جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading
اندیشکده استراتفور مطرح کرد

سرگردانی تحریم کنندگان قطر

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - ترجمه: بن بست میان قطر و چهار کشور حوزه خلیج فارس که دوحه را تحریم کرده اند (بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات) همچنان ادامه دارد.

 

اندیشکده استراتفور در تحلیلی درباره نتایج نشست اخیر منامه بر بحران قطر نوشت: بیانیه های صادر شده در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای تحریم کننده قطر در منامه (30 ژوئیه) حاکی از آن است که این چهار کشور اگرچه در دیدار قبلی شان در قاهره درخواست های خود از قطر را بازبینی و آن را به شش شرط کاهش داده بودند، اما مجددا بر انجام 13 درخواست اولیه خویش تاکید کرده اند. وزیر امور خارجه بحرین در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد که اگر قطر صداقت خود در توقف حمایت مالی از تروریسم و افراط گرایی را نشان دهد، این چهار کشور برای گفتگو با دوحه آماده هستند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت که قطر قبل از آغاز گفتگوها باید با 13 شرط اولیه کشورهای تحریم کننده موافقت اصولی نماید. به گفته عادل الجبیر، هنگامی که این درخواست ها اجرا گردد، گفتگوها می تواند آغاز شود و برای پیشبرد مذاکرات نیز، اصول ششگانه ساده به عنوان اساس مذاکرات بکار گرفته خواهد شد. این اصول ششگانه شامل قطع روابط قطر با گروههای اسلامگرا و پرهیز از دخالت در امور منطقه ای می شود.

در حالی که کشورهای تحریم کننده قطر در نشست خود در قاهره (5 ژوئیه) وعده بررسی دوباره شروط ارائه شده به قطر و تصریح مطالبات و انتظارات شان از دوحه را در نشست بحرین داده بودند، اما اینک در حالی که دیدار منامه انجام شده است، انتظارات این کشورها از قطر همچنان مبهم است. کشورهای تحریم کننده در عوض پاسخ دقیق، بر شروط 13 گانه خود تاکید کرده اند که قطر تمایلی به انجام آنها نداشته است. این در حالی است که آمریکا قبلا اعلام کرده بود که از فعالیت های ضد-تروریستی قطر راضی است و امارات نیز در دو هفته اخیر اظهار گفته بود که قطر در مسیر درست حرکت می کند اگرچه اقدامات این کشور هنوز کافی نیست. به نظر می رسد که کشورهای تحریم کننده، منتظر نشانه های مشهودتری از قطع روابط قطر با گروه های اسلامگرا هستند اما دقیقا معلوم نیست که چه چیزی می تواند به عنوان چنین نشانه ای مورد پذیرش آنها واقع می شود. تجربه های پیشین نیز نشان می دهد که قطر به این سرعت تسلیم فشارها نخواهد شد.

علاوه بر این، عادل الجبیر از قطر بخاطر تلاش این کشور برای “بین المللی کردن” موضوع حج، انتقاد کرده است که احتمالا به بیانیه کمیته ملی حقوق بشر قطر در 29 ژوئیه اشاره دارد که در آن از عدم پشتیبانی و تضمین های لازم برگزارکنندگان مناسک حج درباره شهروندان قطری و استفاده از حج برای دست یابی به اهداف سیاسی، اعلام نگرانی شده بود. در حالی که قطر دعوت به بین المللی سازی حج را رد کرده است اما ایران هنگام تیرگی روابط خود با عربستان سعودی معمولا چنین درخواست هایی را مطرح می کند. رسانه های عربستان سعودی در 30 ژوئیه گزارش دادند که قطر ظاهرا (بر اساس پیام های موجود در پایگاه اینترنتی قطر که مسئول صدور ویزای حج است) از ثبت نام شهروندان خود برای حج امتناع می کند. اگرچه هنوز جزئیات این موضوع به طور کامل روشن نشده است اما باتوجه به اقدامات تلافی جویانه قطر در موضوع حج در مقابل مطالبات از این کشور، حداقل یک موضوع روشن است: هنوز مناسبات میان کشورهای حوزه خلیج فارس واقعا در سطح پایینی قرار دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *