جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

Loading

جنگ تجاری با آمریکا از نگاه چینی

۱۳۹۷/۰۶/۲۷ | اقتصادی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: زمانی که بعد از انتشار خبر مذاکرات تجاری جدید پیشنهاد شده توسط آمریکا با چین شاخص داو جونز 150 رتبه افزایش یافت، گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه این پیشنهاد آمریکا در حکم تغییری در مسیر تنش های تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان است.

لی یونگ، عضو ارشد انجمن تجارت بین المللی چین نوشت: بازار سهام در آسیا به امید اینکه این امر احتمالا به توافقی بین طرفین منجر خواهد شد، علائم مثبتی از خود نشان داد و در چین ارزش یوان بالا رفت و سهام سیر صعودی به خود گرفت. با این حال به شکلی جالب این پیشنهاد کمتر از یک هفته بعد از آن اعلام شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد آماده اعمال یک تعرفه اضافه 267 میلیارد دلاری بر واردات کالاهای چینی علاوه بر 200 میلیارد دلاری است که قبلا اعلام شده، یعنی اینکه «اگر او (ترامپ) بخواهد» تمام صادرات چین به آمریکا هدف این تعرفه‌ها خواهند بود.

در حالی که دولت ترامپ اعمال تعرفه بر واردات از چین به ارزش 200 میلیارد دلار آمریکا را بعد از اعمال 25 درصد تعرفه بر 50 میلیارد دلار کالاهای چینی اعلام نکرده است، آمریکا ناگهان در بحبوحه تنش های فعلی با چین که در حال افزایش است «شاخه زیتون» به سمت پکن دراز می کند.

چین از این دعوت استقبال کرد. گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: «چین همیشه گفته است که تشدید مناقشات تجاری  به نفع هیچکس نیست. در حقیقت از زمان گفتگوهای مقدماتی ماه گذشته در واشنگتن ، تیم های مذاکرات تجاری دو طرف اشکال مختلف تماس را حفظ کرده اند و در مورد نگرانی های طرف مقابل مذاکراتی انجام داده اند.»

ترامپ روز 13 سپتامبر در توییتر اعلام کرد :«ما تحت هیچ فشاری برای توافق با چین نیستیم آن‌ها برای توافق با ما تحت فشار هستند.»

این سخنان با هدف «روشن کردن»  این نکته گفته شد که دعوت از چین برای مذاکره آنگونه که روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده بود نتیجه «فشارهای سیاسی در حال افزایش» نیست.

با این حال در همان روز رئیس جمهوری آمریکا بدون سروصدا لایحه جدید تعرفه‌های مختلف را امضا کرد و آن را به صورت قانون درآورد. این لایحه که مجلس نمایندگان آمریکا آن را در چهارم سپتامبر تصویب کرده بود به شکل موقت تعرفه های مربوط به اقلام خاص وارداتی را بر اساس شکوائیه هایی که کمیسیون تجارت بین المللی آمریکا از شرکت‌های مختلف بر اساس قانون رقابت پذیری تولیدات آمریکایی مصوب سال 2016 دریافت کرده بود، کاهش می دهد یا به حال تعلیق درمی آورد.

این لایحه تعرفه‌های مربوط به حدود 1700 مورد مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای را که توسط تولیدکنندگان آمریکایی استفاده می‌شود، اما در آمریکا تولید نمی‌شود، کاهش می‌دهد.

به نظر می رسد تصمیم ترامپ برای امضای این لایحه در نقطه مقابل اقدامات تجاری او در ماههای اخیر باشد، به ویژه اینکه او از مدتی قبل عوارض گمرکی 25 درصدی را بر کالاهای چینی به ارزش 50 میلیارد دلار آمریکا اعمال و تهدید کرده است که علاوه بر اعمال تعرفه‌هایی به ارزش 200 میلیارد دلار بر کالاهای چینی، واردات بیشتری از چین را مشمول این تعرفه ها خواهد کرد.

گرچه لایحه ای که ترامپ امضا کرد متوجه کشور خاصی نیست، اما 150 قلم محصولاتی که در فهرست 50 میلیارد دلاری واردات از چین قرار دارند، از قبل در معرض عوارض گمرگی آمریکا بوده‌اند. این لایحه همچنین حدود 1000 قلم محصول چینی را که در فهرست 200 میلیارد دلاری ترامپ از محصولات چینی قرار دارند، شامل خواهد شد.

جدیدترین تحول که روز جمعه روی داد این است که به گزارش خبرگزاری رویترز ترامپ به دستیارانش دستور داده است که به دنبال  اعمال تعرفه 200 میلیارد دلاری بر کالاهای چینی باشند، این در حالی است که استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا تلاش می کند گفتگوهای تجاری با چین را دوباره شروع کند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا گفته است که در حال تلاش برای تجدیدنظر در این فهرست بر اساس مسائل مطرح شده در جلسات استماع علنی و اظهارات کتبی است. آن‌ها همچنین مجبور خواهند بود تا لایحه تعرفه های گوناگون را هم مدنظر داشته باشند.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد ترامپ در این مورد که او و دولتش به اقدام در ارتباط با فرایندهای تجاری چین ادامه خواهند داد، صریح بوده‌اند و پکن را تشویق کرد که به نگرانی‌های آمریکا توجه کند.

پیام های آمریکا متناقض است: مذاکره یا زورگویی؟ کدامیک را باید انتظار داشت؟ پیام طرف چینی واضح و روشن است: درها به روی مذاکره باز است، اما برگزاری مذاکرات در حالی که چماق را در هوا تکان می دهیم و هدف هم محل ثابتی ندارد، پیشنهاد جدی به نظر نمی‌آید. چین هم تحت فشار نیست.

چین در دورهای قبلی مذاکرات حداکثر صداقت را برای حل مسائل تجاری از خود نشان داد و راه‌حل‌های عملی همچون افزایش واردات و خدمات از آمریکا را پیشنهاد کرد، اما با وجود تمام حسن نیت و منافع نهفته در پیشنهادهای چین ، آمریکا این پیشنهادها را رد کرده است.

حقیقت آن است که آمریکا جدا از آنچه که ترامپ در توییتر اعلام کرده است مبنی بر اینکه «ما به زودی میلیاردها دلار به صورت تعرفه به دست خواهیم آورد و محصولات را در داخل تولید خواهیم کرد» به هیچ فایده عملی از این جنگ های تجاری نرسیده است. اشتباه نکنید مصرف‌کنندگان و بخش تجاری آمریکا در نهایت بهای این تعرفه‌ها را خواهند پرداخت.

اعضای شورای صنعت فن آوری اطلاعات که شرکتهای مایکروسافت و اپل هم در آن عضویت دارند در حال بررسی تعدیل نیروی کار خود بعد از افزایش تا 35 درصدی هزینه‌ها هستند. تولید محصولات در داخل با تعرفه‌هایی که بر مواد اولیه و اقلام وارداتی اعمال شده فقط باعث خواهد شد تا بخش تجاری آمریکا کمتر رقابتی شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره آمار چین در 14 سپتامبر به شکلی طعنه‌آمیز صادرات چین به آمریکا با وجود تعرفه 50 میلیارد دلاری ترامپ بر کالاهای چینی هیچ تغییری نکرده است. اقتصاد چین به آن بدی که ترامپ می گوید نیست یعنی نه 25 درصد کوچکتر شده و نه در حال فروپاشی است.

تا زمانی که آمریکا به موضع معمولا تند خود در یک شرایط جنگ تجاری ادامه می دهد برنده شدن قطعی در این جنگ تجاری خیلی دور از دسترس خواهد بود. صحبت در مورد اینکه چه کسی بیشتر آسیب خواهد دید تا زمانی که به عنوان مبنای مذاکره قرار نگیرد خیلی معنی پیدا نمی کند.

اگر چنین مذاکراتی با پیشنهادهای واقع بینانه و عملی انجام شود می توان دستاوردهای معقولی را از آن‌ها انتظار داشت گرچه در این میان شاهد بی تفاوتی طرف آمریکایی همانگونه که ترامپ در توییتر اعلام کرده است، خواهیم بود. خیلی مهم نیست که چه کسی دعوت به مذاکره مجدد کرده است. بازارها را با پیام‌های گمراه کننده دچار اطلاعات غلط نکنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *