جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

بازیگران فرامنطقه‌ای و بحران قطر؛ اهداف و رویکردها

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:آلمان، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ترکیه پنج بازیگر فرامنطقه‌ای هستند که به ترتیب با هدف میانجیگری در بحران قطر وزرای خارجه خود را راهی منطقه کرده‌اند.

آلمان، آمریکا، بریتانیا، فرانسه و ترکیه پنج بازیگر فرامنطقه‌ای هستند که به ترتیب با هدف میانجیگری در بحران قطر وزرای خارجه خود را راهی منطقه کرده‌اند. در ابتدای بحران بسیاری از ناظران سیاسی قطر را فاقد اراده و ظرفیت لازم برای ایستادگی در مقابل عربستان می‌دانستند. با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز بحران و رد شروط سیزده‌گانه و شش‌گانه از طرف قطر، بحران وارد مرحله پیچیده‌ای شده و بازیگران فرامنطقه‌ای متناسب با اهداف و منافعشان به تلاش برای حل و فصل یا مدیریت بحران پرداخته‌اند. میانجیگری‌ها چشم انداز روشنی برای حل بحران ارائه نمی‌دهند اما از عمیق‌تر شدن آن ممانعت کرده‌اند. نوشته پیش‌رو در تلاش است تا با بررسی اقدامات دیپلماتیک میانجیگرانِ فرامنطقه‌ای، درک روشنی از اهداف و رویکرد این بازیگران در قبال بحران قطر ارائه دهد. مشارکت قطر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، میزبانی از بزرگترین پایگاه هوایی خاورمیانه‌ای آمریکا، بیش از ٣٣٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشورهای غربی و صادرات عمده گاز مایع به اروپا از جمله موضوعاتی هستند که پای قدرت‌های غربی را به بحران قطر باز کرده‌اند. 

 

برای دسترسی به فایل این مطلب اینجا را کلیک کنید. 

منبع:مرکز تحقیقات استراتژیک  مجمع تشخیص مصلحت نظام 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *