جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

سیاستمدار فرانسوی: بخش بزرگی از سلاح‌های غربی در اوکراین سرقت می‌شود

تهران- ایرنا- فلوریان فیلیپو رهبر حزب میهن‌پرستان فرانسه با بیان اینکه همه سلاح‌های غربی که به کی‌یف ارائه می‌شود، به میدان جنگ ارسال نمی‌شود، تاکید کرد: بخش بزرگی از سلاح‌های غربی در اوکراین به سرقت می‌رود.

شولتس: موشک تاروس به اوکراین نخواهیم داد

تهران- ایرنا- اولاف شولتس صدراعظم آلمان بار دیگر ایده ارسال موشک‌های تاروس به کی‌یف را رد کرد و گفت: موشک تاروس را به اوکراین نخواهیم داد زیرا اگر بخواهیم این موشک را به این کشور بدهیم باید نیروهای خود را هم به آنجا اعزام کنیم و ما هرگز این کار را نخواهیم کرد.

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

Loading

چشم‌انداز همکاری ایران و اتحادیه اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: اگر در شرایط تحریمی و شرایطی که اروپا نیز نتوانسته به تعهداتش جامه عمل بپوشاند، ایران بتواند همکاری‌هایش با اوراسیا را به درستی پیش ببرد فرصتی برای توسعه مبادلات منطقه ای و افزایش صادرات غیرنفتی ایران فراهم خواهد شد. افشار سلیمانی/ سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران دوشنبه 8 مهر ماه برای حضور در اجلاس اتحادیه اوراسیا به دعوت رئیس‌جمهور ارمنستان به ایروان سفر کرد و در نشست‌های این اجلاس حضور یافت.

اتحادیه اوراسیا یک اتحادیه منطقه‌ای – اقتصادی و متشکل از کشورهایی است که هر کدام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های قابل توجهی برای شراکت اقتصادی با ایران دارند. روسیه، ارمنستان، قرقیزستان، قزاقستان و بلاروس اعضای این اتحادیه هستند. ایران و چند کشور دیگر مثل سنگاپور، مولداوی و ویتنام نیز در مسیر همکاری با این اتحادیه قرار دارند. البته اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیشتر با هدف پررنگ شدن نقش روسیه در بین اعضای این اتحادیه تشکیل شده و همه کشورهای مشترک المنافع به عضویت آن در نیامده‌اند. در رابطه با اهمیت این اجلاس باید گفت که از یک سو بر اساس گفته برخی مقامات، موافقت‌نامه ترتیبات تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از ۵ آبان ماه امسال اجرایی می‌شود و بر این اساس ایران باید ظرف سه سال عضو اتحادیه اوراسیا شود. همچنین این موافقت‌نامه شامل ۸۶۲ قلم کالا است که ۳۶۰ قلم ترجیحات اعطایی ما به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

از سوی دیگر اولین حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در نشست اوراسیا به لحاظ دیپلماتیک بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در حاشیه این اجلاس دیدارها و مذاکراتی صورت گرفت و فرصت‌هایی برای تبادل نظر مقامات کشورها بویژه در حوزه اقتصادی پدید آمد.

اما به لحاظ محتوایی باید چند نکته را درنظر داشت؛ باوجودیکه ایران در حال حاضر تحت تحریم‌های آمریکا است و باید از چنین موقعیت‌هایی بهره ببرد، اما باید فضا و بستر مناسب برای همکاری‌ها فراهم شود. شاهد بودیم که بعد از سه سال مذاکره ایران با کشورهای عضو اوراسیا یک موافقت‌نامه ترجیحی با این اتحادیه امضا شد و قرار است از آبان ماه به اجرا گذاشته شود. تقریبا 800 قلم کالا نیز در این تفاهم‌نامه قید شده که تعرفه برخی صفر و برخی کالاهای دیگر مشمول کاهش تعرفه یا همان تعرفه ترجیحی شده‌اند. اما این متقابل است و بدین صورت نیست که فقط ایران بخواهد کالا صادر کند. لذا کشورهای عضو این اتحادیه نیز با استفاده از این موافقت‌نامه به ایران کالا صادر می‌کنند. اگر ایران بتواند تمام این تعداد کالاها را به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر کند و میزان صادراتش بیش از وارداتش باشد یعنی تراز ایران مثبت باشد به نفع ایران خواهد بود. این در حالی است که آن کشورها نیز با استفاده از تعرفه‌ها به ایران کالا صادر خواهند کرد و اگر آن کالاها، کالاهایی باشند که در ایران نیز تولید می‌شود اگر با تعرفه ترجیحی یا تعرفه صفر وارد کشور شوند بر تولیدات ایران تاثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین کشورهای اوراسیا باید بتوانند که این همکاری‌ها را اجرا کنند و تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار نگیرند. زیرا ما شاهد هستیم که حتی روسیه نیز تحت تاثیر تحریم‌ها در خصوص برخی اقدامات در قبال ایران محدودیت‌هایی قائل شده است.

بنابراین اگر در شرایط تحریمی و شرایطی که اروپا نیز نتوانسته به تعهداتش جامه عمل بپوشاند، ایران بتواند همکاری‌هایش با اوراسیا را به درستی پیش ببرد فرصتی برای توسعه مبادلات منطقه ای و افزایش صادرات غیرنفتی ایران فراهم خواهد شد.

همچنین همانطور که ذکر شد قرار است در آینده اگر این توافقنامه به خوبی اجرا شود و طرفین تحفظی نداشته باشند، ایران عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود.

عضویت ایران در اتحادیه مراحلی دارد که اجرای درست این موافقتنامه می‌تواند گام کوچکی در این راستا باشد؛ دبیر اتحادیه هم قبلا مصاحبه کرده و گفته بود اگر اجرای این موافقتنامه برای اعضا نتیجه‌بخش باشد، می‌تواند عضویت ایران را تسهیل نماید. این در حالی است که ایران بیش از یک دهه است که درخواست عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای را داده ولی طی این سال‌ها باوجودیکه ایران عضو ناظر است به عضویت این سازمان درنیامده است. بعید نیست که عضویت ایران در اوراسیا نیز به سرنوشت عضویت در شانگهای دچار شود. اما اگر عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا با مشکلی مواجه نشود و موانع سیاسی رفع شود، فرصتی است تا کشورمان در یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای حضور داشته باشد که این مسئله هم به لحاظ همکاری‌های منطقه‌ای و هم به لحاظ همکاری‌های اقتصادی فرصت بزرگی برای ایران و کشورهای عضو این اتحادیه به شمار می‌رود. ضمن آنکه می تواند زمینه عضویت ایران در شانگهای را نیز تسهیل نماید.

در نهایت باتوجه به مشترک بودن عضویت برخی از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، ایران می‌تواند به عنوان یکی از بنیانگذاران اصلی آن، ضمن مشورت با سایر اعضا، در راستای هم‌افزایی و تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای پیشنهاد همکاری مشترک این دو نهاد منطقه‌ای را به عنوان ابتکاری سازنده مطرح کند؛ در صورت تحقق این امر، باتوجه به اختلاف برخی اعضای این نهادها با یکدیگر، این همکاری می تواند زمینه‌ساز حل اختلافات منطقه‌ای از جمله بحران قره‌باغ  و اختلاف میان ترکیه و ارمنستان گردد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *