loader image

جدیدترین مطالب

برنامه آمریکا برای ایجاد قابلیت جدید تهاجمی علیه چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد در شرق آسیا را در راستای ایجاد یک قابلیت تهاجمی علیه چین دانست و گفت: طبیعتا استقرار این موشکها از سوی آمریکا در کشورهایی مانند استرالیا و یا احتمالا در ژاپن و کره جنوبی، می‌تواند منجر به واکنش متقابل چین شده و موجب افزایش سطح تنش‌ها میان دو کشور شود.

مرگ مغزی طرح خاورمیانه جدید آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشانه‌های مختلفی حاکی از شکست طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا در منطقه است؛ همچنانکه نبرد طوفان الاقصی آخرین نشانه‌ شکست نقشه قدیمی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است که می‌تواند پیامدهای بی‌سابقه‌ای در ابعاد ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی داشته است.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در دیدار وزیر بین الملل حزب کمونیست چین:
جایگاه قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی در دیدار عصر چهارشنبه لیو جیئن چائو، وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین تصریح کرد: نظم جهانی آینده چند قطبی به جای تک قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت.

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‎احترامی به نخست‎وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به‎شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند.
محمود فاضلی – تحلیگر امور بین‎الملل

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

Loading

أحدث المقالات

برنامه آمریکا برای ایجاد قابلیت جدید تهاجمی علیه چین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین الملل طرح آمریکا برای استقرار موشک‌های میان برد در شرق آسیا را در راستای ایجاد یک قابلیت تهاجمی علیه چین دانست و گفت: طبیعتا استقرار این موشکها از سوی آمریکا در کشورهایی مانند استرالیا و یا احتمالا در ژاپن و کره جنوبی، می‌تواند منجر به واکنش متقابل چین شده و موجب افزایش سطح تنش‌ها میان دو کشور شود.

مرگ مغزی طرح خاورمیانه جدید آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: نشانه‌های مختلفی حاکی از شکست طرح «خاورمیانه جدید» آمریکا در منطقه است؛ همچنانکه نبرد طوفان الاقصی آخرین نشانه‌ شکست نقشه قدیمی آمریکا برای ایجاد خاورمیانه جدید است که می‌تواند پیامدهای بی‌سابقه‌ای در ابعاد ژئواستراتژیکی و ژئوپلیتیکی داشته است.
برسام محمدی – کارشناس مسائل منطقه

دکتر خرازی در دیدار وزیر بین الملل حزب کمونیست چین:
جایگاه قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای در نظم نوین جهانی

شورای راهبردی آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی در دیدار عصر چهارشنبه لیو جیئن چائو، وزیر بین‌الملل حزب کمونیست چین تصریح کرد: نظم جهانی آینده چند قطبی به جای تک قطبی خواهد بود و قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای نیز در شکل‌گیری آن نقش خواهند داشت.

سرقت میراث فرهنگی یونان توسط انگلیس در گذشته؛ معضل کنونی در مناسبات بین دو کشور

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: «میتسوتاکیس»، نخست‎وزیر یونان که برای یک سفر رسمی به انگلیس سفر کرده بود در اقدامی غیردیپلماتیک توسط میزبان مورد بی‌توجهی قرار گرفت و دیدار برنامه‌ریزی‌شده وی با «ریشی سوناک»، نخست‎وزیر انگلیس لغو و باعث ایجاد تنش بین دو کشور شد. در پی تصمیم سوناک جهت لغو این دیدار، تدابیر امنیتی که برای هیئت یونانی اجرا می‎شد، نیز لغو گردید که نشانه اوج بی‎احترامی به نخست‎وزیر یونان است. دلیل این اقدام انگلیس اختلافات دو کشور بر سر استرداد مجمسه‌های تاریخی پارتنون است که به‎شکل غیرقانونی در موزه لندن نگهداری می‎شود و انگلیس از بازگرداندن آن خودداری می‌کند.
محمود فاضلی – تحلیگر امور بین‎الملل

فرانسه با سیاستی محتاطانه پیشران سیاست اتحادیه اروپا در قبال باکو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اقدامات نهادی اتحادیه اروپا علیه جمهوری آذربایجان محتاطانه پیگیری می‌شود، گفت: از یک سو اتحادیه اروپا نمی‌خواهد درخصوص مسائل قفقاز، چندان منفعلانه عمل کند، اما از سوی دیگر، نیاز اروپا به گاز این کشور باعث شده تا در خصوص ارسال تجهیزات نظامی به ارمنستان محتاطانه گام بردارند، در این راستا تمام تجهیزات نظامی که در توافق فرانسه با ارمنستان انجام شده بود، ارسال نشده‌اند. صرفا سامانه‌های دفاعی، آن هم بسیار محتاطانه و محدودتر از توافق قبلی ارسال شده است.

واگرایی روزافزون روسیه و ارمنستان

شورای راهبردی آنلاین–گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه جریانات ملی‌گرا در ارمنستان معتقدند اقدامات روسیه برای آنها هیچ منفعتی ندارد و بلکه هزینه نیز داشته است، گفت: در شرایطی که روسیه‌ی درگیر در اوکراین، منافع خود را جستجو می‌کند، ارمنستان نیز به این فکر افتاده اگر با پیگیری منافع خود با محیط بین‌الملل همکاری نزدیکی داشته باشد، برایش مناسب‌تر خواهد بود.

دکتر خرازی در مصاحبه با الجزیره:
بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد: بازگشت رژیم صهیونیستی به جنگ، خطایی راهبردی است، چرا که آن‌ها نه تنها مجبورند با حماس و فلسطینی‌ها در غزه و کرانه باختری بجنگند، بلکه باید در جبهه سیاسی نیز با کشورهایی که حامی آتش بس هستند و حتی با آمریکا، وارد مناقشه شوند. فراتر آنکه آن‌ها باید با افکار عمومی جهان نیز مقابله کنند.

روند مناسبات سیاسی اقتصادی ترکیه و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دبیر دپارتمان اقتصاد سیاسی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در 2022 دهمین مقصد صادرات کالاهای ترکیه بوده است، گفت: اگرچه تنش‌های سیاسی میان آنکارا و تل‌آویو وجود دارد، اما منافع مشترک اقتصادی و امنیتی باعث شده تا ترکیه روابط دوجانبه‌اش با رژیم صهیونیستی را حفظ کند و اردوغان به روابط با رژیم صهیونیستی اهمیت می‌دهد.

Loading

خوددرگیری سعودی

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- ترجمه: تغییر ولیعهد پادشاه عربستان و اقدامات این کشور در عرصه سیاست خارجی احتمالا مانع از اجرای اصلاحات اقتصادی برنامه ریزی شده در این کشور خواهد شد.

محمد علمشد، در تحلیلی که در اندیشکده کارنگی منتشر شد، نوشت: عربستان اخیرا تلاش کرده تا خود را به عنوان تنها قدرت بانفوذ در منطقه نشان دهد.

این کشور همچنین کوشیده است تا سرمایه گذاران را قانع کند که از یک اقتصاد پرسود و پایدار برخوردار است که ارزش سرمایه گذاری را دارد- اقدامات لحاظ شده در چشم انداز 2030، یک برنامه اقتصادی که در سال 2016 آغاز شد تا مشارکت اقتصادی محلی را افزایش دهد، منابع درآمدی را متنوع سازد و یک چارچوب داخلی و خارجی را برای محقق ساختن این اهداف ایجاد کند.

اقدامات ریاض در عرصه سیاست خارجی و تغییرات قدرت در داخل این کشور نیز تاکید می کند که رهبری جدید و جوان آن به دنبال غلبه و نفوذ در منطقه است. با وجود این، احتمال دارد که نحوه دنبال کردن این اهداف توسط رهبری عربستان مانع از تحقق برنامه های اقتصادی داخلی این کشور شود.

یکی از مهم‌ترین این تغییرات برکناری محمد بن نایف، ولیعهد عربستان از صف جانشینی و جایگزین کردن محمد بن سلمان، معاون ولیعهد به جای او در تاریخ 21 ژوئن سال جاری میلادی بود.

این اقدام همچنین علنی‌ترین تغییر درون دستگاه حاکم از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز تا کنون بوده است. قرار دادن این شاهزاده جوان در راس قدرت  اقدام معناداری است، زیرا او ابتکارات مهمی را در عرصه اقتصادی و سیاست خارجی دنبال می کند. او معمار برنامه چشم انداز 2030 است.

با این حال بروز شایعاتی درباره وجود نارضایتی درون خاندان سعودی باعث طرح سوالاتی درباره این موضوع می شود که آیا این اقدام به لحاظ سیاسی کاری عاقلانه بود یا خیر. 

ملک سلمان در راستای جلب حمایت مردمی از ترفیع پسرش احکامی سلطنتی صادر کرد تا بر اساس آن فرصت های شغلی را در بخش دولتی افزایش دهد و بسیاری از مجوزها و مزایا را برای کارکنان بخش دولتی که در ماه سپتامبر  با هدف کاهش کسری بودجه قطع و یا معلق شده بود، دوباره برقرار کرد. این تصمیمات بسیاری از تغییرات محافظه کارانه و ظاهرا نامطلوب در زمینه سیاست مالی را بی اثر می کند  و با تمرکز چشم انداز 2030 بر کاهش مخارج دولتی مغایرت دارد.

ثبات سیاسی و جایگاه محکم عربستان در منطقه مبنای مسیر سیاسی و اقتصادی جدیدش بوده است. در هر حال گزارش‌های خبری با این مضمون که محمد بن نایف، ولیعهد سابق این کشور در حصر خانگی قرار دارد، روایت خاندان سلطنتی درباره انتقالی آرام و وجود ثبات داخلی را تضعیف می کند.

مخارج سنگین برای مهار آشوب های داخلی تردیدهایی را در این باره ایجاد می کند که آیا دولت می‌تواند بخش خصوصی را گسترش دهد یا خیر. چشم انداز 2030 تا حدودی متکی بر جذب سرمایه خارجی و داخلی بر مبنای این عقیده است که یک دولت با ثبات می تواند از طریق تدوین سیاست و تامین امنیت برای سرمایه خصوصی، به شکوفایی بخش خصوصی کمک کند.

بعید است سرمایه گذاران به هزینه کردن پول‌شان در کشوری اعتماد کنند که انتقال قدرت در آن به شکل نامطمئنی صورت گرفته است، زیرا در حال حاضر ولیعهد سابق در حصر به سر می‌برد و به نظر می‌رسد که او قادر است جرقه درجاتی از ناآرامی را روشن کند.

سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به عربستان در ماه مه در جریان نشست عربی-اسلامی- آمریکایی شامل نمایشی نمادین از درنظرگرفتن عربستان به عنوان رهبر آشکار منطقه و تاکید دوباره بر این موضوع بود که روابط آمریکا-عربستان مبتنی بر تسلیحات، نفت و یک همکاری راهبردی نزدیک در زمینه مسایل منطقه ای و سیاسی است.

ریاض از این نمایش جبهه متحد برای منزوی ساختن و محاصره قطر استفاده و دوحه را به تامین مالی تروریسم متهم کرد. دلیل بزرگ تری که در پشت این محاصره قرار دارد احتمالا ناشکیبایی عربستان در خصوص تلاش‌های قطر (یا تلاش‌هایی که قطر تامین مالی آن را به عهده دارد) برای تضعیف سیاست‌های سعودی‌ها بود.

این اقدامات جدای از اینکه نشان‌دهنده قدرت عربستان در منطقه – و ثبات داخلی این کشور- باشد ثبات آینده خلیج فارس را به ویژه در حالی زیر سوال می برد که تولید نفت رو به کاهش است. محاصره قطر وجود اختلاف نظر در منطقه را بیشتر آشکار می‌‌کند وتنش عربستان با ایران و ترکیه را که متحدان قطر هستند، نیز افزایش می دهد. همچنین ممکن است عربستان را به چالش‌هایی مشابه چالش‌هایی بکشاند که در جنگ پرهزینه و خسارت بار خود در یمن با آن روبروست.

اقدامات  در جهت محروم سازی قطر و تحکیم قدرت در دستان محمد بن سلمان، با توجه به فهرست مفصل درخواست‌های ریاض و محاصره ای که به سرعت اجرا شد،  نشان دهنده درجه ای از تفکر از جانب او است. در حالی که او هم کنترل شورای امور اقتصادی و توسعه و هم وزارت دفاع (اگر به جایگاه معاون اول نخست وزیر و رئیس دادگاه سلطنتی اشاره نشود) را به عهده دارد، زمان‌بندی انزوای قطر نشان دهنده آن است که احتمالا سعودی‌ها تاثیر چنین اقدامی بر اقتصاد خودشان را ارزیابی نکرده بودند.

به عنوان نمونه، در سال گذشته عربستان فروش پنج درصد از سهام شرکت آرامکو (تولید کننده نفتی است کشور و احتمالا بزرگ ترین شرکت دنیا) از طریق عرضه عمومی اولیه را پیشنهاد داد. ارزش  آرامکو (که حدود 5/1 تا 2 تریلیون دلار برآورد می شود) در صورتی که سرمایه گذاران بالقوه و بازیگران سیاسی بر این عقیده باشند که عربستان باید بودجه اش را برای مقابله با دشمنان در دو خط مرزی خود  تحت فشار بگذارد، دچار نوسان خواهد شد. اگرچه اقدام اخیر عربستان در جهت کاهش تولید نفت به منظور کاهش هزینه ها می تواند به آرامکو اطمینان دهد که رسیدن به اعتبار بالاتر (در حالی که کاهش کسری بودجه و افزایش قیمت نقت هر دو یک عامل هستند) نسبتا موفق بوده است، اما این امر با توجه به بی ثباتی بازار فقط برای دوره‌ای کوتاه کارایی دارد. به علاوه اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی برای پیشبرد دستور کار داخلی و خارجی تا حد بسیار زیادی مغایر با روح چشم انداز 2030 است.

اگر ریاض نتواند تاثیر منفی جانشینی در این کشور و بحران های منطقه ای را مهار کند، چشم انداز 2030 به درجه اهمیت پایین‌تری تنزل پیدا می کند. اگر عربستان بخواهد چشم انداز 2030 را پیش ببرد گزینه های معدودی در دسترسش خواهد بود. عربستان می تواند به منظور پوشش 72 میلیارد دلار مورد نیاز برای اجرای چشم انداز 2030 افزایش بودجه بیشتری – بیش از افزایش 10 برابری برنامه ریزی شده فعلی- را برای صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) که ولیعهد ریاست صندوق مستقل دارایی آن را به عهده دارد، در نظر بگیرد.

با توجه به کاهش ذخائر نفتی، نوسانات قیمت ها و کاهش کلی احتمالی در تقاضا، چشم انداز 2030 تغییراتی اجتناب ناپذیر را ارایه می کند که عربستان در این مسیر به آن نیاز دارد. بی توجهی به آن در بلند مدت به تضعیف آنچه که عربستان را به سمت تبدیل شدن به یک ابرقدرت منطقه ای پیش می برد، منجر خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *