جدیدترین مطالب

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

تلاش ایران برای تثبیت نرم جدید

نگاه بسیاری از مردم سراسر خاورمیانه، که ذهنشان آکنده از تصاویر مصائب فلسطینی است، به ایران، که به تنهایی جلوی اسرائیل ایستاده، هیچگاه تا این اندازه مثبت نبوده است.

پاکستان در انتظار سفر رئیس جمهور ایران

رئیس شورای همبستگی ملی پاکستان گفت: مردم پاکستان برای قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت پاسخ دندان شکن این کشور به تهاجم و جنایات رژیم صهیونسیتی، مشتاقانه منتظر استقبال از «دکتر ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران هستند.

Loading

أحدث المقالات

پاشینیان: با بازگرداندن دو روستا به جمهوری آذربایجان، مرزبان‌های روسی مرز تاووش را ترک می‌کنند / هیچ موضوع عمده‌ای در این رابطه با طرف روسیه باقی نمانده / باکو و ایروان می‌توانند با همکاری با یکدیگر از مرز محافظت کنند

نخست وزیر ارمنستان امروز (شنبه) اعلام کرد نیروهای مرزبان روسیه‌ای مستقر در منطقه مرزی «تاووش» مابین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در پی روند جاری تعیین مرز و تحدید حدود بین دو کشور از این منطقه خارج می‌شوند.

اردوغان در دیدار با هنیه: اسرائیل بهای جنایت علیه فلسطینیان را خواهد پرداخت

تهران- ایرنا- «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز (شنبه) در دیدار با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در استانبول، تاکید کرد که رژیم صهیونیستی قطعا روزی بهای جنایت، ظلم و ستم علیه فلسطینیان را خواهد پرداخت.

مراسم بزرگداشت روز سعدی در ترکمنستان برگزار شد

تهران- ایرنا- روز بزرگداشت سعدی شیرازی، شاعر نامدار پارسی‌سرا با مشارکت سفارت ایران در ترکمنستان و گروه زبان فارسی دانشگاه دولتی زبان‌های خارجی دولت‌محمد آزادی، در شهر عشق‌آباد برگزار شد.

کرملین ارتش اوکراین را به تعمد در هدف قرار دادن خبرنگاران روس متهم کرد

تهران- ایرنا- کمیته تحقیقات روسیه و کرملین روز شنبه در واکنش به کشته شدن «سیمون ارمین» خبرنگار روزنامه روسی «ایزوستیا»، ارتش اوکراین را به تعمد در هدف قرار دادن خبرنگاران روس در حال پوشش اخبار منطقه جنگی متهم کرد.

انفجار یک خودرو در غرب کابل

تهران- ایرنا- رسانه‌های افغانستان از انفجار یک مین مغناطیسی خبر دادند که یک خودرو را در کابل هدف قرار داده بود.

Loading

سوداگری هند در غرب‌آسیا

۱۳۹۶/۰۵/۱۶ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: سیاست بی‌طرفی سنتی هند در خاورمیانه با دیدار تاریخی نخست وزیر این کشور از سرزمین‌های اشغالی فلسطین پایان یافت.

بلال بلوچ در تحلیلی که اندیشکده کارنگی (هند) منتشر کرد؛ نوشت: میزان چرخش آتی هند به سمت غرب تا حد زیادی توسط یک نظم جدید منطقه‌ای به رهبری عربستان رقم خواهد خورد، کشوری که ایران را به عنوان دشمن شماره یک خود قلمداد می‌کند.

سفر پرهیاهوی ماه گذشته نارندرا مودی، نخست وزیر هند به اسرائیل، پایانی بر نگاه سنتی به مناقشه اسرائیل – فلسطین در تفکر راهبردی هند در غرب آسیا بود که البته به روابط دهلی‌نو با کشورهای عربی آسیبی نرساند. اگرچه، در ادامه این روند، نحوه نقش‌آفرینی ایران می‌تواند تعیین کننده باشد.

از نظر تاریخی، هند همواره اسرائیل را رژیمی نژادپرست قلمداد کرده است. اگرچه تا دهه‌های اخیر، ابراز تمایل‌های اسرائیل برای بهبود روابط با هند به جایی نرسیده بود، اما در نهایت، تضعیف ساختارهای قدیمی، سیاستمداران دهلی را به سمت ایده‌های جدید سوق داد، چنانکه در سال 1992 توافقات امنیتی متقابل به سطح قابل توجهی رسید. از آن زمان به بعد همکاری‌ها و روابط تجاری بین طرفین به تدریج ارتقا یافت؛ هرچند که هند به طور طبیعی هر از گاهی از آرمان فلسطین حمایت می‌کند، با این حال، مودی در سفر اخیر خود به اسرائیل از رام الله دیدار نکرد، حال آنکه زمینه‌های آن طی میزبانی ماه مه ‌نخست وزیر هند از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در دهلی آماده شده بود.

سکوت نسبی کشورهای عربی در طول دیدار مودی با مقامات اسرائیلی نشان داد که روابط هند با غرب آسیا دیگر نه از منشور اسرائیل – فلسطین بلکه از چشم‌انداز امنیتی متغیر منطقه و نقش برجسته ایران در آن نشات می‌گیرد.

این برداشت برخی از جوامع بین‌المللی نادرست است که روابط هند با اسرائیل به طور طبیعی بر روابط این قدرت جنوب آسیا با کشورهای عربی، به ویژه با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، تاثیر منفی می‌گذارد.

در واقع، اگر مودی چنین ارزیابی می‌کرد که سفر وی به اسرائیل باعث دشمنی رهبران عرب خواهد شد که در بازار رو به رشد هند منافع قابل توجهی دارند، هرگز این سفر را انجام نمی‌داد. هند نیز به نوبه خود برای جبران نفت خام و گاز طبیعی مورد نیاز فزاینده خود به منطقه خلیج فارس چشم دوخته است. اساسا، رهبران عرب در حال حاضر می‌توانند با متحدانی همزیستی داشته باشند که با اسرائیل و نه با ایران، مراوده دارند، چرا که از زمان توافق هسته‌ای ایران، بلاتکلیفی رقبای تهران، تا حد زیادی افزایش یافته است.

رویکردهای ایران در روزهای منتهی به دیدار مودی از اسرائیل حاکی از آن بود که دولتمردان ایران کاملا به این پویایی‌های متغیر منطقه آگاهی دارند. چنانکه در طول آن روزها، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران، دو بار فاجعه مسلمانان در غزه، یمن و بحرین را بر خلاف انتظار به فجایع کشمیر پیوند داد.

براین اساس، نمی توان زمان طرح این سخنان را که مقارن با دیدار مودی از اسرائیل ارائه شد، نادیده گرفت.

دولتمردان ایران از این دیدار و نیز از گرایش آشکار هند به طرفداری از ریاض ناخشنود هستند. با وجود این، روابط بین ایران و هند به این زودی قطع نخواهد شد، بلکه این روابط در مسیری مستقل جریان خواهد داشت. در واقع، این دو کشور در حال حاضر به توسعه بندر چابهار در خلیج عمان می‌پردازند که از نظر ژئوپلیتیکی حائز اهمیت است.

با این حال، افزایش قدرت اقتصادی دهلی و ایجاد نظم منطقه‌ای جدید بدین معناست که هند نمی‌تواند سیاست سنتی خنثی و بی‌طرفانه خود را در غرب آسیا برای مدت زمان طولانی حفظ کند. اگر هند، فارغ از دیدارهای تاکتیکی، بخواهد راهبرد منطقه ای مشخصی  را اتخاذ کند، چیزی نخواهد گذشت که این رویکردها در معرض توجه و آزمایش دیگران قرار خواهد گرفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *