در حوزه‌هایی کار می‌کنند که تحت تأثیر کووید-19 بوده و نیازمند تماس فیزیکی است، احتمال ابتلای آن‌ها به کووید-19 زیاد است.

چهارم آنکه، ریکاوری سریع بازارهای مالی شانس و فرصت آزمون صندوق‌های مالی در برابر ریسک جهش برداشت را از بین می‌برد. در سه‌ماهه اول 2020، برداشت از صندوق‌ها افزایش یافت، به‌طوری‌که صندوق‌ها برای تأمین درخواست‌های نقدی به حراج دارایی‌های خود مبادرت کردند. مخصوصاً، برداشت از صندوق‌های تأمینی به بیش از 9 درصد ارزش دارایی خالص آن‌ها رسید. صندوق‌های بازار پولی آمریکا باتحمل میزان برداشت 17.6 درصد در ماه مارس درد بیشتری متحمل شدند. این هجوم به صندوق‌ها در اویل آوریل با ورود دولت فدرال متوقف شد و بلافاصله جریان پول و قیمت دارایی بسیاری از صندوق‌ها به سطح قبل از بحران رسید؛ اما پس‌ازاین جریان، معلوم نشد که عملکرد مدیران و عوامل صندوق‌ها، به‌ویژه در نبود حمایت به‌موقع بانک مرکزی، چقدر در مدیریت ریسک نقدینگی برای مقابله با جهش برداشت نقدی، مطلوب بوده است. در مواقع آشوب بازار، مدیران صندوق‌ها برای تأمین تقاضای نقدی به فروش دارایی‌های غیر نقدی روی می‌آورند مگر اینکه بانک مرکزی آن‌ها را نجات دهد.

پژوهش اخیر آکسفورد اکونومیست از 162 کسب‌وکار جهان نشان می‌دهد که احتمال یک بحران مالی جهانی در دو سال آینده 20 درصد است. این احتمال حاکی از آن است که اقدامات مالی و پولی فعلی دولت‌ها (و تشدید عدم بازدهی، عدم توازن و آسیب‌پذیری ناشی از این اقدامات) برای ثبات اقتصادی آتی تأثیرگذار بوده و باید موردتوجه قرار گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *