جدیدترین مطالب

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ برگزاری انتخابات ریاست جمهور روسیه در سرزمین‌های اشغالی اوکراین را محکوم کرد

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در سرزمین‌های تحت اشغال ارتش این کشور در اوکراین و گرجستان را کاملاً غیرقانونی خواند و محکوم کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن برای جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته ای در فضا

نیویورک – ایرنا- آمریکا و ژاپن با ارائه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار جلوگیری از استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند؛ قطعنامه‌ای که به نظر می‌رسد روسیه تنها هدف آن است.

۱۰۰ هزار صهیونیست، مسلح شدند

در ادامه پس‌لرزه‌های عملیات طوفان الاقصی، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که مجوز سلاح برای ۱۰۰ هزار صهیونیست صادر شده است.

ادعای سناتور آمریکایی: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد

تهران- ایرنا- سناتور لیندسی گراهام با این ادعا که ولادیمیر پوتین یک رئیس‌جمهوری غیرقانونی است که یک کشور تروریستی را اداره می‌کند، گفت: واشنگتن باید روسیه را در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل عملیات‌های انصارالله یمن در دریای سرخ را محکوم کرد

نیویورک – ایرنا- اعضای شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: « اعضای شورای امنیت حملات حوثی ها (انصارالله یمن) علیه کشتیرانی تجاری در دریای سرخ را به شدت محکوم کردند» و خواستار توقف فوری آن شدند.

Loading

پیامدهای خروج بدون ‌توافق انگلیس از اتحادیه اروپا

شوراي راهبردي آنلاين – گزارش تحليلي: وقتی مردم بریتانیا علی‌رغم هشدارهای رهبرانشان به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند رؤیای «اروپای واحد» در نگاه بسیاری از سیاستمداران و اندیشمندان جهان فروریخت و امروز که انگلیس بر طبل خروجی بدون توافق از این اتحادیه می‌کوبد مبانی این اندیشه سیاسی بیش از هر زمان دیگری رنگ باخته است. حميده صفامنش – پژوهشگر روابط بين‌الملل

اروپای واحد تا پیش‌ازاین خود را قطب بزرگ اقتصادی – تجاری جهان می‌دید که بازاری فعال‌تر و قدرتمندتر از بازار آمریکا خواهد داشت اما اکنون در اندیشه مدیریت پس‌لرزه‌های خروج انگلیس بر ارکان امنیت، اقتصاد و سیاستش است.

سوم تیر 1395 دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین انگلیس وقتی تلاش می‌کرد مردم کشورش را از تصمیم برای خروج از اتحادیه اروپا منصرف کند پیامدهای برگزیت را تضعیف اقتصاد انگلستان، پایین آوردن تأثیر جهانی این کشور و فراهم کردن زمینه‌ای برای از هم پاشیدن اتحاد پادشاهی بریتانیا برشمرد.

همه این‌ها در نگاه بسیاری از تحلیلگران نابودی دستاوردهای بزرگی بود که بریتانیا در سایه پیمان‌های بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی به آن‌ها رسید. معاهداتی که پس از دهه‌ها جنگ خونین در اروپا و مذاکرات سخت با سران کشورهای این قاره به دست آورده بود؛ اما این دستاوردها امروز در نظر مردم این کشور ناچیز جلوه کرده است.

مقامات انگلیس بیش از سه سال بر سر چگونگی خروج از اتحادیه اروپا چانه‌زنی کرده‌اند و طبق قوانین اتحادیه اروپا باید تا 9 آبان ماه 1398 این اتحادیه را ترک کنند؛ بی توافق یا با توافق.

امروز که بوریس جانسون، میراث دار بحران برگزیت شده لحن تند و زبان تهدید تنها ابزاری بوده که آن را به کار گرفته و تلاش کرده با توسل به آن‌ها اتحادیه اروپا را با تهدید به خروج بدون توافق بترساند و مخالفان داخلی را وادارد که از خواسته‌هایشان در خصوص چگونگی خروج از اتحادیه اروپا کوتاه بیایند.

با اینکه خیلی‌ها برگزیت بدون توافق را با توجه به پیامدهای گسترده زیان‌بار برای اتحادیه اروپا و انگلیس تنها یک بلوف می‌دانستند اما با نزدیک شدن به پایان مهلت امیدها برای رسیدن به هرگونه توافقی دراین‌باره کمرنگ‌تر می‌شود.

به نظر می‌رسد بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، ازآنجاکه خود را از پیشبرد هرگونه طرحی که بتواند باعث خروج نرم از بن‌بست فعلی شود ناتوان می‌بیند بر خروج بدون توافق تأکید می‌کند. او که گفته بود بریتانیا را ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌کند؛ مگر این‌که بمیرد؛ با دفاع از اجرای بدون توافق‌نامه خروج از اتحادیه اروپا، آن را «یک فرصت عالی» برای تغییر دوره اقتصادی و «ساختن بریتانیا به‌عنوان بهترین کشور جهان برای زندگی» توصیف کرد.

یقیناً برگزیت نقش پررنگی در رسیدن جانسون به نخست‌وزیری بریتانیا دارد. رسانه‌های انگلیس اعلام کرده‌اند که جانسون که امروز از حامیان سرسخت برگزیت است ابتدای طرح آن واکنشی منفعلانه داشته است. رسانه‌ها او را که «ترامپ بریتانیا» می‌نامند بارها متهم به منفعت‌جویی در ماجرای برگزیت کرده‌اند.

افکار عمومی بریتانیا رسوایی‌های اخلاقی و جنجال‌آفرینی‌های بوریس جانسون را تاکنون در سایه رفتارهای خارج از عرفش قرار داده و بی‌اهمیت انگاشته‌اند. او چندین بار به دلیل اظهارات ناشایستش نسبت به مردم و مسئولان دیگر کشورها مجبور به عذرخواهی شده است.

پیش از نخست‌وزیری‌اش بسیاری از صاحب‌نظران بر این عقیده بودند که با به قدرت رسیدن بریتانیا را به سمت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا می‌برد؛ چرا که خواهان نزدیکی بیشتر انگلیس و امریکا است. جانسون امروز با چالش‌های زیادی مواجه است. چالش‌هایی که جایگاه وی را در جامعه سیاسی بریتانیا و حزبش تهدید می‌کند، چرا که بریتانیا حاضر نیست عواقب اسفبار خروج از اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی را به دوش بکشد.

حال که جانسون انگلیس را برای خروج کامل و بدون توافق از اتحادیه اروپا در پایان ماه اکتبر آماده می‌کند مواجهه با پیامدهای سنگین اقتصادی چنین اقدامی برای اروپا سخت است و این گسست بدون توافق تأثیر عمیقی در روابط آینده انگلیس با اتحادیه اروپا خواهد داشت. بازنگری در اقتصاد، سیاست، امور مرزی و گمرکی میان انگلیس و اتحادیه اروپا و جدا کردن ریشه‌های در هم تنیده‌شان قطعاً کار ساده‌ای نیست.

بااینکه بزرگ‌ترین نگرانی سران انگلیس با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خطر تجزیه بریتانیا است اما تبعات اقتصادی این خروج هم در ماه‌های گذشته بیشترین توجه تحلیلگران بین‌المللی را به خود جلب کرده است و از سال 2016 تاکنون مطالعات جدیدی روی پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در شرایط مختلف شده است.

از نگاه اکونومیست، برگزیت به‌ویژه خروج بدون توافق، نه‌تنها به اقتصاد انگلیس آسیب زیادی می‌زند، بلکه این کشور را از نظر دیپلماتیک نیز در جهان منزوی می‌کند.

بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی کرد اگر بریتانیا بدون توافق از انگلیس خارج شود اقتصادش در یک سال ۸ تا ۹ درصد افت خواهد داشت و سبب کند شدن رشد اقتصادی اتحادیه اروپا و کشورهایی خواهد شد که تجارت گسترده‌ای با بریتانیا دارند.

مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس با هشدار نسبت به نادیده گرفتن پیامدهای برگزیت بدون توافق گفته بود چنین کاری آسیب جدی و ریسک‌های فراوانی برای اقتصاد انگلیس در پی خواهد داشت و ارزش پوند کاهش‌یافته و نرخ تورم صعودی می‌شود.

همچنین «دفتر مسئولیت بودجه‌ای» ضمن هشدار نسبت به تبعات اقتصادی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) بدون دستیابی به توافق با این اتحادیه گفته است در صورت خروج سخت بریتانیا از اتحادیه اروپا، می‌تواند رشد منفی تا ۲ درصد را همراه داشته باشد. این نهاد دولتی تضعیف اطمینان اقتصادی و کاهش سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری را عامل بروز رکود، کاهش ارزش دارایی‌ها و نرخ برابری پوند در برابر ارزهای معتبر دانسته است. اگر این کشور خروج بدون توافقی داشته باشد، دچار رکود اقتصادی و متحمل زیان ۳۰ میلیارد پوندی خواهد شد. دولت در این شرایط به‌منظور تأمین کسر بودجه خود به استقراض از طریق صدور و فروش اوراق قرضه مبادرت می‌ورزد که به بدهی ملی افزوده می‌شود.

بنا به گزارش روزنامه ایندیپندنت طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ خروج بدون توافق، ۲۵۲ میلیارد پوند هزینه برای اقتصاد این کشور در پی خواهد داشت.

صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارشی اعلام کرده بود برگزیت بدون توافق بدترین سناریو ممکن است و بیشترین ضربه را بر اقتصاد انگلستان وارد خواهد کرد. این اقدام برای اروپا و انگلیس بی‌ثباتی به همراه دارد. این صندوق گفته بود با خروج از اتحادیه اروپا رشد اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۲ درصدی مواجه خواهد شد.

بخشی از این کاهش به دلیل تعرفه‌هایی خواهد بود که پس از برگزیت بر صادرات و واردات کالا بسته می‌شود. در این صورت افزایش بلاتکلیفی و کاهش اعتماد در کسب‌وکار، به کاهش سرمایه‌گذاری و افزایش بهای کالا و درمجموع به رکود اقتصادی و کاهش شدید ارزش پوند منجر می‌شود.

طبق آمارها، انگلستان سالیانه نزدیک به ۴۸ میلیارد دلار واردات مواد غذایی دارد که اغلب آن از اتحادیه اروپاست. عوارض برگزیت باعث شده تا این کشور اقدام به ذخیره‌سازی مواد غذایی و دارو بکند تا بعد از تکمیل فرایند خروج از اتحادیه اروپا، شاهد شوک قیمتی و کمبود مواد غذایی و دارویی نباشد.

بانک مرکزی انگلستان نیز پیش‌بینی کرده است که سطح سرمایه‌گذاری تا سال 2020 حدود ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.

بر طبق اعلام نهادهای مالی اروپایی، ارزش پوند بعد از برگزیت با کاهش ۱۵ درصدی مواجه خواهد شد و با کاهش ارزش پوند سبب رونق گردشگری خواهد شد و انگلیس را برای تبدیل‌شدن به یک مقصد تعطیلات مقرون به‌صرفه‌تر و جذاب‌تر کمک خواهد کرد. در مقابل، تاوان این کاهش پوند را خانوارهای انگلستان به دلیل کم شدن قدرت خرید خواهند داد. در بازار تجارت، ضعیف شدن ارزش پوند، ارزان‌تر شدن هزینه صادرات برای تولیدکنندگان انگلیسی و شرکت‌های چندملیتی مستقر در این کشور را به همراه دارد.

با خروج بدون توافق و نبود مدیریت در کاهش ارزش پوند، کالاهای وارداتی برای شهروندان این کشور گران‌تر شده و تورم افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر با تداوم ابهامات و بی‌ثباتی‌های ناشی از برگزیت و جدی‌تر شدن اجرای برگزیت سخت رسانه‌ها از کوچ شرکت‌های بزرگ، نهادهای مالی و بانکی، تعدیل نیرو و مسدود شدن دفاتر مرکزی‌شان در انگلیس خبر می‌دهند. آن‌ها می‌توانند با تغییر مکان از بسیاری از خطرهای اقتصادی در امان بمانند اما این عمل برای توزیع‌کنندگان محصولات غذایی ممکن نیست و ضرر کننده نهایی نیز مردم انگلستان خواهند بود.

«فیلیپ هاموند» وزیر خزانه‌داری پیشین انگلیس با بیان اینکه هرگز با برگزیت بدون توافق موافقت نخواهد کرد گفته بود: این اقدام ۹۰ میلیارد پوند (۱۱۴ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت و هر کس که به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب شود، در صورت خروج بدون توافق، انگلیس را به سمت یک فاجعه هدایت خواهد کرد.

«دیوید گوک»، وزیر پیشین دادگستری انگلیس نیز گفته بود که برگزیت بدون توافق با «تحقیر ملی» همراه خواهد شد.

طبق گزارش‌های مالی منتشرشده، پرداختی خالص بریتانیا به خزانه اتحادیه اروپا سالیانه حدود ۹ میلیارد پوند (۱۰ میلیارد یورو) است که پس از برگزیت، یا بقیه اعضا باید پول بیشتری بپردازند یا اتحادیه اروپا باید مخارج و پروژه‌هایش را کم کند.

«سجاد جاوید» وزیر دارایی جانسون تأکید کرده است: بودجه هنگفت و اضافی را برای خروج کامل و بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر اختصاص خواهد داد. او می‌خواهد امکان مالی برای ایجاد ۵۰۰ مرزبانی جدید در اختیار مسئولان قرار دهد که کمکی برای حمل‌ونقل و کنترل سریع‌تر کالاها و وسایل نقلیه و اشخاص هستند.

«بنیاد برتلزمان» آلمان در تحقیقی جدید در یافته است خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا خسارت قابل‌توجهی به اقتصاد کشورهای اروپایی خواهد زد و کشورهایی چون روسیه، آمریکا و چین از این وضعیت نفع خواهند برد.

طبق این گزارش تنها زیان وارده به اقتصاد انگلیس در صورت خروج سالانه معادل 57 میلیارد پوند و زیان اتحادیه اروپا 40 میلیارد یورو برآورد می‌شود. بخش بزرگی از زیان کشورهای اروپایی متوجه اقتصاد آلمان خواهد بود که بزرگ‌ترین صادرکننده اروپایی به انگلیس محسوب می‌شود. این زیان احتمالی ناشی از افزایش بهای مواد غذایی و خدمات به دلیل وضع تعرفه‌های تجاری خواهد بود.

با حمایت مالی جورج سوروس، میلیاردر مشهور و مشارکت روزنامه ایندیپندنت تحقیقات گسترده‌ای بر روی پیامدهای برگزیت سخت انجام شد. بر اساس این تحقیقات این اقدام ۲۵۲ میلیارد پوند هزینه برای اقتصاد این کشور در پی خواهد داشت که این نشان‌دهنده خطر ویرانگر برگزیت برای مخالفان و حتی موافقان برگزیت است که بدون در نظر گرفتن احتمالات و پیش‌بینی‌ها در همه‌پرسی 23 ژوئن 2016 شرکت کردند.

تحقیقات انجام‌شده، تبعات و آثار برگزیت را در بازه زمانی 15 ساله، روی سه شاخص عمده، یعنی تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و درآمدهای مالیاتی، مدنظر قرار داده است.

شاخص اول، میزان تولید ناخالص داخلی:

بر اساس این تحقیقات در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا، تولید ناخالص داخلی انگلیس طی ۱۵ سال آینده، بیش از سه تریلیون پوند کاهش خواهد یافت.

شاخص دوم، میزان رشد اقتصادی:

در صورت خروج بدون توافق، انگلیس برای تجارت با اتحادیه اروپا مجبور خواهد بود به قوانین سازمان تجارت جهانی روی آورد که در این صورت رشد اقتصادی این کشور طی ۱۵ سال، هشت درصد کاهش خواهد یافت.

شاخص سوم، میزان درآمدهای مالیاتی:

درآمدهای مالیاتی انگلیس در صورت خروجِ بدون توافق از اتحادیه اروپا، طی مدت ۱۵ سال ۸۲/۴ میلیارد پوند کاهش خواهد یافت.

درحالی‌که تعداد قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس عوام با برگزیت بدون توافق مخالفت دارند، مشخص نیست که در صورت مخالفت پارلمان با خروج بدون توافق، اقدامات بعدی جانسون چه خواهد بود.

 

برگزیت و آمریکا

با حضور بوریس جانسون، سیاستمدار راست‌گرای افراطی پوپولیستی انگلیس، آن‌هایی که او را از جنس خود می‌دانستند اوضاع را بیشتر به کام خود دیدند. در صورت حذف انگلیس از اتحادیه اروپا دونالد ترامپ که دیگر مطمئن می‌شود از آن چهره اروپای متحد و قوانین تجاری خاص در مقابل آمریکا خبری نیست بیشترین استقبال را نسبت به مقامات سیاسی سایر کشورها کرده است. او که نمی‌تواند خوشحالی خود را از این اقدام پنهان کند بارها به ترزا می، نخست‌وزیر سابق بریتانیا که به دنبال خروج آرام و با تبعات کمتر از این اتحادیه بود تاخت.

جمهوری خواهان و دموکرات‌ها مواضع کاملاً متفاوتی نسبت به برگزیت داشته‌اند. در روزهای همه‌پرسی برگزیت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا این اتفاق را به ضرر روابط واشنگتن و لندن دانسته و گفته بود خروج انگلستان از اتحادیه اروپا،‌ لندن را در انتهای صف روابط اقتصادی با واشنگتن قرار می‌دهد و احتمال دارد برای اجرای توافق‌های تجاری میان دو کشور 10 سال زمان نیاز باشد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به مذاق جمهوری‌خواهان خوش آمده و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته بود: «آن‌هایی که در انگلیس نگران خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هستند، بدانند که به آغوش آمریکا می‌پیوندند.» «ما در آمریکا منتظریم که با انگلیس مستقل قراردادهای تجاری امضا کنیم.»

قطعاً آمریکا بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلیس در آینده است و البته بر اساس گزارش «بنیاد برتلزمان» آلمان سود آمریکا از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا سالانه 13 میلیارد یورو و چین و روسیه به ترتیب پنج میلیارد یورو و 260 میلیون یورو خواهد بود. ازآنجاکه برگزیت زنجیره ارزش اروپا را گران‌تر خواهد کرد تجارت انگلیس با اروپا گران‌تر و تجارت با دیگر کشورها ارزان‌تر خواهد شد.

به‌عبارت‌دیگر هر چه برگزیت سخت‌تر و رابطه بریتانیا با اتحادیه اروپا پس از برگزیت محدود‌تر باشد، دست این کشور برای باز کردن بازارش به روی محصولات آمریکایی بازتر می‌شود.

 

تبعات برگزیت بر اقتصاد کشورهای اتحادیه اروپا

سران کشورهای اروپایی اما نسبت به برگزیت بدون توافق هیچ‌گاه روی خوش نشان ندادند و مواضع سخت‌گیرانه‌ای در مذاکرات با انگلیس اتخاذ کردند. جانسون هم تهدید کرد در صورت اجرای برگزیت سخت پرداخت ۳۹ میلیارد پوند تعیین‌شده از سوی «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا را اجرایی نخواهد کرد.

قطعاً پیامدهای زیان‌بار برگزیت تنها به اقتصاد انگلیس منحصر نمی‌شود و کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم از آن آسیب خواهند دید. با این تفاوت که آسیب وارد آمده به کشورهای عضو که اقتصاد بزرگ‌تری دارند و شاکله بازار اقتصادی‌شان را حفظ کرده‌اند، به‌مراتب پایین‌تر خواهد بود.

با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و افزایش نگرانی‌ها، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را واداشته که به بازنگری در سیاست‌های اقتصادی خود بپردازند چراکه سیاست‌های اقتصادی اروپا هنگام شکل‌گیری برای چنین روزهایی آمادگی نداشته است.

 

تبعات برگزیت سخت بر اقتصاد فرانسه

اولین تبعات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با کاهش تجارت خارجی فرانسه و کاهش صادرات به انگلیس پدیدار شده است. بر اساس تحقیقات انجام‌گرفته، نرخ کاهش صادرات فرانسه به انگلیس دو برابر بیشتر از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارزیابی‌شده است و با جدی‌تر شدن خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا صنایع فرانسه نسبت به انگلیس رویکرد محافظه‌کارانه‌تری نشان داده‌اند. بخش خودروسازی در فرانسه در بین سایر تولیدکنندگان، بیشترین زیان را از کاهش صادرات به انگلیس متحمل شده و زیان‌بخش مواد غذایی – کشاورزی نیز در رتبه دوم قرارگرفته است.

 

تبعات برگزیت بر اقتصاد آلمان

آلمان هم از پیامدهای منفی برگزیت بی‌نصیب نمانده است. خروج ناگهانی انگلیس از اتحادیه اروپا تبعات منفی بر بازار اقتصادی آلمان دارد. پیش‌تر یواخیم لانگ، مدیر انجمن صنایع آلمان گفته بود که اگر انگلیس بدون دستیابی به توافق مشخصی با اتحادیه اروپا، این اتحادیه را در ۲۹ مارس امسال ترک کند، حداقل ۰.۵ درصد از رشد اقتصادی آلمان کاسته خواهد شد.

گرچه رشد اقتصادی آلمان در قیاس با کشورهایی که در منطقه مالی یورو هستند، مخصوصاً فرانسه و ایتالیا، بسیار بیشتر است، بااین‌حال مدیر انجمن صنایع آلمان گفته که این خسارت که معادل ۱۷ میلیارد یورو خواهد بود می‌تواند مشکلات اقتصاد آلمان را تشدید کند.

«هولگر بینگمن»، رئیس اتحادیه صاحبان صنایع و شرکت‌های صادراتی آلمان، نیز معتقد است که خطر خروج بریتانیا بدون توافق نهایی با اتحادیه اروپا بالا رفته و در این میان هیچ‌کس نفعی نخواهد برد.

«اریک شوایتسر»، رئیس اتحادیه اتاق‌های صنایع و بازرگانی آلمان، نیز بابیان اینکه ‌اکنون سنگینی برگزیت بر اقتصاد آلمان حس می‌شود، هشدار داده بریتانیا و اتحادیه اروپا باید به‌جای بدتر کردن اوضاع، به فکر راه‌حلی برای مشکلات کنونی باشند.

طبق آمارهای اداره فدرال آلمان، انگلیس در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۹۰ میلیارد یورو از آلمان واردات داشته که سومین و مهم‌ترین بازار صادراتی برلین بوده است.

مقامات اتاق بازرگانی و صنایع آلمان می‌گویند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تأثیر منفی بر شرکت‌های آلمانی خواهد گذاشت و دلیل اصلی آن کاهش ارزش پوند در برابر یورو است.

این مسئله موجب افزایش تورم و قیمت کالاهای آلمانی در انگلیس می‌شود و به همین دلیل فروش کالا و گردش مالی کاهش می‌یابد. به گفته رسانه‌های آلمانی در حال حاضر بیش از 2500 شرکت آلمانی در انگلیس شعبه دارند که ارزش سهام این شرکت‌ها جمعاً حدود 130 میلیارد یورو تخمین زده شده و 400 هزار کارمند نیز در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

 

برگزیت و نیروی کار

از دیگر نتایج مهم برگزیت، آثار آن بر روند مهاجرتی است که آهنگ آن را در بریتانیا کندتر و مشکلات کارفرمایان نیازمند نیروی کار را دوچندان خواهد کرد.

طبق آمار اعلام‌شده، در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ میزان دسترسی کارفرمایان انگلستان به واجدان شرایط استخدام برای احراز موقعیت‌های شغلی مختلف، سریع‌ترین روند کاهش را به دنبال داشته است و این امر شمار پست‌های خالی مشاغل موردنیاز جامعه انگلیس را افزایش داد. درنتیجه کارفرمایان دستکم در ۶۰ عنوان شغلی با کمبود نیروی کار مواجه شدند. در شرایطی که انگلیس بدون توافق از برگزیت را برگزیند شرایط تجارت و معاملات میان انگلستان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به‌هم‌خورده و نگرانی شدید تاجران و شهروندان انگلیسی و غیر انگلیسی را به همراه خواهد آورد. چراکه آن‌ها نمی‌دانند با اجرایی شدن برگزیت، وضعیت آن‌ها در بریتانیا و اتحادیه اروپا چه خواهد شد.

در حال حاضر شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا، به‌صورت آزاد و نامحدود، برای کار به بریتانیا مهاجرت کنند اما قطعاً با برگزیت بدون توافق همه این معادلات برهم خواهد خورد.

اگر کسی بخواهد از بیرون اتحادیه اروپا برای کار به بریتانیا سفر کند، باید پیشنهاد کاری با حقوق سالیانه حداقل ۳۰ هزار پوندی داشته باشد دولت لندن اعلام کرده با اجرای برگزیت این مقررات سخت‌گیرانه را از سال ۲۰۲۱ علیه شهروندان اتحادیه اروپا نیز اعمال خواهد کرد.

 

سرانجام برگزیت بر اقتصاد غیراروپایی‌ها

از دیگر پیامدهای اعلام‌شده خروج بدون توافق، سقوط بازارهای سهام، کاهش قیمت جهانی فرآورده‌هایی همچون نفت، افزایش قیمت جهانی طلا و … است. بااین‌حال، بازارهای جهانی نیز از زمان مطرح‌شدن برگزیت، به دنبال بررسی چگونگی ادامه تجارت با بریتانیا هستند.

آوریل ۲۰۱۹، اجلاس تجارت و توسعه سازمان ملل در گزارشی پیامدهای سنگین اقتصادی برگزیت را بر کشورهای مختلف تشریح کرد.

خروج بدون توافق به معنای لغو موافقت‌نامه تجاری موجود بین انگلیس و دیگر کشورها خواهد بود که در آن صورت دیگر کشورهای غیر اتحادیه اروپا که کالا و خدمات به انگلستان صادر می‌کنند، با افزایش دوچندان تعرفه‌ها روبرو خواهند شد و این مسئله، متعاقباً توازن صادرات در سراسر جهان را به خطر می‌اندازد.

در این تحقیق سود و زیان پیامدهای خروج بدون توافق برای کشورهای مختلف جهان ذکرشده و کشورهایی که کمتر از یک‌میلیون دلار صادرات به بریتانیا دارند موردتوجه قرار نگرفته‌اند.

براین اساس، کشورهای مختلفی از خروج بدون توافق بریتانیا درآمد به دست می‌آورند که ۵ کشور نخست ازنظر کسب سود به ترتیب زیر هستند:

چین؛ ۱۰.۲ میلیارد دلار افزایش در صادرات به بریتانیا

آمریکا؛ ۵.۳ میلیارد دلار افزایش در صادرات

ژاپن؛ ۴.۹ میلیارد دلار افزایش در صادرات

تایلند؛ ۳.۹ میلیارد دلار افزایش در صادرات

آفریقای جنوبی؛ ۳ میلیارد دلار افزایش در صادرات

کشورهای دیگری نیز با خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا، دچار زیان‌ هنگفتی می‌شوند که ۵ کشور نخست به‌این‌ترتیب هستند:

کشورهای اتحادیه اروپا با کاهش ۳.۶ هزار میلیارد دلاری در صادرات به بریتانیا

ترکیه با کاهش ۲.۴ میلیارد دلار در صادرات

کره جنوبی با کاهش ۷۱۴ میلیون دلاری در صادرات

پاکستان با کاهش ۴۹۷ میلیون دلاری در صادرات

نروژ با کاهش ۲۰۹ میلیون دلاری در صادرات

درنهایت هر راهی را که بریتانیا انتخاب کند، نه‌تنها بر این کشور و اتحادیه اروپا که بر معادلات سیاسی و اقتصادی جهان تأثیر قابل‌توجهی می‌گذارد.

به هر ترتیب پس از ترک اتحادیه اروپا، قدرت بریتانیا برای چانه‌زنی پایین می‌آید و آن‌ها که به دنبال خودمختاری در وضع قوانین و استقلال در اقتصاد بودند ابتدا باید چارچوب‌های هویت اقتصاد بریتانیا و حاکمیت ملی آن را در بی‌نظمی‌ای که با خروج سخت از اتحادیه اروپا ایجاد کرده‌اند بیابند.

انگلیس در خروج بدون توافق قادر به کنترل مهاجرت‌ها به کشورش خواهد بود و متقابلاً اتحادیه اروپا نیز در موارد دیگر واکنش متناسب نشان خواهد داد. تحمیل تعرفه‌ها بر واردات و صادرات کالا از انگلیس و اتحادیه اروپا و بالعکس اتفاق دیگری است که باید به‌عنوان پیامد خروج بدون توافق به آن توجه داشت. وقتی تعرفه‌های محصولات کشاورزی تا ۶۰ درصد تعیین شوند انگلیس از بازار کالا‌ها و نیز محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

مشکل در تأمین مواد غذایی و کالا در بنادر، کاهش ارزش مسکن، مشکلات تجاری، تغییر قوانین مهاجرتی، صف‌های طویل در مرز‌ها و اختلال در سفر‌های هوایی و زمینی نیز از دیگر تبعات خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا هستند.

با خروج بی توافق بریتانیا یک‌شبه از تمام تعهداتش در زمینه پیروی از قوانین و مقررات اقتصادی، اجتماعی و تجاری اتحادیه معاف می‌شود، بدون آن‌که نظام تازه‌ای بلافاصله جایگزین آن شود و این امر دور تازه‌ای از تنش‌ها را در قاره سبز که مدت‌ها به ثبات عادت کرده بود دشوار می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *