أحدث المقالات

وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را «منبع ترور» خواند

وزیر دفاع پاکستان با تکرار اتهامات اسلام‌آباد علیه افغانستان مبنی بر کارشکنی حاکمان آن در مبارزه با تروریسم، خواستار تشدید کنترل مرزهای ۲ کشور شد و همسایه خود را «منبع ترور و منشأ حوادث تروریستی در پاکستان» توصیف کرد.

مشاور زلنسکی از وضعیت بد سربازان ارتش اوکراین در سراسر خط مقدم جبهه خبر داد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه ای که در وب سایت نشریه NV منتشر شد، گفت: نیروهای مسلح اوکراین به دلیل کمبود منابع در خط مقدم جبهه در حالت در جا زدن و رکود قرار دارند.

Loading

ابهامات برنامه خوداتکایی هند برای مقابله با بحران اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: 12 مه 2020 نارندرا مودی، نخست وزیر هند، یک سخنرانی شبانگاهی سراسری در مورد کرونا ویروس داشت. با توجه به قرنطینه این کشور از 25 مارس، بسیاری منتظر سخنان وی در مورد گام‌های بعدی هند بودند. مودی از بسته کمکی ثانویه به میزان 266 میلیارد دلار خبر داد که به گفته وی، به همراه سایر اقدامات حمایتی بانک مرکزی و بسته قبلی ماه مارس، کل بسته حمایتی دولت را به حدود 10 درصد تولید ناخالص داخلی می‌رساند.

وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: این بسته حمایتی بیانگر افزایش چشمگیر نسبت به بسته حمایتی اولیه در 26 مارس است که حدود 23 میلیارد دلار، یا 0.8 درصد تولید ناخالص داخلی، به صورت پرداخت نقدی و سهم غذایی برای فقرا اختصاص یافته بود. البته در هفته‌های مداخله [اقتصادی دولت]، مشخص شد که شبکه ایمنی هند (حتی با وجود پیشرفت‌های فناورانه نظیر برخورداری از کارت شناسایی ملی بیومتریک مرتبط با حساب‌های بانکی) دارای نقص‌های بزرگی است.

به عنوان مثال، داستان کارگران مهاجر بیکار و ناتوان از پرداخت اجاره در شهرهای بزرگ که برای بازگشت به روستاهای خود صدها کیلومتر خسته و کوفته راه پیمودند، توجهات را به مسائلی نظیر کارت‌های سهمیه حمل و نقل بین ایالتی جلب کرد. همچنین، با بسته یارانه اولیه، فقرا و کسب و کارها (که برای بقای خود در شرایط اقتصاد راکد، نهایت تلاش خود را انجام می‌دادند) احساس کردند که به حال خود رها شده‌اند. در نتیجه، دولت هند طی هفته‌ها مشغول آماده سازی بسته ثانویه‌ای بود تا مالکان کسب و کارها را یاری کند.

مودی در سخنرانی 12 مه‌ عنوان کرد که این بسته جدید نیازهای کسب‌و‌کارها و کارگران را رفع خواهد کرد و به توانایی خوداتکایی هند خواهد افزود. بر اساس سخنرانی مودی، این برنامه جدید (موسوم به برنامه خوداتکایی هند) پنج محور ازجمله «اقتصاد، زیرساخت ها، سیستم‌های فن آوری محور، تحرک جمعیت و تقاضا» را پوشش خواهد داد و «زمین، کار، نقدینگی و قانون» را دربرخواهد گرفت. وی با ذکر نمونه‌ای اظهار کرد که تولید تجهیزات حفاظت فردی در هند قبل از همه‌گیری محدود بود، اما اکنون روزانه بیش از 200 هزار کیت تجهیزات حفاظت فردی و ماسک N95 در هند تولید می‌شود.

در نبود جزئیات بیش‌تر پرداختن به تاثیر این برنامه دشوار است. آیا این برنامه حمایت هرچه بیش‌تر از «طرح ساخت هند» خواهد بود؟ طرح «ساخت هند» برنامه این کشور برای افزایش سهم بخش تولید در اقتصاد هند محسوب می‌شود. متاسفانه، این هدف تحسین برانگیز (که مورد حمایت دولت‌های متوالی هند بوده است) تحولات چشمگیری ایجاد نکرده و در واقع، سهم بخش تولید کمتر شده است.

مودی از هماهنگی هرچه بهتر در زنجیره عرضه جهانی خبر داده است. این هم هدفی قابل تحسین است، اما بدون جزئیات بیشتر، ارزیابی آن نیز مشکل است. در سال‌های اخیر، رویکرد دولت هند در تجارت رویکردی بیش‌تر (و نه کمتر) محافظتی بوده است؛ به‌طوری‌که دولت هند تعرفه واردات کالاهایی با قدرت رقابتی بیش‌تر از صنایع داخلی را افزایش داده است. آیا خود اتکایی جدید موانع [گمرکی] را افزایش خواهد داد؟ سخنرانی مودی ظاهرا دنبال چنین هدفی نبود، اما تجربه شش سال گذشته حاکی از آن است که فلسفه اقتصادی مودی بر منطق تجارت آزاد استوار نیست.

کرونا ویروس و تعطیلات قابل درک اعمال شده توسط دولت هند، به اقتصاد این کشور ضربه شدیدی وارد کرده است – تعطیلات در سراسر جهان نیز چنین تاثیری داشته است. با توجه به نرخ بیکاری 23 درصد (ارائه شده در مرکز ارزیابی اقتصاد هند) و با در نظر گرفتن بازبینی در پیش بینی موسسات و بانک‌ها و پیش بینی درجه‌ای از رکود در اقتصاد هند، باید مشتاقانه منتظر جزئیات برنامه خود اتکایی جدید هند برای نجات اقتصاد این کشور از رکود ناشی از دوران بحران کرونا بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *